Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern disk utan egen strömkabel

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-08-22 17:55

Jag behöver en ny extern disk. Jag tänkte använda min nuvarande Lacie D2 Extreme 250 GB till backup av känslig data - såsom foton, arbetsprover och andra oersättliga filer.

Den nya disken bör vara gansa stor och den skall helst vara utan egen strömsladd eftersom jag kommer koppla den till min bärbara som jag inte direkt har någon fast plats för. Det skall med andra ord vara lätt att plocka fram disken och koppla den var jag än har datorn.

Jag kommer skriva till den här disken ganska mycket (lägga till/ta bort/flytta runt data).

Jag har kollat på "LaCie Little Big Disk 320 GB" http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10731 . Den är egentligen klockren för mina behov - för utom att den är lite för dyr ( 3.495:- ).

Finns det bra alternativ till ovan nämnda - som är lite vänligare mot plonboken?

Tar emot att man för under halva det priset får en 500 GB:are... Men då på bekostnad av smidigheten.. http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023247&product_id=1040471

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 18:03

Ska du ha en disk utan extraström får du kolla på 2,5"-diskar, exempelvis http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336854. 3,5"-versionerna drar oftast för mycket ström för att en USB-port ska kunna driva dem.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-08-22 19:43

Rätta mig om jag har fel, men om du vill ha en med strömförsörjning via USB så är det en bekvämlighetsfaktor som du får betala för.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-08-22 21:43
Ursprungligen av MacBro:

Rätta mig om jag har fel, men om du vill ha en med strömförsörjning via USB så är det en bekvämlighetsfaktor som du får betala för.

Visst är det så. Jag funderade bara på om det ändå fanns billigare alternativ. Det är ju ganska ordentligt mycket mer pengar det kostar om man jämför de två jag nämnde.

Ni pratar båda om USB-försörjning.. Är det skilnad om man kör den i Firewiren?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-23 19:26
Ursprungligen av MacBro:

Rätta mig om jag har fel, men om du vill ha en med strömförsörjning via USB så är det en bekvämlighetsfaktor som du får betala för.

Jag köpte ett skitbilligt (!) case för 295 spänn och smackade in en 2,5" SATA-disk i det. Funkar klockrent och var mycket enkelt att montera. Art.nr. ARHD260T hos tricom.se.

Ursprungligen av mbp:

Jag köpte ett skitbilligt (!) case för 295 spänn och smackade in en 2,5" SATA-disk i det. Funkar klockrent och var mycket enkelt att montera. Art.nr. ARHD260T hos tricom.se.

Visserligen, men det som avsågs var nog kostnaden per GB som ju är högre för 2,5" jämfört med 3,5". Med kabinetten är det nog hugget som stucke vad gäller prist. Däremot finns det inte så mycket att välja på om man _både_ vill ha 2,5" SATA och FW.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-24 11:33

Jag har ännu inte skaffat något fodral till disken, vilket är synd för den har blivit lite repig.
Det skulle kunna ses som en nackdel att den är SÅ smidig - för jag har med mig den varje dag. Vet inte hur bra det är för diskens livslängd - att man släpar runt på den.. Den känns inte vidare skyddad. Lite plastig som sagt. För smidig för sitt eget bästa

Får nog rota fram någon gammal skidstrumpa till jag hittat något snyggare.

Fortfarande helnöjd, bör tilläggas!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-22 22:00

kolla bara så du inte går i samma fälla som jag, dvs försöker driva en usb-powered disk från en mac med för lite kräm i usb-portarna. kolla tråd: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/222706-lacie-rugged-kraever-stroem-fran-tva-usb-portar.html

Ja, det fungerar väl bara med USB2 eller?
Jag har försökt driva min iPod via USB-uttaget i tbordet, men det har gått åt fandens då det bara är USB1 och behöver mer power...
Men Hallon sitter på en MPB, och den har väl bara USB2 eller, så då är det ju inga problem?

Eller är jag ute och cyklar nu?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-22 22:15

MacBook Pro har ju FireWire portar också. LaCie FireWire speakers, till exempel, tar sin ström från FireWire porten och fungerar utmärkt. Så visst borde det finnas alternativ på hårddiskssidan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-22 22:27

min Pb G4 har usb 2 men levererar ändå inte tillräckligt med ström i usb-portarna. vet inte hur det är med firewire, tror inte att problemet finns där. och det verkar som att alla nyare macar än min klarar biffen även via usb, vet dock inte säkert.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-08-23 15:04

Gällande Firewire så står det så här på lacie.com:

"FireWire bus-powered, there’s no need for a cumbersome AC adapter*"

En liten asterix efter "adapter"... Jag hittar inte den vidare informationen, men gissningsvis står det väl där att det inte fungerar på alla burkar... Eller vad är det som avgör om den går att köra utan adapter eller inte. Måste kanske vara Fiewire800 då eller..? Det vore synd.

F-n.. Just nu vet jag inte vad jag behöver mest.. diskutrymme eller smidighet

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-13 09:55

Det blev tillslut en Western Digital Passport II 250GB USB2.0.
Inkl. frakt så gick den på 1485:- hos Pixmania.com. Helt ok pris. Ca 800 kr billigare än vår lokala macbutik här i stan (tyvärr)...
http://www.pixmania.com/se/se/574655/art/western-digital/extern-harddisk-passport.html?itag=6058

Positivt: Otroligt liten och smidig. Slinker lätt ner i bakfickan (glöm inte den där). Kabeln är bara ca 15-20 cm lång så man slipper trassel. Snygg. Lätt.
Inga problem att driva den enbart med USB-porten.

Negativt: Känns något plastig. Blir nog till att skaffa ett litet fodral om man skall bära runt på den mycket - särskillt eftersom ytan är högglansig.

Över lag så är jag mycket nöjd! Tack, Berdan, för ditt förslag.

Är själv sugen på en passport men har blivit riktigt osäker när buden kring huruvida Macbook orkar driva den eller inte är så många. Vissa säger att det fungerar utan problem, andra får det inte att fungera alls. Någon som kan ge ett tydligt besked (eller alternativ disk utan extern strömförsörjning som garanterat fungerar. Chefen har satt en gräns på 1500 kr så dyrare alternativ är inte intressant) om det kommer fungera eller inte. Vill ju gärna ha en passport då den passar in estetiskt med min svarta Macbook.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-13 11:11

Jag har en Macbook Pro CD 2,0 om det är till någon hjälp.
Jag vet inte vad det är som bestämmer hur mkt ström som glider runt i USB-porten.

Hej,
sitter precis med en lånad Western Digital Passport II 160 Gb. Den är FAT-32 formaterad, ska man ha det om man vill ha den för att skyffla data mellan mac och pc??

Har senaste MacBook:en och det funkar bra att driva den (med en usb-port) även om nätadaptern ej är inkopplad i datorn men med fulladdat batteri.

Är detta en garanti för att det kommer att fungera även med 250 Gb-varianten?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-23 12:03

Ska man vara säker så är Firewire det bästa alternativet eftersom det levererar både mycket mer ström och snabbare i verkligheten.

Jo, det är sant men om man ska flytta data mellan mac och pc så är det rätt dåligt med en FW-disk om den inte även har USB.

De flesta FW-diskar har även USB2-port för sådana situationer.

Jag kör med FW på alla mina diskar - 2,5" som 3,5", extern strömförsörjning som via kabeln. Funkar alltid, vilket inte kan sägas om USB.

1
Bevaka tråden