Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej då till emailen?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-20 14:38

Dina Pengar refererar i dag till en säkerhetsxpert som hävdar att eposten snart är ett minne blott

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c09%5c19%5c12932

Vad är stämmans åsikt?

Jag säger att det är skitsnack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 14:56

Och internet var en fluga...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-20 14:59

öhh, borde det inte nämnts vad som ska ersätta e-posten... Ska vi gå tillbaka till att skicka vanliga brev?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 15:15

Bosse,

Ytterligare en i raden av artiklar där man glömmer det viktigaste, nämligen följdfrågan..!!

Om nu David Perry på Trend Micro hävdar att eposten snart är ett minne blott, ja då ställer ju alla (utom reportern) sig frågan:

- "Å vad skulle komma istället, som ersättare till dagens e-post?"

Förvånande ofta sker just detta i media idag, nämligen att reportaget inte fullföljs med följdfrågan...

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-20 15:31

Instämmer. Vi får väl återgå till snail mail?
Men dom kan ju komma bort under hanteringen? Postryttare?

Bosse

Jag läst en grej häromveckan som handlade om att ungdomarna idag inte använder epost speciellt mycket utan - i USA - handlar det mera om PM inom communities som MySpace och Facebook. Epost är för gamlingar, typ

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-20 15:52

Jaha, nu visar man sin ålder? =(
Men när dom ska kommunicera utanför 'communities'?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-20 15:55

Jag tror inte email kommer försvinna, email är inte heller särskillt dåligt som artikeln säger.

Problemet är SMTP-protokollet, och det finns faktiskt en modernisering utav detta, som folk inte använder, som löser problemet med SPAM och spridning utav spionprogram.
Att detta inte används är för att ingen riktigt pushar detta, eftersom de som redan finns i branchen tjänar pengar på email som det är idag.

Ursprungligen av Sidde:

Jag tror inte email kommer försvinna, email är inte heller särskillt dåligt som artikeln säger.

Problemet är SMTP-protokollet, och det finns faktiskt en modernisering utav detta, som folk inte använder, som löser problemet med SPAM och spridning utav spionprogram.
Att detta inte används är för att ingen riktigt pushar detta, eftersom de som redan finns i branchen tjänar pengar på email som det är idag.

Kan du utveckla detta, det var intressant.
Kanske med ngn länk till spec/info om protokollet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-20 21:09
Ursprungligen av Goflorp:

Kan du utveckla detta, det var intressant.
Kanske med ngn länk till spec/info om protokollet.

Den jag tänkte på när jag skrev kommer jag tyvärr inte på just nu, diskuterade det med lite folk för någon månad sedan...

Men lösningar som SMTP-Auth löser problemen ganska snabbt, men för att det ska fungera fullt ut måste klienterna ha stöd för detta också.

Det krävs ganska lite för att hindra SPAM, men sålänge SMTP-protokollet ser ut som det gör så är det hur enkelt som helst att spamma folk.

Fast jag tycker inte det är helt taget ur luften, inte minst om jag tittar på mig själv. Förr använde jag epost väsentligt mycket mer än jag gör idag. Communities, forum, IM, bloggar och andra web 2.0 lösningar har ju gjort att jag använder epost främst för viss studie/arbetsrelaterad kommunikation (oftast som substitut för vanlig post). Nästan alla mer hobby/fritid/övrigt tidrelaterade epostlistor jag förr deltog har förvandlats till forum och communities. Vilket jag ibland tycker är lite tråkigt då jag gillar epostlistan som form. Men bredband har ju gjort dem nästan helt överspelade.

Och om nu 80 procent eller mer av all epost av spam är det ju ett enormt resursslöseri av datakapacitet och bandbredd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 18:35

För att komma med lite konstruktiv kritik så... Doh!

Nej, men 80 procent av alla skickad e-post är spam, är väl lite väl att ta i? Kanske upplevs det som mycket, tack vare att de filtreras och egentligen inte märks så mycket? Ja, det var konstigt att det inte nämns om något alternativ till e-post som informationskanal...

Nej, antagligen är mer än 80% spam, skulle jag tro. Det finns säkerhetsexperter som talar om upp till 95% spam. Jag tycker inte det låter orimligt, om man tänker lite på det.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Nej, antagligen är mer än 80% spam, skulle jag tro. Det finns säkerhetsexperter som talar om upp till 95% spam. Jag tycker inte det låter orimligt, om man tänker lite på det.

Näe det är inte orimligt. Min egen erfarenhet är att det ligger klart över 90% i alla fall.

Kollar jag min statistik hittills i år i SpamSieve får jag 5 819 riktiga mejl och 54 490 spammejl vilkget ger just 90%, men det är inte rättvisande för jag har kört Gmail med egen domän som filter sedan i början av augusti och sedan dess får jag ytterst begränsat med spam, Gmail har redan tagit många tusen spammejl. Så det riktiga procenttalet borde vara uppåt 96 % skulle jag gissa.

E-post är inte ett utdöende fenomen, däremot finns det nackdelar som borde ändras. T ex är det väldigt ovanligt att man signerar sin e-post. Det ser jag som det stora problemet, att det finns de som tror att bara för att det står en viss e-postadress i från-fältet har meddelandet kommit därifrån.

Fast problemet med signering eller avsändare som framstår som någon annan finns ju i alla kommunikationsystem. Den stora nackdelen är snarast signering OCH brist på kryptering, eller skydd mot avläsning, men där tror jag att säkerhetsföretagen har ett sisyfos-arbete framför sig. Folk har varken tid, ork eller intresse av att krångla till det med epost eller annan internetkommunikation. Och då läcker systemen. Jag tror helt enkelt inte att nackdelarna går att överkomma då folk helt enkelt inte bryr sig. Börjar man krångla till det försvinner bara de flesta av användarna.

Men jag tror att eposten kommer klara sig ett bra tag till som ett av många sätt att kommunicera elektroniskt. Men dess storhetstid är förbi.

Kanske för vanligt folk, men vissa företag kör all sin interna e-post krypterat. Varför det inte blivit vanligare att de även har en publik nyckel lätt åtkomlig för den som vill skriva till dem är för mig en gåta, speciellt tidningar borde ha det.

Jag har svårt att tänka mig att e-posten kommer att dö ut. IM och communities i all ära, men i jobbet blir det inte lika effektivt. Däremot behöver e-posten utvecklas, dels med tanke på den mängd information som man dagligen hanterar, dels på grund av all spam.

Är mail inom communitys också mail?

Ursprungligen av Chaosstar:

Är mail inom communitys också mail?

Näe, inte i detta fall, snarare är det så att den typen av mejl (eller PM som det brukar kallas) är det som en del menar tagit över bland unga, som jag skrev om tidigare.

1
Bevaka tråden