Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik! Hur ser man ip för andra enheter på airportnätverk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 00:52

Så, ni som sett min andra tråd om problemen med min netgear-router: Har nu bytt till airport extreme.

Men jag har ett stort problem, jag hittar ingenstans var man kan en lista över anslutna enheter och deras ip?

Nu håller jag exempelvis på att rippa cds i xboxen, och vill kunna dra över dem till datorn. För att kunna göra det måste jag veta xboxens ip.

På andra routrar jag har haft har detta stått i admin.

Vilket ip-mönster följer för övrigt airport? På min förra router var det ganska lätt att gissa då det var typ 192.168.1.4, 192.168.1.5 och så vidare.

Nu har jag flummiga ipnumret 10.0.1.200...

Och en sak till. Hur låser man en mac adress till ett särskilt ip?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 01:45

10.x.x.x serien är precis som 192.168.x.x en skyddad serie för privata nätverk, dessa serier används alltså inte på internet.
För att se vilka trådlösa klienter som finns uppkopplade kan du starta Airport Utility, välj din basstation, Advanced->Logs and Statistics.
Vet tyvärr ej hur man låser en IP adress till en specifik mac.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-21 10:00
Ursprungligen av snigel1:

Men jag har ett stort problem, jag hittar ingenstans var man kan en lista över anslutna enheter och deras ip?

För att förtydliga lite: Advanced -> Logs and Statistics -> DHCP Clients.

Ursprungligen av snigel1:

Vilket ip-mönster följer för övrigt airport? På min förra router var det ganska lätt att gissa då det var typ 192.168.1.4, 192.168.1.5 och så vidare.

Nu har jag flummiga ipnumret 10.0.1.200...

Och det hittar du under: Internet -> DHCP -> DHCP Range samt DHCP [Beginning|Ending] Adress.

Ursprungligen av snigel1:

Och en sak till. Hur låser man en mac adress till ett särskilt ip?

När de gäller låsa IP-adresser gör man det här: Internet -> DHCP -> DHCP Reservations.

Du - har du överhuvudtaget läst manualen och/eller startat AirPort Utility och kollat runt bland menyerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 10:11

Du - har du överhuvudtaget läst manualen och/eller startat AirPort Utility och kollat runt bland menyerna?[/QUOTE]

Ja, iaf kollat menyerna ordentligt. Men den där Logsgrejen låg väl gömd jämfört med vad jag hade förväntat mig.

Tack för hjälpen

1
Bevaka tråden