Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacForum levererar 800 Macar till Skola

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat från MacForums hemsida:

Låter det som en dröm?
I Falkenbergs Kommun är det idag verklighet på Söderskolan och Skogstorpsskolan där alla elever i årskurs 7-9 får låna en MacBook för sina studier.

MacForum har fått förmånen att leverera datorer och kunskap till Falkenbergs Kommun. Detta är vi mycket stolta över.

(Läs mer på http://www.macforum.se)

Det var nyss ett inslag på SVT Västnytt, när sändnigen är slut så lägger de upp en länk så man kan ladda ner senaste som en Realplayer-fil (Spelas upp direkt)

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34002&lid=Vastnytt&from=menu

Bara att gratulera!

Gött mos, hoppas det fungerar bra så att fler skolor etc får upp ögonen för mac.

En skum grej dock.. Verkar enligt videon som att dom fick installera allt själv osv.. Borde dom inte köra med nån nätverksinloggning etc? Lite weird om alla datorer körs "självstående" eller va man ska säga..

Jag tycker också att det är bättre att ha datorerna "fristående" med eleverna som administratör. Vill man ha en gemensam backup-lösning går det ju att fixa utan att datorn i övrigt är låst på något vis.

En-till-en-inlärning är nog en av de smartaste tillkomsterna i undervisning som börjat dyka upp på senare år. Den gamla föreställningen med datorsalar är förlegad och fungerar inte. Det blir skrivmaskiner som eleverna ändå inte kommer i kontakt med särskilt ofta. Med personliga datorer får man ut betydligt mer av datorerna som hjälpmedel.

Jag tycker faktiskt det är att föredra så länge det gäller laptops och det finns tydliga regler. Om eleven har "sin" lånedator som han/hon använder hela högstadiet är det lika bra att inte hålla på och låsa ner hela systemet, bättre då att köra med frihet under ansvar. Trots allt är det bara den egna laptopens system man kan ha sönder, och då är det bara att blåsa ur allting och trycka in en ny diskimage.

Jo, man behöver ju inte låsa de helt sönder o samman, men tex ur backupsynpunkt kan det ju vara trevligt om den syncar vid inloggning eller så.. Men dom kanske inte har så mycke viktigt på dom

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-09-21 20:29

Undrar hur mycket provis säljaren får?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-21 21:09

Att Falkenbergs kommun kostar på sig detta gör mig faktiskt ganska förvånad, kommunen i sig är faktiskt ganska tråkig, men hoppas alla barnen blir lika glada över sina datorer som jag är över min:).

1
Bevaka tråden