Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: iPhone kommer inte säljas i Applebutiker i Sverige

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har fått information om att landets Appleåterförsäljare nu måste sluta visa upp iPhone för sina kunder i butikerna. Dessutom uppmanas dom att INTE ta förhandsbeställningar av telefoner - något som skett i rätt stor omfattning. Jag har hört siffror som "300 förbeställda" från enskilda butiker.

En återförsäljare tolkar brevet som tydliga tecken på att Apple vill sälja iPhone genom AppleStore och en ny kanal - troligen en mobiltelefonkedja som Telenor Stores. Precis samma upplägg som i USA med andra ord.

Trist för återförsäljarna och kanske drabbar det oss användare eftersom man måste vända sig till säljare som inte kan någonting om Mac (relativt sett).

Riktigt trakigt ifall det stammer. A andra sida sa kan det ju bero pa att telefonen annu inte "finns" i sverige, sa att saga. Samt att det ju annu inte ar klart nar den kommer hit.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-21 19:33

Det beror på att den endast kommer att säljas hos mobiltelefonkedja där bindningen sajnas på papper och efter id-kontroll - som med alla låsta telefoner i Sverige. iPhone kommer alltså inte ens att säljas på svenska AppleStore.

Kom ihåg var ni läste detta först

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-21 20:17
Ursprungligen av mjg:

Det beror på att den endast kommer att säljas hos mobiltelefonkedja där bindningen sajnas på papper och efter id-kontroll - som med alla låsta telefoner i Sverige. iPhone kommer alltså inte ens att säljas på svenska AppleStore.

Kom ihåg var ni läste detta först

Låter som om det är bättre att låta den importeras på ett eller annat sätt från t ex USA, om det nu inte, mot förmodan och allt sunt förnuft, blir ett hejdundrandes bra abb som följer med..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-22 01:08
Ursprungligen av mjg:

Det beror på att den endast kommer att säljas hos mobiltelefonkedja där bindningen sajnas på papper och efter id-kontroll - som med alla låsta telefoner i Sverige. iPhone kommer alltså inte ens att säljas på svenska AppleStore.

Kom ihåg var ni läste detta först

Men - kanske Apple Stores blir återförsäljare för den operatören (vilken det nu blir). Då kan man signa och teckna abonnemang i butikerna.
Då är det bara att välja, antingen går man till en Apple Store och får specialkunskaper på själva produkten. Eller så går du till mobiloperatör-kedjans butiker och får mer kunskaper om abonnemanget.
Jag skulle välja mobiloperatörkedjan alla gånger, eftersom informationen om själva produkten finns på nätet och det är betydligt större risk att något blir "fel" i abonnemangstecknandet i Appels butiker..

Ursprungligen av Björnström:

Vi har fått information om att landets Appleåterförsäljare nu måste sluta visa upp iPhone för sina kunder i butikerna. Dessutom uppmanas dom att INTE ta förhandsbeställningar av telefoner - något som skett i rätt stor omfattning. Jag har hört siffror som "300 förbeställda" från enskilda butiker.

En återförsäljare tolkar brevet som tydliga tecken på att Apple vill sälja iPhone genom AppleStore och en ny kanal - troligen en mobiltelefonkedja som Telenor Stores. Precis samma upplägg som i USA med andra ord.

Trist för återförsäljarna och kanske drabbar det oss användare eftersom man måste vända sig till säljare som inte kan någonting om Mac (relativt sett).

Det är väl ingen chock? Det kommer vara samma i alla andra länder som säljer iPhone, återförsäljare kommer inte få sälja den, det förstod man ju nästan direkt när dom hade presskonferens i England.

Och seriöst, sluta upprepa Telenor som operatör.. vad grundar du på att Telenor ska bli operatören förutom att du kanske gillar dom som operatör och du favoriserar dom?

Nästan alla operatörer (utom Tele2) har sagt att dom ska få iPhone, det blir lite mer pinsamt när "ägaren" för 99.se också börjar tjata om Telenor

Tycker du inte det är lite skumt att dom helt plötsligt skulle välja en operatör som INTE är störst i det landet, om man kollar på tidigare val av operatörer (halvstatliga bolag), så därför är väl ändå Telia bättre väl? Dom finns dessutom i hela Norden. Men jag säger INTE att det blir Telia, gillar dom inte ens Har 3 idag.

..och förresten satsar jag mina kort på att The Phone House kommer sälja telefonen också (The Carphone Warehouse i England)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-21 23:31
Ursprungligen av wunderbaren:

Och seriöst, sluta upprepa Telenor som operatör.. vad grundar du på att Telenor ska bli operatören förutom att du kanske gillar dom som operatör och du favoriserar dom?

Kanske var ämnat som ett exempel...?

