Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTV en flopp och på väg bort?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hittade följande artikel på NordicHardware: AppleTV floppar och är nu på väg bort?

Det handlar i sin tur om en artikel från Forbes: The iFlop

Six months later iTV is a flat-out iFlop. Renamed Apple TV upon launch, the ballyhooed box has sold perhaps 250,000 units--far behind the 1 million sold for the iPhone, which was priced twice as high and has been on the market less than half as long. Apple, which declined to let FORBES interview Jobs and other execs for this story, provides detailed sales data for the iPod and other digital wonders but won't reveal any numbers for Apple TV; apparently the truth is too humiliating. A company spokesman declined to respond to written questions.

Jobs' own ambivalence about the iFlop, however, is evident. At a tech conference in May Jobs took the stage and casually dismissed Apple TV as merely "a hobby." In briefing Wall Street on quarterly earnings on July 25, Apple execs ignored the video product.

Detta är alltså inte ett rykte från en ryktessajt, inte ännu i alla fall. Poängen verkar vara att AppleTV varit en flopp hittills och därför kan den komma att försvinna.

Jag vet inte vad jag ska tro. AppleTV i sin nuvarande form är inte så bra som den skulle kunna vara, men idén är god och jag tycker det borde finnas utrymme för en liknande produkt.

För oss i Sverige spelar det väl ingen större roll? Den har ju inget vettigt stöd här ändå. Som det ser ut i USA så hade jag köpt den. Då är jag verkligen ingen konsument av tv-prylar.

MR

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

För oss i Sverige spelar det väl ingen större roll? Den har ju inget vettigt stöd här ändå.

Fast varför skulle inte vi i Sverige vilja strömma musik, bilder och video till tv:n? Jag vet folk här i Sverige som köpt AppleTV och efter lite hack tycker den är riktigt bra.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast varför skulle inte vi i Sverige vilja strömma musik, bilder och video till tv:n? Jag vet folk här i Sverige som köpt AppleTV och efter lite hack tycker den är riktigt bra.

I mina ögon är den ganska värdelös för det den kan göra, om den hade DVR med digital-tv så skulle jag köpt en på studs, det är nog det enda jag ser i den.

Ursprungligen av wunderbaren:

I mina ögon är den ganska värdelös för det den kan göra, om den hade DVR med digital-tv så skulle jag köpt en på studs, det är nog det enda jag ser i den.

Du vill helt enkelt se en helt annan produkt än det AppleTV är idag. Men det borde finnas en marknad även för en mediauppspelare också, dvs vad AppleTV är. Det är en lovande idé, men inte bra genomförd fullt ut, varken i hårdvara eller mjukvara.

Ursprungligen av Adrian B:

Du vill helt enkelt se en helt annan produkt än det AppleTV är idag. Men det borde finnas en marknad även för en mediauppspelare också, dvs vad AppleTV är. Det är en lovande idé, men inte bra genomförd fullt ut, varken i hårdvara eller mjukvara.

Precis, jag kan aldrig se en marknad för BARA en mediespelare som dessutom bara funkar från ett program (iTunes), den måste kunna så mycket mer för att det ska vara värt pengarna, du kommer ju alltid att vara låst till iTunes, om du inte hackar den dvs.

Ursprungligen av wunderbaren:

Precis, jag kan aldrig se en marknad för BARA en mediespelare som dessutom bara funkar från ett program (iTunes), den måste kunna så mycket mer för att det ska vara värt pengarna, du kommer ju alltid att vara låst till iTunes, om du inte hackar den dvs.

Jag tror den marknaden finns, precis som det finns en marknad för AirPort Express, dvs bara för att strömma musik från iTunes till stereo (jag vet, jag har två själv). Om ATV stödde lite fler videoformat, var lite kraftfullare, hade bättre mjukvara och kanske lite lägre pris så tror jag marknaden finns där. Dvs utan att få DVR/DVB-T.

(Därmed inte sagt att en fullskalig TiVo-liknande pryl inte skulle vara ännu attraktivare i mina ögon.)

Ursprungligen av Adrian B:

Fast varför skulle inte vi i Sverige vilja strömma musik, bilder och video till tv:n? Jag vet folk här i Sverige som köpt AppleTV och efter lite hack tycker den är riktigt bra.

För att göra det så måste det ju finnas innehåll att strömma eller hur! Jag sade ju att om det funnits innehåll att köpa så hade jag gärna köpt den.
Jag har ingen aning om vilka "hack" som "folk" har gjort. Men jag antar att de gjort dem för att maskinen ska funka som det är tänkt. Jag vill inte betala för sådan osäkerhet.
Inte heller vill jag skapa innehållet själv.

