Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verktyg för att "skissa" GUI-prototyper?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är i desperat behov av ett verktyg för att skapa GUI "dummies" till mac.

Till PC finns Microsoft Vicio som har verktyg för att på nolltid skapa "fake" interface med dropdown menyer, textfält, verktygsfält och allt som kan tänkas finnas i en applikation så man snabbt kan visualisera idéer till interface.

Laddade ner en vicio-clon till mac, OmniGaffle, men den har inga såndana funktioner.

Har nån något tips om proggar som fixar det här på mac är jag innerligt tacksam!

Du kan t ex använda Interface Builder som följer med då du installerar Xcode Tools som du får tag på från Apple Developer Connection. Det blir ett riktigt GUI, fast utan att du behöver skriva någon kod.

Att Interface builder är bäst tror nog jag med. Hade annars tänkt föreslå just Omnigraffle som du hade provat.

En nödlösning skulle kunna vara FileMaker Pro som jag jobbar mycket med. I det kan du skapa väldigt trevliga GUI's och du har tillgång till de flesta vanliga sakerna i GUI med ett par undantag (dragreglage finns inte, sådana man använder tex för att ljudreglage och liknande).

I bilden finns verktygsfältet i FileMaker. Jag har dragit ut ett fält och kan sedan ställa in olika typer av värdelistor på det (meny, kryssrutor, radioknappar mm).

Notera även att det finns en hand med ett finger som vilar på en knapp i en rad längst till höger, det är knappverktyget. Längst till vänster i samma rad finns flikverktyget som man lätt skapar flikar med. Jordgloben i mitten är en "webbläsare", man kan rita upp en ruta och i den visa en webbsite, inuti FileMaker.

Nästa steg är ju program som Flash, Flex och Director eller Captivate som alla bör kunna används för det här ändamålet.

Senast redigerat 2007-09-22 20:09

Att säga att OmniGraffle inte har några sådana funktioner är väl att ta i?

Ursprungligen av Hagelin:

Sweet, tack för länken!

Tackar för infon!

Kör mest Eclipse och dess Visual Editor har inte anpassats för OS X så där blir det inte mycket till snabbprototypande, så jag ska definitivt ge Xcode ett försök!

Ang OminGraffle så fanns inga (vad jag såg) sådana funktioner inbyggda (möjligt att så är fallet med Visio också..) GUI-stenciler ser riktigt cleant ut så jag ska ge den en snurr också.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-24 10:54

Programmerar du java kan du testa anvanda NetBeans som har en valdigt bra GUI-editor.

1
Bevaka tråden