Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone lanserad i Europa: England, Tyskland först ut

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vid en pressträff idag i London var Steve Jobs på plats och presenterade iPhone i Europa för första gången genom att lanserad den i England. Operatören O2 blev valet med Jobs motivering: We picked the best one, the most popular carrier, it's O2.

Det är samma iPhone som säljs i USA, dvs en GSM-telefon med EDGE, men inte 3G, precis som väntat. 3G kommer troligtvis nästa år någon gång sa Jobs och motiverade varför det inte finns ännu:

The 3G chipsets are real power hogs. Handset battery life cuts power to 2-3 hours. [...] Our phone has a talk time of 8 hours and that's really important when you want to use your phone for internet and music. 3G needs to get back up to 5+ hours, something we think well see later next year. ... WiFi is way faster than any 3G network. Energy efficient EDGE with better, faster WiFi. That's why we chose it.

På tal om WiFi: O2 har skrivit avtal med Cloud som har 7500 "hot spots", dvs accesspunkter för trådlöst nät, och det kommer att vara gratis för iPhone-användare att ansluta till dessa.

Som Think Secret hade förutspått börjar leveranserna i november, den 9:e närmare bestämt. Telefonen har precis som i USA Apples speciella lösning på mobilsvar, "Visual Voicmail".

Priset i Enland är 269 pund inkl VAT (moms). Abonnemangen kostar 35, 45 och 55 pund i månaden för "flat rate", dvs fri trafik. Skillnaden i abonnemangen taltid (200/600/1200 minuter) och antal SMS (200/500/500 st). Kontraktet är på 18 månader och har en intressant begränsning på 1400 webbsidor/dag.

Jobs ville inte säga något mer om andra europeiska länder: "We're here to talk about O2 UK, and that's all we're willing to talk about today."

Citat och uppgifter från Engadget: Live from Apple's "Mum is no longer the word" event in London

Uppdatering onsdag 19 september: Nu är iPhone också lanserad i Tyskland! Det blev, som ryktena tidigare talat om, T-Mobile som fått kontraktet. iPhone börjar säljas den 9 november precis som i England. Priset är 399 euro inkl VAT (moms) och bindningstiden två år (till skillnad från 18 månader i England).

MacRumors har mer info: Apple Announces iPhone in Germany

Senast redigerat 2007-09-19 15:32
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 11:38

Jag förstå limiteringen vid 1,400 internetsidor per dygn. Det är bra att slänga ut den kunden, ty han/hon måste tända av och söka vård

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 11:38

Eftersom jag - och väääldigt många - är fullständigt ointresserade av 3G (det är ändå för långsamt - wifi är lägsta nivån för vettig surf) så hoppas jag att dom har en verson utan 3G om dom släpper en 3G:are i framtiden. Då kommer den utan 3G att ligga på ett mycket billigt segment. Hihihi.
Nå - jag är också glas att jag är fullständigt ointresserad av 3G - då kan jag köpa en nu om jag vill och inte känna att jag köpte något halvfärdigt. Hallelujah!

(Hur många svenskar har egentligen 3G (och brassar I-net med det)? Jag känner ingen i alla fall. För synskadade är det guld dock.)

Ursprungligen av mjg:

(Hur många svenskar har egentligen 3G (och brassar I-net med det)? Jag känner ingen i alla fall. För synskadade är det guld dock.)

Jag har det... Utan 3G är det inte roligt.

Jobs om iPod touch vs iPhone (från Engadgets artikel ovan): "Well, one's a phone, and one's not. The iPod touch is training wheels for the iPhone."

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-18 11:59
Ursprungligen av Adrian B:

Jobs om iPod touch vs iPhone (från Engadgets artikel ovan): "Well, one's a phone, and one's not. The iPod touch is training wheels for the iPhone."

Oj vad många iPod touch de kommer att få sälja med den inställningen :"> , plus att iPod touch verkar floppa med sämre skärm...

Ursprungligen av Jetwash:

Oj vad många iPod touch de kommer att få sälja med den inställningen :"> , plus att iPod touch verkar floppa med sämre skärm...

Skärmproblemen är en sak, men annars tror jag iPod touch kommer att sälja grymt bra. Det är trots allt inte alla som kan köpa en iPhone (bara USA och England utan import och specialhack) och det är inte alla som vill ringa med en iPhone.

Sen tror jag inte det är ett problem för Apple att tävla med sig själva, Jobs sade något liknande, att om någon ska kannibalisera på Apples försäljning så är det dom själva. Hellre det än att någon annan gör det.

