Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac C2D har blivit underlig!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett litet problem. Jag har en iMac 20" C2D 2.16Ghz 2Gb / ATI x1600 256Mb / 250Gb HD. Den är ca 11 månader gammal och har fungerat fantastiskt bra... fram tills nu.

Badbollen dyker upp hela tiden och det känns som att den läser extremt långsamt från hårddisken. Jag har testat att stänga av t.ex Spotlight-indexeringen och tagit bort alla program som kan ligga och störa. I Aktivitetskontrollen syns inga tecken på att något drar onormalt mycket resurser.

Jag har testar att köpa Apple Hardware test (hålla ner D vid uppstart med OSX-skiva i). Inga fel rapporterades.

De tillbehör jag har kopplade till datorn är:

1st M-audio ProjectMix I/O firewireljudkort
1st USB-mus
1st trådlöst tangentbord

Det känns som att det är Findern som spökar på något sätt. Den hänger sig ofta (VÄLDIGT ofta när man högerklickar och ska kopiera en fil).

Någon som har en idé vad man kan göra?
Är jag rökt?

Tacksam för svar
Johan

Prova Skivverktyg, reparera behörigheter och kolla hårddisken ( det senare från osx skivan). Jag antar att du redan har testat att starta om. I vilket fall skulle jag först av allt göra backup på det som är viktigt; man vet aldrig.

... och du har fortfarande garanti kvar så om det verkligen är illa kan du bara ringa Apple.

Ursprungligen av elsevero:

Prova Skivverktyg, reparera behörigheter och kolla hårddisken ( det senare från osx skivan). Jag antar att du redan har testat att starta om. I vilket fall skulle jag först av allt göra backup på det som är viktigt; man vet aldrig.

... och du har fortfarande garanti kvar så om det verkligen är illa kan du bara ringa Apple.

Redan gjort... reparerade några behörigheter!

Hur fungerar det om man installerar om... Om man väljer "Installera & Arkivera", vad exakt finns kvar då? Musik, bilder, dokument, program? Eller bara kontoinställningar?

Nu har jag testat och backa upp all data och göra en ominstallation.
Disken tar enligt skivverktyget 15 timmar att skriva över med nollor.
OSX ska ta 2 tim 18 min oatt installera... även när det gått typ 45 minuter.

Nu ska datorjäveln in på service...

Hur mycket fritt utrymme har du kvar på din hårddisk?

Ursprungligen av TZW:

Hur mycket fritt utrymme har du kvar på din hårddisk?

Frigjorde så att jag fick 40Gb ledigt. När det började krångla var det typ 8Gb ledigt... Det verkar inte vara problemet!

1
Bevaka tråden