Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag in hemma med Apple Remote Desktop utifrån?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt på en annan tråd men provar igen.
Har lyckats att få igång ARD (apple remote desktop) så att jag kan fjärstyra alla datorer hemma vi a mitt nätverk. har 2st datorer ethernet kopplade till routern samt 3 st datorer kopplade via airport extrem.

Vad jag vill göra är att komma åt mina datorer hemma när jag är ute och reser och då oftast med min powerbook pro som jag går ut på nätet med 3G modem och ibland via nåt hotells wlan.

Har hämtat IP adressen till mitt modem samt försökt att peka in en viss dator via router admin port 3389 samt 5900, men får ingen kontakt.

Är jag helt fel ute eller finns det någon som har nån liknade lösning eller vet svaret.

Ska fungera som du tänkt men portarna som behöver vara öppna i routern/brandväggen och kopplade mot en lokal dator är 5900 och 3283. /Tony

Tack Tony !

Kanon nu fungerar det utmärkt.

Jag för det inte att funka, Bara anslutnign misslyckas.. Nån som känner för att beskriva lite bättre hur dom gjorde?

Jag har öppnat portarna 5900 och 3283 i Airport verktyget. Dock så pekar ju dessa portar mot datorns ip inte mot Com Hem modemets. Verkar inte gå att ändra.

Sen vet jag inte riktigt hut man gör i ARDprogrammet. Ska man välja Add by address? Då blir man ju tillfrågad att skriva in IP och sen lösen och pass (som jag antar man får komma på själv)?

Jag är säkert helt ute och cyklar på allt hatar nätverk hehe

Undrar vad du har för set up, funkar det i ditt lokala nätverk.

Förklara om du har hemma nätverk och försöker att ansluta via detta eller om du bara ansluter utifrån alltså vi en annan internet anslutning ex grannens eller jobbets.

Jepp fungerar utmärkt i mitt lokala airport express nätverk. Men jag vill kunna ansluta via internet när jag är på en annan plats än hemma också. det som jag itne riktigt lyckas klura ut

Hur är hemmanätverket uppbyggt då? Har din airport en extern eller intern adress? Har den fått en intern adress av ett modem eller liknande så måste du skicka vidare portar i modemet, är den direkt kopplad mot internet så ska det dock räcka med att skicka vidare portar i airporten

portar

Det blir ju lite mycket med portar och så men det viktiga är ju att din router pekar mot din dator, gå in på nätverksinställningar och titta på vad du har för lokal IP adress till datorn. (Det framgår inte hur många datorer du har hemma.)

1. gå in på http://www.findmyipaddress.com/lookup.php där finner du din ip adress som du ska söka på med ARD.
(Den IP adressen kan du ju inte ansluta med i ditt lokala nätverk)

2. Hemma i ditt nätverka ska du ju öppna dessa 2 portar. 5900 och 3283 som du ska peka mot den dator du vill ansluta till ex 192.168.0.3 om det är den tredje datorn i nätverket.
Rotern har då 192.168.1 i nät verket.

3. Du måste också gå in i fildelning och skapa 2 st portar på fliken (Brandvägg) där du öppnar portarna 5900 och 3283.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-09-21 11:04
Ursprungligen av Willy Landstedt:

2. Hemma i ditt nätverka ska du ju öppna dessa 2 portar. 5900 och 3283 som du ska peka mot den dator du vill ansluta till ex 192.168.0.3 om det är den tredje datorn i nätverket.
Rotern har då 192.168.1 i nät verket.

Finns det ngn möjlighet att slippa peka ut en av datorerna hemma - jag har ett gäng och vill nå olika beroende på vad som skall göras. Ibland behöver jag administrera ungarnas imac - ibland vill jag nå mediaminin... din lösning bygger väl på att jag pekar ut en och samma IP adress på LANet?

Ursprungligen av Wiberg:

Finns det ngn möjlighet att slippa peka ut en av datorerna hemma - jag har ett gäng och vill nå olika beroende på vad som skall göras. Ibland behöver jag administrera ungarnas imac - ibland vill jag nå mediaminin... din lösning bygger väl på att jag pekar ut en och samma IP adress på LANet?

Har du bara ett externt ip måste du peka ut en dator, annars vet inte routerna mot vilken dator den ska kommunicera mot. En variant är att du har ARD även på den datorn du fjärrstyr, så kan du nå de andra datorerna från den, brukar fungera ok.

Har du flera externa ip kan du NAT:a varje dator internt mot ett eget externt IP.
Tror inte ARD kan köras på andra portar än default, annars kunde man tänkt sig olika portkopplingar för resp dator.

lokala ip adresser

Man skulle ju i routern kunna peka in alla datorer genom att lägga till portar som jag beskrivit tidigare alltså följande:

Du har ex 3 st datorer hemma i ditt nätverk varje dator har i nätverket en egen lokal IP adress ex.
192.168.2,
192.168.3,
192.168.4,

Om du öppnar 3 st portar i din router som all pekar åt respektive lokal IP adress samt öppnar/lägger till portarna i systeminställningar/fildelning/brandvägg på respektive dator bör det ju fungera och när du ansluter via modemets IP få upp all datorer.