Ursprungligen av wunderbaren:

Och seriöst, sluta upprepa Telenor som operatör.. vad grundar du på att Telenor ska bli operatören förutom att du kanske gillar dom som operatör och du favoriserar dom?

Det står t.ex. framför Telenor

En liten fråga bara, hoppas att det finns ngn som kan svara:

Finns det utrymme i de svenska mobilabonemangens ekonomiska marginaler att ge Apple det dom vill ha?

Att sedan Apple vill att deras butiker inte ska ta upp beställningar på iPhone skulle ju kunna (förutom sheriffens förklaring) bero på att man inte vet när och om den kommer. Det finns ju alltid en risk med att ta låta sina butiker ta emot förhandsbeställningar på saker som man inte vet när de kommer. Tycker det är ett förnuftigt beslut av Apple.
Det är ju Apple som företag och varumärke som kommer att få ta smällen om förhandsbokarna börjar klaga.

/M

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-22 09:55

Ang. Telias maxtaxa så gäller det enbart deras portal, och visst håller jag med ngn av de tidigare talarna om att just denna surfning borde vara gratis då den delvis är reklamfinansierad.
------

Jag tror dragkampen står mellan Telia, Telenor och möjligen Tele2 (alltså alla de stora i Sverige)
Telia: en liten drake som har kapitalet och de tekniska möjligheterna. Dessutom så har väl Telia stora äganden i Danmark och Finland. Dock är Telia svåra att förhandla med och har ett fyrkantigt synsätt.

Telenor: Javisst känns dom fräschare och piggare! Men som någon tidigare nämde så är dom i grunden också en lite tråkig grå statsfinansierad drake. Självklart med en modern marknadsföring men det behövs ju då de som köper eller skall jag säga konsumerar telefoner är unga männiksor och de tilltalas av detta i kombination med låga priser. Telenor krigar fortfarande för sin position, men Telenor är tydligen kapital stinna nog för att satsa vidare.

Tele2: Den ständiga uppstickaren, har alltid ett ess i rockärmen som dom drar när man minst anar i sann stenbecks anda!

Mina stalltips är: Telenor, men en liten varning på Tele2

-----
Iphone´s vara eller inte vara i Apple-butiker beror nog mer på formella saker som att dom inte har några ÅF-avtal med mobiloperatörerna, infrastrukturen för detta finns inte i och runt butikerna samt kanske så skall inte denna typ av verksamhet finnas i apples butiker då den är enormt tids och personalkrävande och skulle lätt kunna ta fokusen från det övriga sortimentet, vilket väl är huvudverksamheten??

Och diskussionen kring att Apples butiker inte skall ta upp beställningar för att men inte vet när iphone kommer håller inte då det är ganska vanligt att man jobbar med just detta i flera branscher och om jag inte missminner mig så körde mackoteket en sådan kampanj i vintras/våras med ett usb-minne när man förhandsbokar sig för leopard, och då var väl inte den exakta tidpunkten klar....som sagt ganska vanligt sätt att jobba på för att knyta upp kunder

Ursprungligen av Martin_Nordin:

En liten fråga bara, hoppas att det finns ngn som kan svara:

Finns det utrymme i de svenska mobilabonemangens ekonomiska marginaler att ge Apple det dom vill ha?

Att sedan Apple vill att deras butiker inte ska ta upp beställningar på iPhone skulle ju kunna (förutom sheriffens förklaring) bero på att man inte vet när och om den kommer. Det finns ju alltid en risk med att ta låta sina butiker ta emot förhandsbeställningar på saker som man inte vet när de kommer. Tycker dete dä är ett förnuftigt beslut av Apple.
Det är ju Apple som företag och varumärke som kommer att få ta smällen om förhandsbokarna börjar klaga.

/M

återförsäljare kommer inte sälja iPhone, kanske därför dom inte ska ta emot beställningar.

Ursprungligen av Martin_Nordin:

En liten fråga bara, hoppas att det finns ngn som kan svara:

Finns det utrymme i de svenska mobilabonemangens ekonomiska marginaler att ge Apple det dom vill ha?

Att sedan Apple vill att deras butiker inte ska ta upp beställningar på iPhone skulle ju kunna (förutom sheriffens förklaring) bero på att man inte vet när och om den kommer. Det finns ju alltid en risk med att ta låta sina butiker ta emot förhandsbeställningar på saker som man inte vet när de kommer. Tycker det är ett förnuftigt beslut av Apple.
Det är ju Apple som företag och varumärke som kommer att få ta smällen om förhandsbokarna börjar klaga.

/M

Bra fråga om abbonemangen, om vi ska ha fri EDGE surfing så kommer nog abbonemangen hamna på några hundralappar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-21 22:21

Apple kanske tycker att Telia är en för liten operatör. En aning stelbent också.
Telenor är större och verkar vara piggare på nya saker.

