Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatering av mappinnehåll

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av våra webbkillar på jobbet är nu "tvingad" att köra macbook pro. Han är van vid att använda PC, och har en delikat fråga som jag inte har svar på....

Han vill kunna uppdatera innehållet i en mapp genom att släppa en mapp med samma namn, men då inte ersätta hela mappen, utan bara göra förändringarna, dvs lägga till de olika filer som finns i de olika undermappar, som för övrigt är desamma.

Låter jag luddig? Det är en form av uppdatering av mappinnehållet med bibehållen struktur.

Vad tror ni? Går det att göra direkt i Finder, eller finns det något trevligt program som jag kan tipsa honom om?

Sök här på ordet "compare", det finns en hel del:

http://www.versiontracker.com/

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-21 10:12
Ursprungligen av jakoby:

Vad tror ni? Går det att göra direkt i Finder, eller finns det något trevligt program som jag kan tipsa honom om?

Det går inte.

Det låter som han vill göra backupp, och för det jobbet är bästa valet Syncronize X pro.

Ursprungligen av Kalle W:

Det går inte.

Det låter som han vill göra backupp, och för det jobbet är bästa valet Syncronize X pro.

Nu börjar det närma sig...
Det är ingen backup han vill göra, utan han vill uppdatera en hiearki i en mapp med undermappar.
Han vill kunna ersätta en mapp med namnet "X" med en ny mapp med samma namn fast som delvis innehåller andra filer. Detta utan att innehållet i den ursprungliga mappen försvinner. Alltså en form av uppdatering av den gamla mappen.

I Windows XP så jämför ju systemet mapparna med varandra, och ersätter bara det innehåller som skiljer dem åt...

Men det gör det inte i Finder. Men det finns som redan sagts tredjepartsprogramvara och det kan också göras via terminal

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men det gör det inte i Finder. Men det finns som redan sagts tredjepartsprogramvara och det kan också göras via terminal

Om man vill göra det i terminalen, hur gör man då?

/ Från en okunnig Terminal-användare

man rsync
rsync -rpt källmapp målmapp eller något liknande.

1
Bevaka tråden