Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aahs testar logotyper

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tycker ni?

Den översta ser ut som om den kommer från gulasidorna.
Gemensamt är att alla ser lite tråkiga o billiga ut.

  • Medlem
  • Täby
  • 2002-04-22 23:07

Jag tycker inte de är tråkiga! Sobert, seriöst, tidlöst. Men jag håller med om att den övre gula lätt associeras till Gula sidorna.

De två undre är snygga tillsammans, färgmässigt. Intrycket kanske inte är lika intressant om de är separerade? Något att tänka på? Låt den beiga färgen dominera på 99com och använd den röda som effektfärg - och vice verca. Det tror jag på.

Jag tycker inte det är så farligt likt Gula sidorna, den gulfärgen dom har är mycket starkare, klarare.

De två undre passar alldeles utmärkt tillsammans. Riktigt riktigt bra.

Mycket ren och stilfull design. Dock så passar inte det gula färgen in i kombinationen med de andra "jordfärgerna". Den är aningen för varm.

Är bara min åsikt alltså...

[ 23 April 2002, 00:24: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Färgerna passar bra ihop. Även den gula, men den kan nog lätt få ganska olikt utseende än det är tänkt om någons skärm är lite ljusare eller mörkare. Tror dock inte att det finns någon risk att man tänker på gula sidorna. Den röda kan nog lätt bli lite för påträngande och kanske få lite förbandslåda över sig.

Typografin måste förbättras.

Men de känns sobra, eleganta och proffsiga, vilket väl är meningen? Lite "dyr rakapparat från tidigt 40-tal" är det nog över dem...i positiv bemärkelse alltså.

Om man exempelvis tittar på MacNytts nya designförslag så blir det ju tydligt hur 99mac är positionerad i förhållande till dem.

Men de känns sobra, eleganta och proffsiga, vilket väl är meningen? Lite "dyr rakapparat från tidigt 40-tal" är det nog över dem...i positiv bemärkelse alltså.

Om man exempelvis tittar på MacNytts nya designförslag så blir det ju tydligt hur 99mac är positionerad i förhållande till dem.

Det låter väl bra? En liten symbol vore bra också - kanske en liten fyrkant indelad i fyra rutor och olika rutor motsvarar dom olika siterna inom 99mac nätverket? (dvs - det kommer mera...)

  • Oregistrerad
  • 2002-04-23 11:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
En liten symbol vore bra också - kanske en liten fyrkant indelad i fyra rutor och olika rutor motsvarar dom olika siterna inom 99mac nätverket? (dvs - det kommer mera...)

Det blir lite MS office då?

  • Medlem
  • 2002-04-23 12:00

Jag tycker de är helt ok. Jag tror den gula skulle tillåta att "MacBarometern.com" ligger i vitt.

Texten under borde ligga vänsterställd eller iallafall likadant på alla fyra, även den gröna(?).

Sedan hade jag tänkt klaga på särskrivningen i "99mac nätverket" men jag såg att det var korrekt i logotyperna. (tumme upp-ikon)

Högerställd text kanske?
Jag gillar typsnittet.

Krymp rutorna men låt texten vara i samma storlek. Och byt ut den röda färgen mot svart, så går bilderna i färgkombination.

[ 23 April 2002, 12:46: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

  • Medlem
  • 2002-04-23 19:03

Snyggt...
Det enda jag kan se är att det behövs lite kerning särskilt i MacBarometern-loggan.
Vänd det upp och ned så brukar det bli lättare. En utskrift brukar också hjälpa...

Jag har fått lära mig att det lättaste sättet att få layout/design att se snygg och städad ut är att låta saker och ting ligga kant i kant med andra saker och ting. Därför reagerar jag på att text-snutten "En del av 99Mac-Nätverket" åker i sidled i de tre olika logotyperna. Den borde vara på exakt samma avstånd från vänstra kanten i alla tre logotyperna. Visserligen kanske de aldrig syns tillsammans som ovan, men i alla fall.

I övrigt så ser de väl fina ut, kanske lite trist med endast text i en logo dock. Kanske en gemensam figur i alla logotyper vore en bra idé.

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-23 22:40

Jag jobbar ju med logotyper hela dagarna och är ju därför lite "yrkesskadad" som kreatör, men i stort sett är ni inne på rätt linje.