För övrigt finns det ingen anledning att sitta och spekulera om vilken operatör det blir som får iPhone. Det kanske inte alls är en gudagåva att få Apple som kund.
Stora investeringar i ny teknik för en relativt liten kundkrets. Det är en helt ny grej och Apples intention är att iPhonen ska vara online hela tiden. Med EDGE via Telia blir det svinaktigt dyrt att hålla den igång eftersom den hela tiden spanar efter aktiekurser, väder, uppdateringar och en massa annat så snart den är på, om man aktiverat EDGE, vill säga.
På Telia verkar dom inte veta någonting om iPhone, i alla fall låtsas dom som ovetande.
Att få till ett abonnemang med EDGE för en rimlig månadskostnad går inte. Som det är nu kan det kosta 15 spänn att öppna en webbsida, med specialavtal kanske man kan komma undan med hälften.
Det är därför det kostar schaber att ha ett abonnemang med AT&T USA.
Och det är alldeles för dyrt.
Om man inte ska bli robbad ska man stänga av EDGE och nöja sig med att man kommer åt nätet med wi-fi.

Ursprungligen av Konrad:

Apple kanske tycker att Telia är en för liten operatör. En aning stelbent också.
Telenor är större och verkar vara piggare på nya saker.

För övrigt finns det ingen anledning att sitta och spekulera om vilken operatör det blir som får iPhone. Det kanske inte alls är en gudagåva att få Apple som kund.
Stora investeringar i ny teknik för en relativt liten kundkrets. Det är en helt ny grej och Apples intention är att iPhonen ska vara online hela tiden. Med EDGE via Telia blir det svinaktigt dyrt att hålla den igång eftersom den hela tiden spanar efter aktiekurser, väder, uppdateringar och en massa annat så snart den är på, om man aktiverat EDGE, vill säga.
På Telia verkar dom inte veta någonting om iPhone, i alla fall låtsas dom som ovetande.
Att få till ett abonnemang med EDGE för en rimlig månadskostnad går inte. Som det är nu kan det kosta 15 spänn att öppna en webbsida, med specialavtal kanske man kan komma undan med hälften.
Det är därför det kostar schaber att ha ett abonnemang med AT&T USA.
Och det är alldeles för dyrt.
Om man inte ska bli robbad ska man stänga av EDGE och nöja sig med att man kommer åt nätet med wi-fi.

Liten operatör? Det är ju den största i Sverige Telenor är ju inte garanterat störst. Apple kommer ju kräva ett abbonemang som innehåller fri datatrafik, dom skulle ju inte släppa ett abbonemang där det kostar 15 kr/MB.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-21 23:04
Ursprungligen av wunderbaren:

Liten operatör? Det är ju den största i Sverige Telenor är ju inte garanterat störst. Apple kommer ju kräva ett abbonemang som innehåller fri datatrafik, dom skulle ju inte släppa ett abbonemang där det kostar 15 kr/MB.

Skulle valet stå mellan Telia och Telenor skulle jag ta Telenora all gånger. Företaget är mera expansivt, ungt och rörligt. Telia är dyra, stela och lite backward. Dessutom är Telenors marknadsföring snyggare och mera Apple-likt. Detta gäller även logotypen.

Det vore perfekt om man skulle kunna komma att använda GlocalZones hotspots runtom i landet gratis och utan inloggning också.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-21 23:27
Ursprungligen av wunderbaren:

Liten operatör? Det är ju den största i Sverige Telenor är ju inte garanterat störst. Apple kommer ju kräva ett abbonemang som innehåller fri datatrafik, dom skulle ju inte släppa ett abbonemang där det kostar 15 kr/MB.

Telia kanske anses som litet i ett europeiskt sammanhang.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-21 23:08
Ursprungligen av Konrad:

Apple kanske tycker att Telia är en för liten operatör. En aning stelbent också.
Telenor är större och verkar vara piggare på nya saker.

För övrigt finns det ingen anledning att sitta och spekulera om vilken operatör det blir som får iPhone. Det kanske inte alls är en gudagåva att få Apple som kund.
Stora investeringar i ny teknik för en relativt liten kundkrets. Det är en helt ny grej och Apples intention är att iPhonen ska vara online hela tiden. Med EDGE via Telia blir det svinaktigt dyrt att hålla den igång eftersom den hela tiden spanar efter aktiekurser, väder, uppdateringar och en massa annat så snart den är på, om man aktiverat EDGE, vill säga.
På Telia verkar dom inte veta någonting om iPhone, i alla fall låtsas dom som ovetande.
Att få till ett abonnemang med EDGE för en rimlig månadskostnad går inte. Som det är nu kan det kosta 15 spänn att öppna en webbsida, med specialavtal kanske man kan komma undan med hälften.
Det är därför det kostar schaber att ha ett abonnemang med AT&T USA.
Och det är alldeles för dyrt.
Om man inte ska bli robbad ska man stänga av EDGE och nöja sig med att man kommer åt nätet med wi-fi.

