Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiera Windows inför Leopard?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-19 21:33

Inför kommande Leopard.
Kan jag säkerhetskopiera hela Windows så att jag bara kan stoppa in en dvd-skiva och återskapa hela Windows efter uppgraderingen till Leopard? Tänkte nämligen ominstallera OS X helt från början. Någon som vet om det går och hur man gör?

Jo, men troligast behöver du inte alls göra så. Om du har installerat Windows på sin egen volym berörs den inte oavsett vad du gör med volymen du har Mac OS X installerat på, och om du har någon virtualiseringslösning där Windows ligger sparat på en fil bränner du bara filen på en skiva.

Carbon Copy Cloner (på tex versiontracker) fixar biffen.
Du kan då välja vilken eller vilka filer/mappar som ska kopieras/ignoreras och välja mål-fil eller mål-volym.

Skiv-verktyg har en liknande funktion, men väldigt förenklad i jämförelse.

Det vore kanske en lösning att spara en hel windows-installation som .dmg-fil på tex en dvd så du kan återskapa till din windows-partition när du drabbas av virus och annat trams..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-19 22:05

Har du installerat Win via BootCamp så ligger det på en separat partition på disken och påverkas inte av att du ens formaterar om mac-partitionen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-19 22:21

Om man installerar Paralells på en ny burk - kan man då dra över "winxp"-mappen som ligger i Paralells-mappen i Home? och därmed slippa ominstallera skiten?

Vad tror ni?

Ursprungligen av mjg:

Om man installerar Paralells på en ny burk - kan man då dra över "winxp"-mappen som ligger i Paralells-mappen i Home? och därmed slippa ominstallera skiten?

Vad tror ni?

Ja det går. Inte säker på att det går till exakt så där. Du kanske behöver skapa själva maskinen i programmet igen men skivavbilden ska du kunna dra över och använda rakt av. En fallgrop om det är just Windows du pratar om är att det brukar vilja ha lite koll på vad man har för hårdvara och byts den ut blir det lite surt av sig, men det borde rimligen inte spela någon större roll i en virtuell miljö. Skulle något ändå kärva borde en enkel omaktivering räcka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 22:26

Prova!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-19 22:40
Ursprungligen av PF:

Prova!

Jo, det ska jag när nya iMacen inhandlas (när Leopard kommer), men jag tänkte höra om någon har erfarenhet av detta...eller läst/hört något. jag googlar men kan inte hitta något. Däremot flyttas mappen hejvilt från hemmamappen till shared för dom som vill att alla användare ska kunna köra parallels/win.

Jag kan inte se någon anledning till att man inte skulle kunna dra över hela winxp-mappen till annan/andra datorer som har Parallels och köra så det ryker. Vad jag förstår så ligger ALLT som har med Windows att göra i den mappen. Den har inga möjligheter att veta att den är flyttad över huvud taget. Den är en isolerad ö i sig själv.

Eller?

1
Bevaka tråden