Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan bara läsa, inte skriva på extern disk

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu lär jag bli utskrattad men det får jag ta. Får skylla på tre timmars sömn och menvärk. Anyway, here goes.

Jag har fått låna en extern hårddisk av en bekant. Det står Revoltec Alu Book Edition 2 på den och det ska vara en 250 gb hårddisk.

När jag pluggar in den så dyker den upp i Finder men jag kan bara läsa disken, inte skriva till den. Det följde med en skiva som jag satte in och letade rätt på den enda filen som hade med Mac OS X 10 att göra, men det gjorde ingen skillnad. Kan det vara så jävligt att det här är en sån disk som Mac bara kan läsa från men inte skriva till?

Min bekant svarar förstås inte, och jag är så ruskigt dålig på sånt här.

What to do?

/JM

Den är mycket troligt formaterad som NTFS vilket OS X bara kan läsa inte skriva till.
MacFUSE har ett projekt där du kan installera saker så du även kan skriva till den.

Yey, jag är inte en idiot.

Okej, MacFuse var det. Något speciellt jag behöver tänka på eller är det bara att tanka hem och köra?

Nja det är inte riktigt så enkelt som bara tanka och köra. Projektet just för NTFS är lite bökigt att hitta rätt filer. Jag var tvugen att leta ett bra ta men det du ska ha tag på är:
MacFUSE-Core-0.4.0.dmg och NTFS-3G.pkg

Borde fortfarande finnas på det världsomspännande nätet som kallas internet.

Skiter det sig fullständigt så kanske jag kan orda över dem till dig på något sätt.

Ska bara du använda hårddisken så är det enklare att du bara formaterar om den till HFS+ så fungerar den bäst med Mac.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nja det är inte riktigt så enkelt som bara tanka och köra. Projektet just för NTFS är lite bökigt att hitta rätt filer. Jag var tvugen att leta ett bra ta men det du ska ha tag på är:
MacFUSE-Core-0.4.0.dmg och NTFS-3G.pkg

Har du sett min tråd? NTFS-3G i ny tappning för Mac OS X

Givetvis är det inte så enkelt... Argh.

Den första filen har jag hittat, och den andra också verkar det som. Vad gör jag nu då?

Ugh, det där känns som en aning överkurs för mig, alltså.

Jag ska experimentera lite, så får vi se vad som händer!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-18 10:08

Alternativ 2 är att kopiera de nödvändiga filerna till din interna disk och formatera om disken till FAT32 (MS-DOS) med Skivverktyg. Sen kan både Win och Mac skriva och läsa disken. Kom ihåg då att max storleken på en fil är 4GB.

Ursprungligen av badmojo:

Alternativ 2 är att kopiera de nödvändiga filerna till din interna disk och formatera om disken till FAT32 (MS-DOS) med Skivverktyg. Sen kan både Win och Mac skriva och läsa disken. Kom ihåg då att max storleken på en fil är 4GB.

Är det inte så att man bara kan ha max 32 GB som diskstorlek med FAT32?

Kolla här t.ex: In addition to the 4GB file size limitation, the other downside to FAT 32 is that it doesn't support drives larger than 32GB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 12:54
Ursprungligen av Adrian B:

Är det inte så att man bara kan ha max 32 GB som diskstorlek med FAT32?

Kolla här t.ex: In addition to the 4GB file size limitation, the other downside to FAT 32 is that it doesn't support drives larger than 32GB

Nej, det stämmer inte. Har själv en på 200GB.

Finns det något filsystem som både mac och pc (win XP) kan läsa+skriva, som stödjer stora filer och stora diskar?

(förlåt om det är dum fråga)

Ursprungligen av Robban303:

Finns det något filsystem som både mac och pc (win XP) kan läsa+skriva, som stödjer stora filer och stora diskar?

(förlåt om det är dum fråga)

Det är en bra fråga skulle jag säga men svaret är lite nedslående: Nej, det finns ingen bra universal multiplattformslösning så vitt jag vet. NTFS är ett bra filsystem, men så vitt jag vet håller Microsoft det hemligt, så folk har hackat speciallösningar som NTFS-3G.

Vad jag sett många rekommendera är att man kör HFS+ på Macen (det förvalda och bästa för Mac i dagsläget) och sen köper man MacDrive (kostar ungefär 350 kr) och installerar på sin PC så den kan läsa HFS+-disken. Det ska visst fungera bra. Om man har en viss PC som man ofta flyttar delar disk med kan det vara en lösning.

Jag blev less på att experimentera.

Har nu pulat i den nya disken och tänkte sätta in den gamla i ett sånt däringa 2,5" SATA-disk-kabinett-tjosan och därifrån dra över de filer jag vill spara. Det borde väl funka?

