Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alias i Mail

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har en fråga om alias i Mail.
Att ordna så att man kan skicka "från" olika adresser är inga problem, men jag skulle vilja ändra "namn" fältet också, dvs olika namn och mailadresser för varje alias.

Så här ser det ut i drop down listan för konton
namn <epostadress 1>
namn <epostadress 2>

Jag skulle vilja ha
namn 1 <epostadress 1>
namn 2 <epostadress 2>

Går det att åstadkomma i Mail eller måste jag fortsätta köra Thunderbird för detta ändamål?

/H

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-19 20:48

Under Account Information har du ett fält som heter Full Name. Ändra där. Du har ju redan skrivit in det när du skapade kontona första gången.

Senast redigerat 2007-09-20 11:30
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-19 20:50

Dock kan jag berätta att det du frågar efter kallas helt enkelt avsändarnamn. Ett (mail)alias är som regel ett alias i mottagarsidan.

Jo, jag vet vad ett alias är Det var mest att alla referenser jag hittar till detta på nätet och i hjälptexter refererar till detta som alias.

Hur skriver jag i Full name då? Jag vill ju att namn 1 ska vara associerat med epostadress 1 och namn 2 med adress 2. I Thunderbird får man explicit ange vilket namn som ska höra till vilken adress.

/H

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-20 11:32
Ursprungligen av hawkman:

Hur skriver jag i Full name då? Jag vill ju att namn 1 ska vara associerat med epostadress 1 och namn 2 med adress 2.

Som jag skrev i förra inlägget: Preferences -> Accounts -> Account Information -> Full Name. Och du skriver namn 1 i Full Name för Accounts för epostadress 1 och namn 2 i Full Name för Accounts för epostadress 2. Självklart måste du klicka på de olika kontonen (Accounts) när du gör inställningarna för epostadress 1 respektive epostadress 2.

Ok, det innebär att jag behöver lägga upp två konton? Om det inte går att lösa "multipla identiteter" i Mail, så lutar det nog åt att jag får dra igång Thunderbird

Tack för hjälpen!

/H

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-20 14:56
Ursprungligen av hawkman:

Ok, det innebär att jag behöver lägga upp två konton? Om det inte går att lösa "multipla identiteter" i Mail, så lutar det nog åt att jag får dra igång Thunderbird

Ja, du lägger upp multipla identiteter (Accounts) i Mail.app. Då får du möjligheten att ha olika avsändare - och därmed olika (klartext)namn på den olika avsändarna.

Denna finess har Mail.app haft sedan urminnes, då detta är en funktion som numera anses tillhöra bassortimentet för en ordinär epostklient.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-09-20 14:33

Kan du nöja dig med att inte vissa fulla namnet på avsändaren så går det bra att kommaseparera på e-postadress raden i Mail och lämna rutan för fulla namnet tom.

pappsen@pling.nu,mammsen@pling.nu

då kan välja mellan pappsen och mammsen som avsändare på samma konto.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-20 14:59
Ursprungligen av Mija:

Kan du nöja dig med att inte vissa fulla namnet på avsändaren så går det bra att kommaseparera på e-postadress raden i Mail och lämna rutan för fulla namnet tom.

pappsen@pling.nu,mammsen@pling.nu

då kan välja mellan pappsen och mammsen som avsändare på samma konto.

Nej, så fungerar inte Mail.app. Du kan inte skriva direkt i From:-fältet (det är faktiskt tror jag en av dom få som det inte går att skriva ut) utan du väljer innehållet genom att välja olika konton (Account) i rullgardinsmenyn. Det är lite olyckligt att alla andra fälten står med sina rätta namn förutom just From:.

Japp det är jag med på !

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-09-20 15:05

Jo så fungerar Mail. Du skriver det i inställningarna för kontot och då kan du välja avsändare när du skriver dit mail med en listbox. Jag kör så själv sedan länge.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-09-20 15:08

Bilder

frazze om jag lägger upp två konton med olika "Full names" och epostadresser men med samma användarnamn/lösenord. Kommer Mail att hämta mailen dubbelt? (har IMAP-konto).
Eller ska man avaktivera "Inkludera kontot vid automatisk hämtning av ny epost"?

/H

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-20 15:53
Ursprungligen av hawkman:

frazze om jag lägger upp två konton med olika "Full names" och epostadresser men med samma användarnamn/lösenord. Kommer Mail att hämta mailen dubbelt? (har IMAP-konto).

En epostadress är ju, så att säga, dubbelriktad - du tar ju även emot post på samma adress (som du skickar ifrån). I och med att alla som besvarar din epost från epostadress 1 och epostadress 2 kommer att hamna på två olika konton kommer du att behöva också hämta posten från två olika platser. Då behöver du ha två olika användarnamn/lösenord. Vilket gör att problemet aldrig uppkommer.

För om du vill kunna skicka från (synbarligen) två olika platser får du också finna dig i att hämta dom på två olika platser. Det är en annan sak om du håller på och fasar ut eller så-gott-som-aldrig använder en epostadress och då utnyttjar en automatiskt vidarebefodring av eposten till en gemensam plats - då behöver du ju bara ett användarnamn/lösenord.

Ursprungligen av hawkman:

Eller ska man avaktivera "Inkludera kontot vid automatisk hämtning av ny epost"?

Med ovanstående förklaring ställer jag en motfråga: varför vill du ha två (2) olika avsändaradresser men bara en (1) mottagaradress? Vad vill du åstadkomma?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-20 15:41

My bad. Alltid lär man sig något nytt!

Jag vill åstadkomma samma sak jag (mycket enkelt) kan i Thunderbird, dvs att kunna skicka från flera identiteter enligt mitt första inlägg. Jag är inte intresserad av att lägga upp ett extra konto som jag tar emot på.

Jag vill kunna skicka från t ex två adresser (med olika full name) men ta emot på samma konto. Epostadress1 och epostadress2 går till samma låda, men jag vill kunna skicka ut med endera adressen som avsändare. Vad jag har förstått enligt vad ni säger ovan (plus andra ställen på webben) så är jag då utelämnad till antingen:
1. Skippa full name och endast ha epostadressen som avsändare (inte intressant)
2. Ha samma full name men olika adresser.

Ex:
Jag har en mailbox namn@företag.se. Till denna adress är aliaset info kopplat (i mailservern). När jag skickar från min adress, så står mitt namn som avsändare samt namn@företag.se som adress.
Kanske skulle jag vilja skicka ut ett mail från info@företag.se med Företagsnamn som avsändare och info@företag.se som adress.
Som jag ser det har inte Mail någon möjlighet till detta, eller?

Det verkar helt enkelt som att Thunderbird är bättre i detta avseende.

/H

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-20 23:10

Det fungerar ju när man använder sig av Accounts i Mail.app. Din nuvarande lösning har jag sett där man använder sig av klienter som just saknar multipla identiteter. För du har fördelen av att mailen hamnar i separata inkorgar i Mail.app så att du får en bra överblick till vem som dina kunder etc har skickat - till dig direkt eller allmänt till företaget.

1
Bevaka tråden