Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini vs iMac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-20 17:00

Hej

Är lite inne på att skaffa en stationär mac att ha hemma för kodning, surfande och en del lättare bildbehandling. Har nu en mb C2D 2,0 med 2gb ram.
Men som sagt skulle vilja ha en stationär som gör ungefär samma jobb men kan inte riktigt bestämma mig för iMac eller mac mini. Hur kommer en mini klara sig i framtiden med sin prestanda?

mvh Richard

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 17:57

Du kan ha lite större framförhållning med en iMac, jämfört med Mini. Du kan ha mer minne, större hårddisk och lite bättre processor med iMacen. Men visst funkar Mini till det du ska ha den till just nu och ett tag framöver. Beror på vad du har möjlighet att köpa och hur länge du tänkt använda den.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-20 18:33

Ja de är lite så jag tänkt med att det känns som den håller längre. Men sen är det ju en fråga om pris med har en nästan helt ny 22" skärm och tangentbord och mus. Så en mini innebär ju inga mer kostnader på de sättet.
Hur länge sen är det man uppdaterade mini? Det som stör mig lite är de faktum att 2gb ram är max. Kommer leopard suga mycket mer kraft än tiger isf kommer photoshop kännas segt på en mini?
Nu med min mb flyter det ju hur bra som helst.

Egentligen handlar det om att jag vill ha en stationär för att slippa koppla in extern skärm och tangentbord osv när jag jobbar hemma då jag tycker det är mycket skönare att jobba med stationär.

Hur funkar förresten synk mellan en mb och en stationär mac? använder man isync då eller är det något annat man använder? tänker om man smidigt vill föra över mindre projekt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 19:20

Jag tycker att det är lite onödigt att skaffa en stationär om din MB räcker för dina behov. Lite trist och jobbigt att behöva koppla in och ur när du tar med dig din MB. Visst det är bekvämt att ha både stationär och bärbart.

Mini uppdaterades rätt så nyligen. Leopard kommer antagligen att använda lite mer minne än Tiger. Men hur pass mycket, vet jag inte såhär på rak arm. Men det står säkert minimumkrav för Leopard på Apple. 256MB minne är i alla fall minimum för Tiger. Så din MB kommer att klara av Leopard hur bra som helst.

Jag har inte testat att synka mellan två Mac, men det ska vara väldigt enkelt, har jag läst här och där på forumet. Typ via trådad eller trådlöst nätverk och fildelningen som finns i OS X. Prova att söka här på forumet.

Min ståndpunkt i denna fråga är i alla fall att senariot inte rättfärdigar köp av en Mini. Men det är min åsikt. Men om du känner att det inte är onödigt, så satsa hellre på en iMac än en Mini.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 19:28

Jag har haft enbart bärbart vid två olika tillfällen. Och båda gångerna har jag använt den som både stationär och bärbart när jag plugga. Hade två strömadaptrar, en som alltid var vid skrivbordet och en i datorväskan. Då var det bara par sladdar som behövdes ryckas ut när man tog med sig den hemifrån. Med extern skärm, tangentbord och mus, så var det grymt optimalt och smidigt. Stationärt och bärbart i ett, typ.

Att hålla på att synka kräver ju en del in- och urkoppling också. Och sen ska du också låta dessa två datorer synka. Alltså ytterligare moment.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 19:32

OT: Om jag hade haft råd nu, så hade jag skaffat en MBP för att den är så cool och snygg. Inte för att jag behöver den. Då och då hade det varit bra med en bärbar, men den är alldeles för dyr. Onödigt, men coolt. Det får bli mycket längre fram, när det ligger 25.000 kr någonstans och skräpar...

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-20 20:28

Tack för många bra synpunkter det där med dubbla laddare var riktigt smart hade jag inte tänkt på. Kan man ju faktiskt strukturera upp en schysst arbetsplats utan att behöva slita fram sladden varje gång man åker till skolan!
Ja man får ta en rejäl funderare men samtidigt har du ju rätt i mycket av det du säger, min MB klarar ju de jag vill att den ska klara.

Ja de är en grym dator de är de, men ja jag tycker den är för stor vill ha smidigheten det är den jag är ute efter. Det låter inte som det men det är rätt stor skillnad i vilken plats dom tar n'r man ska ha med sig dom. Min dröm är en mb med mbp prestanda!

1
Bevaka tråden