Ursprungligen av Natarjasana:

Jag blev less på att experimentera.

Har nu pulat i den nya disken och tänkte sätta in den gamla i ett sånt däringa 2,5" SATA-disk-kabinett-tjosan och därifrån dra över de filer jag vill spara. Det borde väl funka?

Om det inte är något du vill spara på den nya disken, och du vill fortsätta köra på med ditt gamla system som vanligt, fast på den nya, stora, disken förstås, så kan du. "KLONA"

Det vill säga skapa en exakt kopia av innehållet i din gamla disk på den nya.

Men... eftersom det säkert är ett USB-kabinett som den gamla disken nu sitter i så får du fråga här igen om man kan klona över USB - för det har jag ingen erfarenhet av.

Går inte det så finns något som heter flyttassistenten. Instruktioner om hur man bäst använder den finns här på 99.
Grejen är då att man petar in sin installations-DVD i datorn. Formaterar och installerar på nya disken. Sedan flyttar man sitt grejs med "flyttassistenten"!

Hej hoppom

MR

Det enda jag vill ha från gamla disken är filmer, bilder och musik. Inget annat. Kan jag då pula in disken i ett USB-kabinett, få upp disken som ett flyttbart minne i Finder och bara dra över mina filmer/bilder/låtar?

Så jag behöver inte klona nånting, jag ville ändå passa på att rensa bort allt jag inte behöver (för det är sanning å säga inte många program jag verkligen använder).

Ursprungligen av Natarjasana:

Det enda jag vill ha från gamla disken är filmer, bilder och musik. Inget annat. Kan jag då pula in disken i ett USB-kabinett, få upp disken som ett flyttbart minne i Finder och bara dra över mina filmer/bilder/låtar?

Japp.

Ja.

Är du i Umeå nu kan du kila in på Microshop annars, dom har ett gäng sådana produkter, t.ex. är denna i lager (den jag köpte, som jag redan tipsat om, finns dock inte i lager just nu).

Jag är inte på plats i Umeå förrän nästa vecka. Ditt var lite billigare än det jag kollade på, men han i butiken sa att han tyckte det var ett konstigt pris och skulle släppa det för typ 275.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-18 12:57

Det är skillnadp å Fat32 och Fat32+ eller vad nu uppdateringen kallas. Det ursprungliga hade fler begränsningar än det moderna.

Ursprungligen av Sidde:

Det är skillnadp å Fat32 och Fat32+ eller vad nu uppdateringen kallas. Det ursprungliga hade fler begränsningar än det moderna.

Ah, så sl0k kanske kör något sådant i så fall?

Jag hittade detta:

There are third-party programs that allow FAT-32 partitions greater than 32GB, but the "standard" is 32GB, and Mac seems to follow the standard.
I have an external backup drive on my PC that is FAT-32 and several hundred GB. It's just not recommended, although once you do it, Windows works with it perfectly. The only objection is that the clusters are very large (32kB) and therefore the drive is not very efficient for storage of small files.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-18 14:45

FAT32 stöder upp till 8Tib och inte 32Gb MEN den stöder inte större filer än 4GB så om du har en ISO fil på t ex en DVD film som ligger på 4.6 så kan du inte öppna den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/FAT32 om du vill läsa mer.

NTFS stöder upp till 256TiB och filer upp till 16TiB läs mer här http://sv.wikipedia.org/wiki/NTFS

Ursprungligen av Novice:

FAT32 stöder upp till 8Tib och inte 32Gb

[...]

http://sv.wikipedia.org/wiki/FAT32 om du vill läsa mer.

Ah, då finns det mycket felaktig info där ute (som det jag hade länkat till tidigare).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 14:44

Har inte så stor koll på exakt vad det är. Vanlig Get Info om enheten ger "MS-DOS File System (FAT32)". Disken är formaterad med Gentoo Linux och kommer inte ihåg om den nämnde det som FAT32 eller FAT32+.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 14:10
Ursprungligen av Natarjasana:

Jag har fått låna en extern hårddisk av en bekant.
..
...jag kan bara läsa disken, inte skriva till den...
..
Kan det vara så jävligt att det här är en sån disk som Mac bara kan läsa från men inte skriva till?

Men hörrni, det där behöver inte betyda att disken är formaterad med NTFS. Jag tänker "rättigheter" när jag läser frågan. Men det beror förstås på om bekantingen kör Windows eller OS X...

Bekantingen kör Windows.

Den externa hårddisken är nu tillbakalämnad, ska fixa ett litet sata-disk-kabinett idag eller imorgon så jag kan dra över de viktiga sakerna från min gamla disk. Sen får den tjäna som en liten extern hårddisk, kan ju vara smidigt att ha 60 GB ledigt ibland.

1
Bevaka tråden