Men jag tycker idén är lysande.
MR

Apple får väll köpa TiVo, tänka om lite och sen satsa igen.

Jag tror att problemet är att det aldrig kommit någon riktig Apple TV 2.0. Jag tror att de skulle behöva se över dels funktionerna och få den till att lite mindre fungera som en förlängning till iTunes och istället kunna vara lite mer självständig vad gäller uppspelning och inspelning av material, men även andra funktioner. Fler funktioner helt enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-18 21:32

Går man in på en Apple Retail Store ser AppleTV väldigt ensam ut. Inget större intresse. Det svärmar med folk runt datorerna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-19 00:16

Det verkar som att Apple får problem med fler och fler produkter på sistonde.. iPod HiFi lades ner, AppleTV säljer dåligt, skärmen på vissa iPod Touch är dåligt eller så är inte OS X ens installerat, på vissa nya iPod Nano så lutar skärmen inåt.. sen har vi skärmproblemen med iMac 20" också, och NBC drog sig ur iTunes.

Detta bådar inte gott, något måste göras.

Ursprungligen av boris91:

Det verkar som att Apple får problem med fler och fler produkter på sistonde.. iPod HiFi lades ner, AppleTV säljer dåligt, skärmen på vissa iPod Touch är dåligt eller så är inte OS X ens installerat, på vissa nya iPod Nano så lutar skärmen inåt.. sen har vi skärmproblemen med iMac 20" också, och NBC drog sig ur iTunes.
Detta bådar inte gott, något måste göras.

Det görs nog massvis hos Apple, men faktum är att det nog vore mer oroande om det inte fanns några skönhetsfläckar i Apples produktsortiment, och kom ihåg AppleTV är bara uppe i generation 1....

Ursprungligen av boris91:

Det verkar som att Apple får problem med fler och fler produkter på sistonde.. iPod HiFi lades ner, AppleTV säljer dåligt, skärmen på vissa iPod Touch är dåligt eller så är inte OS X ens installerat, på vissa nya iPod Nano så lutar skärmen inåt.. sen har vi skärmproblemen med iMac 20" också, och NBC drog sig ur iTunes.

Detta bådar inte gott, något måste göras.

Jag tror du drar på för stora hästar här. Apple som företag går otroligt bra, de slår rekord på rekord i försäljning, de ökar i marknadsandel, de är världens mest lönsamma datortillverkare, de äger mp3-marknaden, de håller på att ta över delar av mobilmarknaden, de har världens största butik för digital försäljning av musik, deras butiker går mycket bra, osv osv. Om då vissa produkter är snesteg är inte ett problem, utan bara ett tecken på att Apple vågar testa nya marker.

Ett annat problem Apple har är däremot kvalitétskontrollen. Där verkar det som om det gång på gång slinker igenom mer eller mindre allvarliga problem, och där hittar du t.ex. skärmproblem på iMac och iPod touch. Eftersom detta inte är något nytt längre (ta bara logikkortsfelet på iBook för tre-fyra år sedan) så misstänker man nästan att Apple helt enkelt accepterar en viss felprocent och åtgärdar det i efterhand när det behövs. Det är förstås ingen höjdare för kunderna som tvingas till massa extra besvär istället för att få rejäla produkter från början. Å andra sidan verkar det som om Apple faktiskt lade ner sin själ i att få iPhone hållbar, så det kanske är ett bra tecken ändå om det kan smitta av sig till andra produkter.

Angående NBC så tror jag dom biter sig själva i svansen på sikt, deras uttalandet i samband med avhoppet var ju knappast förtroendeingivande vad gäller en modern syn på dagens digitala värld. Visst, man kan tycka en del om Apples "ett pris passar alla"-filosofi, men att dra sig ur gör knappast att NBC säljer mer digitalt material.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-20 12:42
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du drar på för stora hästar här. Apple som företag går otroligt bra, de slår rekord på rekord i försäljning, de ökar i marknadsandel, de är världens mest lönsamma datortillverkare, de äger mp3-marknaden, de håller på att ta över delar av mobilmarknaden, de har världens största butik för digital försäljning av musik, deras butiker går mycket bra, osv osv.

..och..

