Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar om hela tiden utan att hitta HD:n

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-09-17 00:48

Min MBP C2D startar om hela tiden men det kommer aldrig upp någon HD-symbol på skrivbordet. Skärmen blir i stället blå, sedan kommer min skrivbordsbild, därefter menyraden (i och för sig ,med ett x i batterisymbolen i stället för det vanliga procenttalet), och slutligen senast öppna Finderruta för att sedan starta om igen. Och så håller den på.
Jag har därför provat att starta från installationsdisken med skivkontroll där jag först fick meddelandet "En HFS-enhet kontrollerades. Enheten behöver repareras". Jag reparerade därför den och har nu fått svaret " En HFS-enhet kontrollerades. Enheten Macintosh HD verkar vara felfri". Det verkar ju alltså ok (för säkerhets skull kontrollerade jag den två gånger).
Jag testade då att starta om datorn men datorn fortsätter att envisas med att starta om gång på gång.
Jag har därefter:

- kontrollerat skivbehörighet vilket inte tycktes visa på något fel (dock inte reparerat detta än).
- kört Apple Hardware Test, både långt och kort, med svaret: Inga problem hittades.
- jag har testat att starta om med alt + äpple + p+ r
- jag har testat att starta om med x
- jag har testat att starta om med alt

Inget av detta har dock hjälpt.

Jag misstänker att problemet kan bero på att jag har slaravat med att rensa skrivbordet från dokumnet som t.ex. skärmdumpar. Där finns säkert en 800 stycken om inte fler. Jag har tidigare haft ett liknande problem då datorn startade om så fort jag försökte namnge nya mappar. Jag fick då först det lite förhastade rådet att om-installera OSX
altså en "Arkivera och Installera!. Som tur var följde jag inte den gången det rådet då jag i stället av den kloka signaturen "ML" fick följande råd:

"kan vara så att någon fil på skrivbordet spökar, prova att göra en ny mapp
i din hemkatalog, blir det samma problem där? Om inte testa att lägga allt
som ligger på skrivbordet i den mappen och sen testa gör en ny mapp på skrivbordet.
Om det funkar så är det bara plocka manuellt tills du ser vart det strular..."

Det funkade utmärkt och anledningen till strulet var enligt signaturen "ML":

"Jag skulle gissa på att det kan vara någon fil med förhandsvisning
och när ikonen/förhandsvisningen ska visas så hänger sig Finder.
Förmodligen någon trasig ikonresurs..."

Det skulle kunna vara samma anledning till strulet även denna gång men problemet är ju att jag nu inte kommer åt några mappar på skrivbordet då datorn startar om innan de syns på skrivbordet.

Alltså:
1.Finns det något knep jag ännu inte provat?
2. Om det inte finns fler knep, tror ni att en ominstallation kan lösa problemet?
3. Jag har en stor extern HD till vilken jag gjorde Back upp från min gamla Ibook (som jag nu skriver på) när jag köpte min MBP C2D i februari. Att jag inte gjort Back up på Min MBP C2D får jag ju skylla mig själv men kan jag göra en nu även om jag inte når HD:n?

Tack på förhand!

Glunten

Det ligger nog en korrupt fil på ditt skrivbord. En kollega till mig hade ett liknade problem. Vi startade den som en Firewire hårddisk mot en annan dator gick in i skrivbordsmappen, tog bort en konstigt döpt fil och sedan funkade allting igen.

Skaffa en firewiresladd.
Starta MBP i Targerdisk mode. Håll nere T när du startar den.
Koppla in den på iBooken, gå till skrivbordet på MBP lägg alla filer i en mapp.
Avmontera och stäng av MBP och starta igen.
Hoppas det hjälper.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-11-04 19:56

Det var förmodligen en korrupt fil på skrivbordet. Jag fick tipset att koppla ihop MBP:en och Ibooken även på Mac Worlds forum och det fungerade utmärkt. Tack för tipsen, sent omsider!

1
Bevaka tråden