Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"ALT-flytta" fönster som i gnome?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-20 11:34

I gnome finns det en funktion som gör att man trycker ner ALT så kan man flytta fönstret oavsett om man har pekaren på listen eller inte. Finns det inget liknande till osx?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-20 17:52

Nej, men håller du nere kommando så kan du flytta fönster utan att fokus flyttas till fönstret. Om ett fönster ligger bakom ett annat, och du vill flytta det bakomliggande tex.

Inte vad du frågade efter, men ändå...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-21 17:34
Ursprungligen av Kalle W:

Nej, men håller du nere kommando så kan du flytta fönster utan att fokus flyttas till fönstret. Om ett fönster ligger bakom ett annat, och du vill flytta det bakomliggande tex.

Inte vad du frågade efter, men ändå...

Klockrent ju

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-20 18:46

Apple borde definitivt göra MacOS X mer flexibelt och inkludera finesser av denna typ. Andra finesser i gränssnittet som jag vill ha är att kunna välja vilken sida knapparna för att stänga/minimera/maximera fönster ska vara på och att kunna ändra storleken på fönstret på vilken sida man vill och inte bara nere i högra hörnet.

Dessa funktioner får gärna vara avaktiverat som förval för att inte förvirra gamla Mac-användare, men det borde finnas möjlighet att ändra!

Ursprungligen av dala:

Apple borde definitivt göra MacOS X mer flexibelt och inkludera finesser av denna typ. Andra finesser i gränssnittet som jag vill ha är att kunna välja vilken sida knapparna för att stänga/minimera/maximera fönster ska vara på och att kunna ändra storleken på fönstret på vilken sida man vill och inte bara nere i högra hörnet.

Dessa funktioner får gärna vara avaktiverat som förval för att inte förvirra gamla Mac-användare, men det borde finnas möjlighet att ändra!

Håller med till fullo alltså.
Och gärna något i Baryl-stuket också, det hade kunnat vara en trevlig effekt tror jag.
Just den ALT-grejen tog mig väldigt lång tid att vänja mig av med, den är helt och hållet oslagbar. Däremot så tycker jag ändå att listen med stängknapparna och allt det där funkar bra att ha där de är, det är ändå mac'igt och deras grej liksom. Det tycker jag inte de ska ändra på.
Däremot så vore det trevligt med lite fler teman än bara Graphite och "den andra", vad den nu heter. Det skulle vara att individualisera systemet lite mer, och jag vet inte om det skulle vara direkt krävande heller...
Man skulle kunna ändra till alla färger som man har att välja på som highlight-färger, då hade det kunnat vara spexigt, fast det kanske bara bloatar systemet?

Men jag har funderat mycket över en del av de saker du skriver om, och lite mer flexibilitet hade varit nice.

  • Medlem
  • 2007-09-20 19:21

Det finns olika program för detta. Men jag har inte hittat något bra gratis än dock.

Exempelvis ett program som heter Zooom, kostar dock lite.

Senast redigerat 2007-09-20 19:42
  • Medlem
  • 2007-09-21 08:56

Lite längre från ämnet.. men är det inte fler än jag som tycker möjligheten att styra OS X via tangentbordet är löjligt begränsat? Här tycker jag faktiskt (förlåt) att Windows är bättre.

I Windows dyker det upp ett streck under bokstäverna i menyn när man håller nere Alt-tangenten, och alla menyer och många knappar går på så vis att komma åt med ett kortkommando.

För att ens styra knappar med tangentbordet måste man in och kryssa för en ruta dold i System Preferences/Keyboard and mouse/Keyboard shortcuts/Full keyboard access.

Finns det något motiv till att Apple valt att göra så här? Enkelhet för nybörjaren, jag visst, men ge oss power users fler features också!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-21 10:19
Ursprungligen av arez:

För att ens styra knappar med tangentbordet måste man in och kryssa för en ruta dold i System Preferences/Keyboard and mouse/Keyboard shortcuts/Full keyboard access.

Annars kan du trycka ctrl+F7 för att slå på och av funktionen.

1
Bevaka tråden