Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac core 2 duo 2.4GHz eller begagnad Powermac Dual G5?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag använder för tillfället en iMac G5 2GHz med 2GB RAM. Vill byta upp mig men står i valet och kvalet mellan en ny iMac core 2 duo 2.4GHz eller begagnad Powermac Dual G5.

Vad tror ni jag minst skulle behöva för begagnad powermac för att känna en rejäl hastighetsökning från min gamla iMac i CS3, After Effects osv?

Vill betala ungefär lika mycket för antingen en ny imac eller en beg powermac med skärm.

Tacksam för råd,

//Cristian

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-19 07:32

I CS3 borde du märka störst prestandahopp med en ny iMac. Med CS2 fick ju de nya macarna emulera, vilket tog en del kraft i anspråk.
Jag hade kört på en iMac. 16.500 för en 24" skärm är ganska bra pris/prestanda. Ska du ha 4 Gb RAM så beställ med 1Gb från Apple och köp 2x2 Gb separat. Om du nöjer dig med 2Gb kan man lika gärna beställa det direkt från Apple.

det blir nog 4gb från nätet. men tror du en sådan iMac kan klå t ex en Power Mac dual 2GHz?

PPC och Intel är bra på olika saker. Det kan mycket väl vara så att en G5a kan piska en C2D under vissa omständigheter (detsamma gäller när man jämför G4 och G5). www.barefeats.com kanske har de jämförelsetester du letar efter. Men som sagts ovan: vill du köra CS3 är det Intel.processor som gäller.

Har precis köpt en iMac 24" C2D 2,4 GHz med 4 GB i RAM att jobba med när jag behöver sitta hemma. På jobbet står min gamla trotjänare, en Power Mac G5 2x2 GHz med 6 GB i RAM.

Efter att ha kört i ett par veckor så sitter jag helst hemma och jobbar om det är prestandan som för bestämma. En markant skillnad är hur rapp iMacen känns i gränssnittet och det tror jag beror på att grafikkortet är så mycket snabbare än det ATI Radeon 9600 Pro som sitter i G5an.

Allt flyter helt enkelt på bättre i min iMac och G5ans dagar är nog räknade då jag nu inser hur pass slö den är.

Det jag använder mina maskiner till är i huvudsak tung grafisk produktion i Photoshop, Illustrator och InDesign och då med CS3 i båda maskinerna.

det blev faktiskt en imac 24" först, men pga den kassa skärmen (på exet jag fick iaf) så blev den tillbakalämnad och jag har nu beställt en quad core mac pro med en dell 3007wfp-hc som skärm..

1
Bevaka tråden