Om ni tänker behålla det avskalade och stilrena så se bara till att texterna är bättre justerade mot vänsterkanten i själva färgfältet. Se också till att avståndet mellan bokstäverna (spärrningen) är jämnare fördelat och i harmonisk balans. Att ha underrubriken (den andra raden) något indragen är helt ok - men se bara till att logotyperna har samma mått av indragning (någonstans kommer de ju att figurera tillsammans).

Färgvalet är ok och ligger inom harmonin. Jordtonen är genomgående (t.o.m. i det gula) och jag förstår avsikten med "sävliga färger" (dock måste jag fortfarande invända mot den militärgröna tonen - den innehåller stänk av gallgul och ser rent sjuk ut i vissa mindre noga kalibrerade skärmar!). Stoppa in ett stänk mer av grönt (eller grått) så ser det genast bättre ut!

Typsnittet skapar lagom identitet och är stilrent och lättåskådligt, även i liten skala trots sin tunna profil. Jag noterar att ni bara i en av tre logotyper använder två färger mot bakgrunden - vilket är lite inkonsekvent tillsammans, men ok var och en för sig...

Den totala känslan, då?
Ja, serriöst - informativt - kunskapsorienterat - kanske lite idéfattigt och inte så originellt.

Idén om att lägga in respektive färger i varje logo tål att utvecklas - något mer måste (bör) göras. Kanske inte rutor utan runda fält ("punkter" / pixlar) efter varandra...

Vilken respons. Roligt. Kanske dags att jag uttalar mig.

0.
Anledningen till att jag gjorde de har tre var att jag tyckte det var dags att samla sajterna nu när Martin skapat något som heter 99mac-nätverket.

1.
Färgerna är de som sajterna har i dag. Jag har tagit dem rakt av. Vi får ta ett snack om de ska vara kvar eller justeras.

2.
Logotyperna har egentligen ingen färgplatta bakom sig. Jag har tagit den bakgrundsfärg som de kommer att ligga mot om vi lägger in dem på sajterna som de ser ut i dag. Färgplattan kom med för att för att få känslan när de ligger "där de ska" så att säga.

3.
Indraget är lite konstigt, ja. 99mac.com logotypen gjordes först och där högerställde taglinen. Jag håller med om att indraget ska vara konsekvent.

4.
På MacBarometern så tycker jag själv att det är för glest mellan bokstäverna. Det är en speicalversion av TheSans som är gjort glesare. Ska lägga in originalversionen av typsnittet också och göra nya.

5.
Olika färger på texten på 99mac-loggan var för att visa på skillnaden. Jag tror inte svart gör sig mot den röda bakgrunden eller vitt mot den gula. 99mac-logon klarar båda som synes.

6.
Symboler. Illustratörer - hör av er!

7.
Nu frångår jag Martins rekomendationer om max tio meningar. Tror ni han läser ner hit?

[ 23 April 2002, 23:22: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

Tycker det ser bra ut, allt måste piffas upp såklart men iden är bra. Fattas bara en logo till höger efter namnen.

I simplaste laget för min smak.

Dessutom: ska man använda en sådan ren design tycker jag att man ska använda ett typssnit som har det där lilla, lilla designinslaget som man nästan inte kan sätta fingret på.

Återkommer!

/Kenneth

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
I simplaste laget för min smak.

Du tjôtade ju så jag var tvungen att länka till tråden.

Jag håller med dig i det du säger.

[ 10 Juli 2002, 11:47: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-10 11:49

Ser okej ut. Inget "out of the ordinary" men bra.

Noteringar:

1. Varför denna bruna färg? Vad är det med svenska macanvändare? En gemensak skada? Både 99mac.com och macspel.com använder sig av denna bajsbruna ton. Känns inte så "fräsh och ren" direkt…

2. Det är lite tråkigt med bara text. Det är lättare att göra så, men det blir mer intressant med en symbol. Visst kan en textlogo också se bra ut (Ericsson, ICA, Nokia) men då krävs lite mer personlighet på typsnittet. Det måste vara unikt.

[ 10 Juli 2002, 12:30: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-12 22:55

Leker lite... / Clavius

1
Bevaka tråden