Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft uppdaterar din dator utan ditt godkännande?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tycker du det är ok om Microsoft installerar uppdateringar i ditt windows även om du har kryssat ur att du inte vill använda auto update? Det sker uppenbart i bakgrunen utan att man får någon som helst info om det. Undrar om det funkar så på en mac installation av mac också. troligen. Någon som har möjlighet att kolla?

http://windowssecrets.com/2007/09/13/01-Microsoft-updates-Windows-without-users-consent

man tar även upp det i en mängd artiklar sök microsoft stealth update (google)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 18:16

Det är absolut fel av Microsoft att köra med s k Stealth Update, även om det är systemuppdateringar/förbättringar. Jag är inte säker, men jag kan inte tänka mig att det pågår något liknande för Mac. Alla uppdateringar förfrågas med dialogruta. Och om man väljer att inte köra auto-update med OS X så händer inget.

Hade varit intressant om apple kunde officiellt gå ut och lova detta. ingen update om användaren inte själv säger att det är ok antingen genom aktivt val (typ auto update) eller en information /dialog ruta med val när det faktiskt händer.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-21 18:47

Detta hade jag faktiskt ingen aning om:O Trodde inte att den smög in uppdateringar med funktionen automatisk uppdatering avslagen.

Ursprungligen av Trino:

Detta hade jag faktiskt ingen aning om:O Trodde inte att den smög in uppdateringar med funktionen automatisk uppdatering avslagen.

exakt, det har bara varit några notiser om det men jag tycker det kräver en debatt av lite större proportioner. Tycker användare att detta är ok eller inte? Om användaren inte tycker det är ok borde man diskutera hur microsoft kan säkerställa att microsoft inte kan uppdatera utan ditt godkännande.Det kan vara en trovärdighets princip. Jag tycker därför att apple borde redan nu uttala sig om vilka möjligheter de defakto har att installera saker i min dator utan mitt godkännande.

Lek med tanken att möjligheten att installera saker utan godkännande bli kompromissat, vem ska fixa det då? vem kommer att lita på att "bara dem" har tillgång till funktionen? Jag har hört om minst en gång som säkerheten kring windows update är ifrågasatt och delvis satt urspel. Utgången av hur man hanterar detta ärende kan sätta presidens för andra mjukvaru tillverkare att få "fri" tillgång till din dator oavsett vad du har kryssat i för inställningar. Jag tycker det kräver debatt.

Själv har jag get upp att ens försöka förstå MS längre. Ingen debatt för mig. Jag köpte ett par Macar istället.

Vad roligt för dig att du valt mac, men hur vet du att apple inte gör likadant? Sen har ju läget förändrats åtmistone för dem som kör en blandad program miljö, även för dem som köper mac. man blandar ju miljöer numera.

Leopard innebär att man för första gången, någonsin, skickar med mjukvara på skivan för att underlätta att blanda program miljöer. Man involverar windows redan från början och därför tyckte jag att debatten om windows stealth update kunde lika gärna starta här. Jag värdesätter åsikterna i detta forumet. Välkommen med ditt inlägg!

Jag har inte hittat några bevis på att Apple uppdaterar mina datorer med programvara om jag inte ber om det. Om du kan påvisa några exempel så vore jag intresserad att se dem.

Nog ser jag blandade miljöer där WIndows ingår också, men gradvis så arbetar vi bort dem. Vi ersätter dem i mina organisationer med Mac OS X och Linux vartefter vi har tid och möjlighet. Inga nya Windows installationer släpps in för vi vill inte ha mer "stealth" updateringar (bland andra saker som vi inte vill ha).

Det är oacceptablet med stealth uppdateringen i en produktionsmiljö.
Det håller inte att en server uppdateras och sedan startas om per automatik och sedan kanske slår ut en produktionsserver.
'nuf said.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-22 14:45

Litar ofantligt mycket mer på ISC än på windowsecrets.com

http://isc.sans.org/diary.html?storyid=3382

" So if you never go to the update site or you never check for updates… you will not get the updates."

Så helt enkelt, om de inte surfar till windows update sidan och installerar uppdateringen till WU (som man måste för att se uppdateringarna som finns) så får de inte heller uppdateringen..

MS är inte så korkade att de skulle trycka en uppdatering till maskiner som har uppdateringarna avslagna..

1
Bevaka tråden