Citat:

Ett annat problem Apple har är däremot kvalitétskontrollen. Där verkar det som om det gång på gång slinker igenom mer eller mindre allvarliga problem, och där hittar du t.ex. skärmproblem på iMac och iPod touch. Eftersom detta inte är något nytt längre (ta bara logikkortsfelet på iBook för tre-fyra år sedan) så misstänker man nästan att Apple helt enkelt accepterar en viss felprocent och åtgärdar det i efterhand när det behövs. Det är förstås ingen höjdare för kunderna som tvingas till massa extra besvär istället för att få rejäla produkter från början. Å andra sidan verkar det som om Apple faktiskt lade ner sin själ i att få iPhone hållbar, så det kanske är ett bra tecken ändå om det kan smitta av sig till andra produkter..

Kan det vara så att de här två hänger lite ihop. Mitt intryck är att apples datorförsäljning har tagit rejäl fart på sistone (kan ha fel, men det är det intryck jag fått). Helt plötsligt ska de alltså producera volymer större än vad de har kapacitet till, och det är nog inte helt osannolikt att det leder till att det spottas ut exemplar som har lite sämre kvalitet. Eller för att ställa frågan kortare. Har Apple växtvärk?

Förhoppningen är att de lyckas växa in i den nya situationen ganska snart, så att de inte börjar tappa nya apple-kunder igen, som provar på men blir besvikna.

Mvh
McWolfe

Ursprungligen av McWolfe:

Eller för att ställa frågan kortare. Har Apple växtvärk?

I så fall har dom haft det i flera år nu utan att vänja sig. Logikkortsproblemet med iBook som drabbade sjukt många iBook:ar är ett exempel från flera år tillbaka.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-20 18:33
Ursprungligen av Adrian B:

I så fall har dom haft det i flera år nu utan att vänja sig. Logikkortsproblemet med iBook som drabbade sjukt många iBook:ar är ett exempel från flera år tillbaka.

Jupp.. frågan är väl bara om ökningen faktiskt är exponentiel sen ett par år tillbaka. I så fall blir det ständig växtvärk ett tag till.

Om inte, så bör de definitivt rumstrera om i styrelsen/ledarskapet/nåntingsånt.

/McWolfe

Ursprungligen av McWolfe:

Jupp.. frågan är väl bara om ökningen faktiskt är exponentiel sen ett par år tillbaka. I så fall blir det ständig växtvärk ett tag till.

Om inte, så bör de definitivt rumstrera om i styrelsen/ledarskapet/nåntingsånt.

Det jag verkligen undrar över är om Apple uppriktigt vill höjda standarden eller om dagens nivå att problem är internt accepterad (kanske rent av uträknat som mest ekonomiskt).

Jobs talar ofta om kunden i fokus när du utvecklar prylar - och jag tror honom - men om de har kunden i fokus i detta fall så tycker jag de borde anstränga sig lite mer, för det är verkligen jobbigt när man råkar ut för problem. Ingen kan begära att det aldrig ska bli problem, men lite högre kvalitétsomsorg tror jag borde gå att ha utan att det kostar Apple skjortan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-19 02:05

Ja, det är ju det man undrar. Kommer det en generaion två?

Ursprungligen av boris91:

Ja, det är ju det man undrar. Kommer det en generaion två?

Ja det undrar man ju.. men Steve sa under D5 att Apple TV bara är en "hobby", pga. av att mediespelare aldrig lyckas sälja bra.

Angående AppleTV så tycker jag att en mediaspelare ska fungera och spela upp de flesta format (MPEG, XVID, MP3, WAV, AIF mfl) utan hack. Man ska väl inte behöva vara tekniskt orienterad för att kolla lite film eller lyssa på musik. Och ja, det är rätt krångligt att "hacka" AppleTV. Iallafall enligt beskrivningarna på nätet.

Eftersom man inte kan köpa film / serier från Itunes Store i Sverige så är det ju rätt begränsat användningsområde. Om man inte orkar sitta och rippa ner sina dvd-filmer till rätt format.

Annars tycker jag att den är grym rent utseendemässigt. Som sagt förut, skulle den ha DVD så skulle den vara lite mer lättsåld!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-09-19 09:36

Det vore synd om den försvann, jag är mycket nöjd med min, den gör precis det jag vill att den skall göra, länkar min dators (musik/film/bild) innehåll till min TV trådlöst. Många stirrar sig blind på kommersiell film mm, men om man som jag har många egna bilder och filmer man vill kolla på så är det mer än perfekt. Dessutom får jag en dators innehåll till flera Tv/rum om jag vill.