Du vet att Telia har maxtaxa på 9 kr/dag för surf via mobilen? Alltså max 9x31=279 kr/månad.

Tele2/Comviq har datapaket på 1 GB för 169 kr/månad.

Passar bra ihop med iPhone. Dock är ju Telia att föredra eftersom Tele2 saknar EDGE.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-21 23:29
Ursprungligen av akesson:

Du vet att Telia har maxtaxa på 9 kr/dag för surf via mobilen? Alltså max 9x31=279 kr/månad.

Tele2/Comviq har datapaket på 1 GB för 169 kr/månad.

Passar bra ihop med iPhone. Dock är ju Telia att föredra eftersom Tele2 saknar EDGE.

Kan du posta en länk till Telias prisuppgifter?
Jag antar att det finns en kostnad för nedladdade MB också.
Ingen på Telia jag talat med har nämnt något som liknar det du säger.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-22 00:23
Ursprungligen av Konrad:

Kan du posta en länk till Telias prisuppgifter?
Jag antar att det finns en kostnad för nedladdade MB också.
Ingen på Telia jag talat med har nämnt något som liknar det du säger.

Nemas problemas: http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/surfport/allatjanster/erbjudanden.page

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-21 23:01

Jag känner flera som har förbeställt/ställt sig i kö för att köpa iPhone hos några av Apples återförsäljare i Stockholm. Detta var väntat, men är dock hur som helst en besvikelse.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-21 23:23

Kan anses vara logiskt att Apple stoppar förhandsbeställningar hos sina återförsäljare. För att finnas bland andra mobiltillverkare och alla dess tjänster. Men personligen tycker jag det är synd. Hoppas bara att Apple kräver kompetent personal, där iPhone kommer att säljas.

allt handlar väl om vem som betalar bäst till Apple! (?) allt handlar om pengar idag.. väldigt synd..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-21 23:49

Telenor har maxtaxa på 9 kr om dan för surfning. Orkar inte leta länkar, men jag använder det flitigt.

Ursprungligen av Macke K:

Telenor har maxtaxa på 9 kr om dan för surfning. Orkar inte leta länkar, men jag använder det flitigt.

Maxtaxan gäller bara för deras portal, om man klickar på en länk där dvs.

Det är ju också bara på deras portal? Det borde ju fan vara gratis...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-22 01:29
Ursprungligen av RockyMontana:

Det är ju också bara på deras portal? Det borde ju fan vara gratis...

Jag uppfattar det som att det gäller överallt, så länge du surfar med mobilens webbläsare och inte via en laptop eller javaprogramvara i telefonen.

Ursprungligen av akesson:

Jag uppfattar det som att det gäller överallt, så länge du surfar med mobilens webbläsare och inte via en laptop eller javaprogramvara i telefonen.

Det står ju såhär:
Maxtaxa - bara via Surfport
Maxtaxan gäller enbart när du surfar via Telia Surfport.

Kan väl inte bli mer glasklart eller?
Surfport är väl deras surtportal där de har videos o klipp o sånt där, precis som alla andra operatörer...
eller?

Ursprungligen av RockyMontana:

Det står ju såhär:
Maxtaxa - bara via Surfport
Maxtaxan gäller enbart när du surfar via Telia Surfport.

Kan väl inte bli mer glasklart eller?
Surfport är väl deras surtportal där de har videos o klipp o sånt där, precis som alla andra operatörer...
eller?

Korrekt. Telias "maxtaxa" gäller bara för deras egna portal.

(skräpprodukt )

  • Oregistrerad
  • 2007-09-22 18:33

Kommer iPhone bara att säljas operatörslåst?? Känner inte direkt att jag vill byta ut mitt Tele2/Comviq abb mot nåt sunkigt Telia/Telesnor eller liknande abb bara för att kunna köpa mig en iPhone! Och jag vill helst slippa importera en, för att sedan hacka och cracka den för att den ska vara användbar.

kan någon säga mig säkert hur det kommer att bli och varför?

Ursprungligen av Elajtenworld:

1. Kan någon säga mig säkert hur det kommer att bli och varför?

2. Kommer iPhone bara att säljas operatörslåst?? Känner inte direkt att jag vill byta ut mitt Tele2/Comviq abb mot nåt sunkigt Telia/Telesnor eller liknande abb bara för att kunna köpa mig en iPhone!

1. Nej, ingen kan säga något säkert utom Steve Jobs - men många vill gissa!

2. Ja, den kommer bara säljas operatörslåst. Det är halva grejen med iPhone att den säljs som en paketlösning med abonnemang som är tätt integrerat med telefonens funktioner.

Bevaka tråden