Har inte provat det själv men kanske det funkar det blir ialla fall bra motion om du ska springa runt i alla rum och ställa om alla datorer.

Willys variant fungerar utmärt i praktiken kan jag intyga. Man måste ju låta basstationen dela ut fasta nummer, dvs att en viss MAC-adress alltid får samma IP av routern. (du bör kunna säga att 5001 på routern är 5000 på en viss lokal-ip så slipper du ändra portnummer i burkarna)
Kom ihåg att du på detta sättet öppnar för "malign" trafik till samtliga dina burkar.

Så funkar detta bra och du verkligen har nytta av det föreslår jag att du bygger om anslutningarna till ssh-tunnlar en efter en. Men det är kanske inte nödvändigt att börja där. Jag menar att om du inte har någon riktig nytta av det bör portarna i ruterna stängas igen.

MR

PS!
Jag har gjort det på lekmannavis, sedan lärde jag mig att göra om kopplingen via en ssh-tunnel.

VPN mot hemma-nätverket kan vara en annan lösning...

Okej, men hur får ni ARD att snacka på andra portar utifrån mot routern?
Med webbläsare är det ju enkelt, bara att sätta kolon portnr, men med applikationer som ARD som använder flera fast TCP/UDP portar...
Har iofs inte så bra koll på hur en SSH-tunnel fungerar, det får ni gärna beskriva kort.

Du kan ju bara ansluta via IP adressen på Router och i din router får du ju gå in och öppna portar, där ska du ju få upp alla datorer som routern pekar mot när du har anslutit.

Jag vet inte om du har förståt att du måste konfigurera om routern via admin, använd din webläsare och skriv in ex 192.168.0.1, om du exempelvis har en netgear router där kan du lägga till portar till alla datorer.(kolla först vad datorerna har för local IP adress)

Använder du Airport extrem så kan du använda dig av port mappning setup assisant för att lägga till portar som pekar mot dina olika datorer.

Du har ju bara en publik Ip adress ex 217.216.68.211 som leder till ditt modem som är kopplat till din router (ex en netgrear, airport eller d-linkl) därefter ska routern skicka dig vidare till dom datorer som router är kopplad till och som den har öppna portar till.

Fast du kanske förståd detta.

Ursprungligen av tonbe370:

Okej, men hur får ni ARD att snacka på andra portar utifrån mot routern?
Med webbläsare är det ju enkelt, bara att sätta kolon portnr, men med applikationer som ARD som använder flera fast TCP/UDP portar...
Har iofs inte så bra koll på hur en SSH-tunnel fungerar, det får ni gärna beskriva kort.

Googla på ssh tunnel så får du bra tutorials. Jag kommer bara röra till det. Det var inte så svårt som jargongen jag först mötte gjorde det till

ARD har jag inte använt då då.
utifrån har jag använt Chicken of the VNC. Man skriver in internetadressen:portnummer, så vidarebefordrar routern portnummret till den lokala ip som man beskrivit i routern. (detta utan tunnel)
Så jag kan välja vilken port (tja, det stämmer ju inte, men i alla fall) jag vill för VNC på en dator. Välja att vidarebefordra just det portnummret till rätt lokala ip som jag låtit routern låsa till macadressen på datorns nätverkskort.

mr

OBS !!!!

Kom ihåg att ha lösenord på datorn så att ingen obehörig "farlig och eller obotlig" trafik kan komma in på Er dator när ni öppnar portar så här.

alltså "malign" trafik som Martin så vänligt skrev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-31 22:04

Nu väcker jag en liten gammal tråd.

Jag försöker komma åt min dator på landet genom remote desktop. Jag har lagt till portöppningen Apple remote desktop i extremen på båda nätverken. Har även gjort att all trafik mappas vidare på landet extremen.
Jag vet vad routen har för ip och vilket internt ip datorn jag vill åt har men kommer inte åt den.
Jag går in på Scanner och sedan networkadress där jag skriver in ip adressen till routern som då skall mappa vidare.

VAd gör jag då för fel?

Vet inte om ja förstår dig rätt men testa att gå in på "Add by address..." under File-menyn.. i ARD. O där skriver du in den externa ip-adressen.

Sen behöver du bara mappa portar på routern där du ska komma åt en dator, inte där du ansluter från.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-01 16:24

Jag har i extremen på landet går in i avancerat > IP6V-Brandvägg och portat vidare 3283, 5900, 5988 till 10.0.1.2 som är den datorns fasta ip.

Stämmer det såfall? Eller skall jag göra något mer på den datorn?

Kommer åt extremen hemifrån med Mobileme som ligger där. Men inte datorn då remote kommer att ske från en dator som inte har mobileme.

1
Bevaka tråden