Tycker inte det är några problem alls med att konvertera filmer som inte har rätt format för Apple TV, visst det tar en stund men så bråttom att se dem har jag oftast inte

Jag hoppas att Apple TV var ett sätt för Apple att snabbt tysta ropen på en mediabox och att dom fortsätter att utveckla denna.

Om den nu verkligen försvinner så måste man köpa på sig några, men dom har ju samarbetet med You Tube så det kan väl vara ett gott tecken.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-19 10:12
Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker inte det är några problem alls med att konvertera filmer som inte har rätt format för Apple TV, visst det tar en stund men så bråttom att se dem har jag oftast inte

Vara yngre medlemmar stressar val med hoga testosteron nivaer och maste fort som tusan fa ingan den senaste porrfilm de tankat ner.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-19 16:52

Det låter drygt, men jag förutspådde att ATV skulle överleva högst 3 år när den kom. Antingen var det här eller i ett annat Mac-forum jag svamlar i.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-19 21:30

Hade det funnits stöd för DivX, Xvid, osv, samt överhuvudtaget varit möjligt att spela upp annat än video köpt på iTMS så hade det varit en helt annan sak. I dagsläget gör en vanlig Xbox (första modellen) ett bättre jobb än AppleTV gör.

Tror inte iTunes hade blivit nån succe om den endast kunnat spela upp musik köpt på iTMS heller...

Ursprungligen av Jogin:

Hade det funnits stöd för DivX, Xvid, osv, samt överhuvudtaget varit möjligt att spela upp annat än video köpt på iTMS så hade det varit en helt annan sak. I dagsläget gör en vanlig Xbox (första modellen) ett bättre jobb än AppleTV gör.

Ja, det är lite det jag menar med att ATV är en god idé men dåligt genomförd hittills. Eller halvhjärtat genomförd kanske man ska säga.

Ursprungligen av Jogin:

Tror inte iTunes hade blivit nån succe om den endast kunnat spela upp musik köpt på iTMS heller...

Fast det är inte riktigt samma sak (förutom att iTunes kom långt före iTunes Store), AppleTV kan spela upp bilder, musik och video som kommer varifrån som helst. Det är inget krav på att det ska vara köpt någonstans. Det enda kravet är rätt format. Men det finns ju inget som hindrar att du konverterar video (iTunes kan till och med göra det åt dig för många format), det är bara bökigt och jobbigt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-20 12:24
Ursprungligen av Adrian B:

Fast det är inte riktigt samma sak (förutom att iTunes kom långt före iTunes Store), AppleTV kan spela upp bilder, musik och video som kommer varifrån som helst. Det är inget krav på att det ska vara köpt någonstans. Det enda kravet är rätt format. Men det finns ju inget som hindrar att du konverterar video (iTunes kan till och med göra det åt dig för många format), det är bara bökigt och jobbigt.

Näe det stämmer att det inte är inte exakt samma sak. Same, but different. Konvertering är bökigt och jobbigt, och AppleTV är, eller ska vara, en produkt som gör överföringen av media till din TV smidig och enkel. Den enda möjliga slutsatsen är alltså att produkten misslyckas kapitalt med sin uppgift.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-19 22:31

NBC kan gå och hänga sig. Ingen kommer att höpa något på Hulu.com, det är billigare att ladda ner. iTunes var den enda orsaken till att någon köpte deras grejer i huvudtaget.

Ligger lite i Apples natur detta. De släpper en halvhjärtad produkt med potential (läs: Mac mini, iPod Hi-fi, AppleTV, Airport Express), sen negligerar de att utveckla produkte, för att 2 år efter debuten säga att den sålt dåligt och tar bort den. Ganska fult, tycker jag, att inte ge produkter den chans de kanske behöver.

En version två av iPod hi-fi med inbyggd airport, enkel display för att visa låtar etc. hade nog sålt ganska bra. Mac mini är fortfarande helt ok, men den drabbas snarare av ointresse gällande marknadsföring etc. Airport express är lastgammal, och går inte att använda med nya Airport Extreme utan att slöa ner hela nätverket, plus att den fortfarande verkar ha problem med självdöd som Apple givetvis håller väldigt tyst om.

ATV finns för att Apple vilja sälja videor genom iTS. Det hade varit meningslöst att sälja innehåll via en egen affär om man inte har någon pryl som spelar upp det där folk vill se film och TV, på TVn.

iPod har varit en hit för att det har varit enkelt att fylla på med innehåll. Med ATV så väntar Apple fortfarande på att det ska finnas lika mycket innehåll tillgängligt.

Bevaka tråden