Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wordmall från helvetet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har på en kund begäran gjort (i mac) ca 20 st wordmallar, som ska användas på PC. En logo ska placeras i dokumentmallen. Kunden är väldigt noga med att sin röda logofärg blir helt korrekt.

Det enda sätt jag hittade för att färgen skulle fungera var att montera CMYK EPS version av logon.

När jag placerar en EPS i word så ser den knagglig ut, ungefär som i ett lågupplöst förhandvisningsläge. Den printas dock perfekt i både skärpa och färg.

Jag har printat den på 2 macar här på kontoret med bra resultat, samt på receptionisten gamla PC även här med bra resultat.
Problem: När kunden får mallen och printar den ser den lågupplöst och knagglig även i utskriften (som när en länk inte följt med ett designdokument).

Vet någon lösningen på detta problem?

Tack på förhand

/Magnus

Det övergripande svaret är: Utan färghantering och ICC-profiler finns det inget säkert sätt att vara garanterad en given färg, såtillvida du inte använder pantone-färger vill säga. MS Word är helt enkelt inte gjort för att hantera färger på den nivån.

På en mer specifik nivå är orsaken till att det ser lågupplöst ut när kunden skriver ut är att han/hon inte har en PostScript-skrivare, vilket man måste ha för att kunna skriva ut EPS-filer.

Du bör istället använda TIFF eller PNG i tillräckligt hög upplösning, eller om det är vektorgrafik VMF eller EMF.

Problemet du kommer att ha, oavsett filformat, är att du inte vet hur kundens skrivare etc är beskaffade, och du kan därmed heller inte veta hur ett visst färgvärde kommer att reproduceras på deras skrivare.

Det bästa du kan göra är förmodligen att konvertera dina bilder till RGB och sedan avvakta kundens reaktion.

Om de inte blir nöjda med färgåtergivningen så kan du antingen meka med färgvärdena tills det ser bra ut på deras skrivare, men då kommer det inte att se bra ut någon annanstans, eller så får du upplysa dem om att de måste skaffa en postscript-kompatibel skrivare med riktig färghantering.

Tack för ett snabbt svar Richard.
Antagligen har dom inte postscript skrivare och därför ser det dåligt ut när dom skriver ut dem.
Logotypen ser ju knagglig ut hos mig också men bra vid utskrift?
Kunden är ett stort företag med +100 anställda, har inte "större" företag postscripskrivare?
Hur kan man ta reda på om kundens skrivare är post script?

Tack igen för din hjälp
/Magnus

Fråga dem vad deras skrivare (fabrikat och modellbeteckning) är och sök sedan på internet efter skrivarens egenskaper.

Observera att skrivare kan ha PostScript-möjligheter, men det är inte säkert att de används, beroende på hur installationen är gjord

De har förmodligen inte en postscript-skrivare eftersom alla kör Windows så var postscript ett onödigt dyrt extratillägg till skrivaren som ändå som ingen skulle använda.
De finns säkerligen att köpa till en rip med postscript.

Sedan återstår bara att förklara detta så att kunden förstår.

Wordmallar

Hej,
någon som kan tipsa om en bra leverantör av wordmallar?

/Henrik

Även jag är på jakt efter ett företag som gör word mallar/formulär på ett proffesionellt och felfritt sätt. Det blir pannkaka varje gång en AD ska jobba i Word.

/Fermenta

1
Bevaka tråden