Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backlighten död

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Befinner mig nu i en taskig situation...kan knappt se vad jag skriver då skärmens backlight är död och min ett års garanti gick ut för 10 dagar sedan. Är det någon som vet om min backlight död är vanligt, eller om det finns någon lösning på problemet? Har en MBP2.0 Core Duo

Vad kostar det att reparera? Kan jag använda min reklamationsrätt?

Senast redigerat 2007-08-05 00:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 03:19

Ring Apple och prata med dem. Har hört flera historier om att de är relativt "snälla" om det även gått bar något över ett år.

Jag hade samma problem med min MacBook Pro och fick skärmen utbytt efter garantiperiodens utgång. Men det var inte helt oväntat att jag skulle få det, då jag haft extremt mycket problem med mina bärbara macar.

Ring Apple och fråga, vet ja!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 12:57
Ursprungligen av Kameleonten:

Befinner mig nu i en taskig situation...kan knappt se vad jag skriver då skärmens backlight är död och min ett års garanti gick ut för 10 dagar sedan. Är det någon som vet om min backlight död är vanligt, eller om det finns någon lösning på problemet? Har en MBP2.0 Core Duo

Vad kostar det att reparera? Kan jag använda min reklamationsrätt?

Om Apple inte skulle gå dig till mötes, föreslår jag att du byter ut LCD-skärmen på egen hand. Jag har nu sett det genomföras 2-3 ggr på mina datorer och det verkar inte alltför avancerat. De nödvändiga delarna hittar du bl.a. hos ifixit.com eller thebookyard.com. Kolla in displayen här t.ex. http://www.thebookyard.com/product.php?manufacturers_id=14&products_id=1667&osCsid=971d797dc8ac190b9b3969ee28dcbd28

Ursprungligen av Kameleonten:

Befinner mig nu i en taskig situation...kan knappt se vad jag skriver då skärmens backlight är död och min ett års garanti gick ut för 10 dagar sedan. Är det någon som vet om min backlight död är vanligt, eller om det finns någon lösning på problemet? Har en MBP2.0 Core Duo

Vad kostar det att reparera? Kan jag använda min reklamationsrätt?

Vad jag vet så är reklamationsräten 2 år på produkter som har fabrikationsfel. Helt oavsett garantitid. En skärm med död "lampa" efter så kort tid bör vara just ett fabrikationsfel om inte du vet med dig eljest . Så att reklamera produkten till försäljaren torde vara den rätta vägen att gå.

MR

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 13:16

Själv tog jag isär TiBooken - letade reda på invertern - hittade två småsmåsmå potentiometrar - tog en litenliten skruvmejsel och vred dom lite fram å tebaks - ställde dom sedan på kl 1 istället för ca. kl 12 (drog på lite grann m.a.o.).
Detta gjorde susen och mitt enerverande backlightproblem var ur världen. TiBooken spinner som en katt - 7 år gammal. Skriver detta på ett fik med den.
Det var alltså - som jag misstänkte - pottarna som ärgat ihop. Som gammal f.d. ljudtekniker så är detta bara enkel logik...ren vardag...men det tog ett år av uteslutningsförsök innan myntet föll ner i skallen.
I diit fall kanske inverter helt brunnit ihop - eller ännu värre; själva lysröret e paj. Men...om jag vore du skulle jag ge skruvmejseln en chans

Ursprungligen av mjg:

Själv tog jag isär TiBooken - letade reda på invertern - hittade två småsmåsmå potentiometrar - tog en litenliten skruvmejsel och vred dom lite fram å tebaks - ställde dom sedan på kl 1 istället för ca. kl 12 (drog på lite grann m.a.o.).
Detta gjorde susen och mitt enerverande backlightproblem var ur världen. TiBooken spinner som en katt - 7 år gammal. Skriver detta på ett fik med den.
Det var alltså - som jag misstänkte - pottarna som ärgat ihop. Som gammal f.d. ljudtekniker så är detta bara enkel logik...ren vardag...men det tog ett år av uteslutningsförsök innan myntet föll ner i skallen.
I diit fall kanske inverter helt brunnit ihop - eller ännu värre; själva lysröret e paj. Men...om jag vore du skulle jag ge skruvmejseln en chans

Det är också ett säkert sätt att förverka sin reklamationsrätt!
(ursäkta att jag påpekar det uppenbara)

MR

1
Bevaka tråden