Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika profiler på trådlös anslutning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag använder en Macbook med Mac os x 10.4.10 som ansluter till internet via en airport express över airport.

På mitt trådlösa nätverk hemma vill jag att min laptop använder manuella inställningar för tcp/ip, dvs. ip-adress, router och dns-server... detta på grund av att jag har port forwarding inställd i routern så att jag kan få aktiva anslutningar i bittorrent och direct connect bland annat.

när jag är någon annanstans än hemma vill jag använda DHCP för airport anslutningar.

är det möjligt att byta automatiskt mellan manuella inställningar och DHCP beroende på vilket nätverk datorn är ansluten till eller måste jag fortsätta ändra detta manuellt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-18 15:12

Ja, du gör två (2) olika profiler (eng. Locations) där dom får olika inställningar för AirPort. Antagligen enklare än du först hade tänkt dig...

Kan man alltså ställa in att datorn byter "location" automatiskt beroende på vilket trådlöst nätverk den är uppkopplad till?

Med "manuellt" menade jag alltså att byta "location" "manuellt"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-18 16:05

Nej, den kan inte basera valet av AirPort-inställningar på vilken SSID som den hittar. Inte vad jag känner till i allafall. Vore ju smutt iofs.

1
Bevaka tråden