Konstig event: Telefonen är ca 1000 SEK dyrare än i USA och flatrate kostar ytterligare ca 500 månaden. Känns svårt att slå sig in med sådana priser i Sverige?

Jag hade kanske kunnat tänka mig dyrare priser för en 3G lur... men nu vet jag inte.

Känns inte så lockande att gå med i "funkar - funkar inte - funkar" snurren som det ofta blir med hackade saker (unlock av iPhone). Men tjänar man några tusenlappar på det så är det ju helt plötsligt ett hett alternativ.

Ursprungligen av MagnusB:

Konstig event: Telefonen är ca 1000 SEK dyrare än i USA och flatrate kostar ytterligare ca 500 månaden. Känns svårt att slå sig in med sådana priser i Sverige?

Jo. Men England kanske är vana vid sådana priser likt USA? (Tänker främst på abonnemanget.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 12:15

Eftersom Apple inte valde vodafone ser det ut som om de kommer förhandla om mindre territorier. Vilket nog betyder att lilla Sverige ligger väldigt långt ner i prio såvida vi inte åker med nån större operatör som är stor i tyskland, frankrike eller italien.

Vilken operatör är troligast i Sverige? Och när?

Jobbigt att spekulera men vore kul att bilda sig en uppfattning innan man impulsköper en USA-iphone.

iofs så är ju svenskar kända för att vara först ut med det allra senaste, alltså att alltid köpa varenda ny produkt som kommer ut på marknaden. Ja menar, hur många gånger använde man sin popcorn-maskin egentligen. Visst är Sverige en liten marknad, men vi är ett väldigt modernt folk när det gäller prylar. Vad jag menar är att det svenska folket shoppar väldigt mycket, vi köper mycket grejer. Vi kan bara hoppas hoppas hoppas på att iPhone kommer till oss snarast! Den har allt man vill ha plus att den är riktigt cool

Ursprungligen av natanael:

Visst är Sverige en liten marknad, men vi är ett väldigt modernt folk när det gäller prylar. Vad jag menar är att det svenska folket shoppar väldigt mycket, vi köper mycket grejer.

Jag kan bara hålla med, men jag tror inte vi är prioriterade för det. Se bara på hur lång tid iTunes Store tog på sig och vi har fortfarande inte filmer och tv-program (det är förstås upp till skiv- och filmbolagen, men mycket handlar nog om hur hårt Apple ligger på). Med så utbrett datoranvändande är vi en utmärkt marknad att sälja musik och film på, genom nätet.

Ursprungligen av hubspin:

Vilken operatör är troligast i Sverige?

Storleksmässigt och nätmässigt borde Telia ligga bäst till. Men det verkar ju vara en förhandlingsfråga och i min sinnesbild är Telia konservativt och trögt jämfört med mera alerta konkurrenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 12:35

Telia har tydligen mest EDGE vilket ju vore lämpligt. Samtidigt kan jag tänka mig att Apple vill bygga en längre relation. En som sträcker sfram till och förbi 3G-iPhones.

Tror annars på nån gång i vår/sommar om vi då inte åker med nån större.

Nån som vet om O2 har partnerskap med nån av de svenska operatörerna?

Ursprungligen av Adrian B:

Storleksmässigt och nätmässigt borde Telia ligga bäst till. Men det verkar ju vara en förhandlingsfråga och i min sinnesbild är Telia konservativt och trögt jämfört med mera alerta konkurrenter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 12:23

Men alltså, hur länge ska vi nordbor få vänta egentligen? iPhone kommer ju att kännas förlegad när den kommer landa i Sverige.

Vet inte om jag orkar vänta mer nu. Hur har ni andra tänkt att göra? Ni som suktar efter 3G, väntar ju, det förstår jag.

Ursprungligen av Sissy:

Men alltså, hur länge ska vi nordbor få vänta egentligen? iPhone kommer ju att kännas förlegad när den kommer landa i Sverige.

Om det dröjer länge (typ först mot slutet av våren) så kanske det å andra sidan finns en nyare bättre iPhone att köpa vid den tiden.

Gratis Wifi via Cloud är ju en mycket snygg ersättning för 3G.

Men deras kommentar om iPod Touch gör mig än mer besviken. Ibland gör Apple mystiska saker...

Ursprungligen av Leftrustle:

Men deras kommentar om iPod Touch gör mig än mer besviken. Ibland gör Apple mystiska saker...

Man får väl tänka att Jobs stod där med vd:n för O2 och skulle marknadsföra iPhone när det sas. Men att iPod touch t.ex. saknar Mail och inte kan lägga till saker i kalendern, det är bara illa.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-09-18 17:25
Ursprungligen av Adrian B:

Man får väl tänka att Jobs stod där med vd:n för O2 och skulle marknadsföra iPhone när det sas. Men att iPod touch t.ex. saknar Mail och inte kan lägga till saker i kalendern, det är bara illa.

Jobs kommentar om Touchen måste nästa kännas som spottloska i ansiktet för de som har beställt/köpt Touchen.

Själv avbeställde jag min när det kom fram hur pass vingklippt den var...Steve får behålla sina "stödhjul" Känns ganska bra att ha avbeställt när man läser recensionerna av den och när man hör Jobs kommentar...

Ursprungligen av iBjorn:

Jobs kommentar om Touchen måste nästa kännas som spottloska i ansiktet för de som har beställt/köpt Touchen.

Lite överdramatiska är vi, va? Jag tror inte Jobs tycker iPod touch är en dålig produkt.

De löjliga begränsningarna i mjukvara jämfört med iPhone sticker förstås i ögonen och jag kan inte för mitt liv förstå varför det skulle vara ett vettigt drag av Apple. Men om man slutar jämföra den med iPhone för ett ögonblick så tror jag det är en rätt häftig pryl ändå. Det är trots allt en produkt som fick en recensent nyligen att säga: This is probably the best portable media player ever made.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-09-18 17:45
Ursprungligen av Adrian B:

Lite överdramatiska är vi, va?

Jo, kanske lite småsur för att de gjorde så att min dröm-PDA inte blev någon dröm-PDA

Ursprungligen av iBjorn:

Jo, kanske lite småsur för att de gjorde så att min dröm-PDA inte blev någon dröm-PDA

Vi får väl se hur hackvänlig den är, dvs hur bra folk lyckas med att ta iPhone-program och funktioner och stoppa in dom i iPod touch. För försöka kommer de garanterat att göra.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-18 13:03
Ursprungligen av Leftrustle:

Gratis Wifi via Cloud är ju en mycket snygg ersättning för 3G.

Kanske Telia kan kontra med gratis WiFi med deras Homerun.

Täckningskarta:
http://www.homerun.telia.com/swe/coverage/

Ursprungligen av Jetwash:

Kanske Telia kan kontra med gratis WiFi med deras Homerun.

Mycket möjligt, dom har väl redan idag något kombo-abonnemang med 3G + Homerun?

man i london

aloha! jag bor i london sedan 4 år tillbaka och ska passera äpplebutiken regent street ikväll om det är någon som undrar något

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-18 15:18
Ursprungligen av Cristian Bogdan:

aloha! jag bor i london sedan 4 år tillbaka och ska passera äpplebutiken regent street ikväll om det är någon som undrar något

Lätt! Kolla hur det blir med svenskt tangentbord, och hur det funkar att skriva med. Gärna lite bilder också!

Ursprungligen av Jetwash:

Kanske Telia kan kontra med gratis WiFi med deras Homerun.

Täckningskarta:
http://www.homerun.telia.com/swe/coverage/

Precis vad jag tänkte, Telia har EDGE och Homerun som säkert kan göras tillgängligt för kunder med iPhone. Om man även lägger http://www.idg.se/2.1085/1.114170 till handlingarna tycker jag det ser ut som Telia ligger väligt bra till.

England med O2 från 9 nov... Tja då behöver jag i alla fall inte gräma mig att jag beställt en från US, till 75% av London-priset.

Hade den haft 3G hade det kanske varit annorlunda. Men det verkar funka hyggligt över EDGE också måste jag säga, lekte med en kompis' ex på lunchen idag, och det fick mig inte att längta mindre till på söndag när jag får min lur

Annars är väl 3G-avsaknaden det enda som kan få mig att dra runt på min gamla SE-lur också (tycker det funkar jättebra med 3G över bluetooth på macen).

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-18 12:39

Intressant för oss svenskar är följande iakttagelse av engadget: "There's also support for European language keyboards..."

Kan det betyda att den engelska versionen av iPhone även har stöd för svenskt tangentbod med åäö och kanske t.o.m. svensk rättstavning?

Ursprungligen av NeoAP:

Intressant för oss svenskar är följande iakttagelse av engadget: "There's also support for European language keyboards..."

Kan det betyda att den engelska versionen av iPhone även har stöd för svenskt tangentbod med åäö och kanske t.o.m. svensk rättstavning?

Har nog samma stöd som iPod touch, dvs. ÅÄÖ men inte rättstavning i andra språk än engelska, franska och tyska.

Bevaka tråden