Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan bara läsa, inte skriva på extern disk

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu lär jag bli utskrattad men det får jag ta. Får skylla på tre timmars sömn och menvärk. Anyway, here goes.

Jag har fått låna en extern hårddisk av en bekant. Det står Revoltec Alu Book Edition 2 på den och det ska vara en 250 gb hårddisk.

När jag pluggar in den så dyker den upp i Finder men jag kan bara läsa disken, inte skriva till den. Det följde med en skiva som jag satte in och letade rätt på den enda filen som hade med Mac OS X 10 att göra, men det gjorde ingen skillnad. Kan det vara så jävligt att det här är en sån disk som Mac bara kan läsa från men inte skriva till?

Min bekant svarar förstås inte, och jag är så ruskigt dålig på sånt här.

What to do?

/JM

Den är mycket troligt formaterad som NTFS vilket OS X bara kan läsa inte skriva till.
MacFUSE har ett projekt där du kan installera saker så du även kan skriva till den.

Yey, jag är inte en idiot.

Okej, MacFuse var det. Något speciellt jag behöver tänka på eller är det bara att tanka hem och köra?

Nja det är inte riktigt så enkelt som bara tanka och köra. Projektet just för NTFS är lite bökigt att hitta rätt filer. Jag var tvugen att leta ett bra ta men det du ska ha tag på är:
MacFUSE-Core-0.4.0.dmg och NTFS-3G.pkg

Borde fortfarande finnas på det världsomspännande nätet som kallas internet.

Skiter det sig fullständigt så kanske jag kan orda över dem till dig på något sätt.

Ska bara du använda hårddisken så är det enklare att du bara formaterar om den till HFS+ så fungerar den bäst med Mac.

Ursprungligen av Mattias Hedman: