Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota Intel-Mac från USB2-disk?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är lite trött och förvirrad... men jag fick för mig att man ska kunna boota en Intel Mac på en USB2-disk?
Jag får inte upp en i listan när jag väljer startdisk.

Eller är det bara Firewire som gäller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-17 14:38

Det ska gå. Jag kan boota USB2 hårddisklåda med min MacBook Pro.

Men du ska installera intel systemskiva från en Intelmac på USB2 drive.

Kan kan inte ens installera systemet på mina två diskar jag har... en USB2 och en FIrewire.
Jag gör något allvarligt fel... undrar bara vad...
Jag känner mig som en amatör just nu.

Du har säkert fel partionsschema.

För att boota en Intel-Mac måste disken vara partionerad med "GUID Partition Scheme".

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303220

Jo precis vad jag misstänkte. Så jag blåste om disken med skivkontroll jag har på min maskin (MBP). Trots detta får jag Apple-partition scheme.
Jag måste göra ett aktivt val för att få GUID-partition scheme. Grrr.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag måste göra ett aktivt val för att få GUID-partition scheme. Grrr.

Det stämmer bra. Gissningvis kanske den tar hänsyn till nuvarande schema helt enkelt.

Ursprungligen av Adrian B:

Det stämmer bra. Gissningvis kanske den tar hänsyn till nuvarande schema helt enkelt.

Jo det tycker jag också är bra men om jag formatterar disken från installationen skulle man kunna tänka sig att disken formatteras på rätt sätt på en gång eller att åtminstone en fråga ställs.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jo det tycker jag också är bra men om jag formatterar disken från installationen skulle man kunna tänka sig att disken formatteras på rätt sätt på en gång eller att åtminstone en fråga ställs.

Jo, men rätt sätt är nog olika beroende på vem du frågar Jag kan hålla med om att det är rimligare att man vill kunna boota för en Intel-Mac, men å andra sidan tycker jag det är bra om tidigare inställningar behålls istället för att någon ändrar bakom ryggen på en, så att säga.

Men som du säger, om man får en fråga vore det förstås enklast. De flesta känner inte till problemet med GUID (jag gick bet på samma sak i somras när jag switchade till Intel för första gången), så en ruta med lite välkriven info och två alternativ skulle lösa mycket problem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-17 16:54

I'm digging it!

Det är som Adrian säger, den tar hänsyn till nuvarande/föregående schema.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 09:38
Ursprungligen av Sidde:

I'm digging it!

I'm with you!

Eller gör det någon skillnad om jag också diggar?

Hur är status på GUID och PowerPC? Är det Leopard som gäller?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-18 11:22

Jag röstar för att någon klämmer in "Intel-Mac" i rubriken på något vis.

Ursprungligen av hugin:

Jag röstar för att någon klämmer in "Intel-Mac" i rubriken på något vis.

Fixat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-18 22:38

Hm... Lite avsides men ändå relaterat. Vad är fördelen/arna med att boota från en extern hårddisk, mer än att man frigör utrymme på den interna hårddisken i ens dator? Och vad är nackdelen/arna?

Fördelen med att boota externt blir uppenbar när den interna har kraschat...

Själv föredrar jag dock FireWire för 100% av alla användningsområden. Det känns tryggast så.

För min del är det i rent felsökningssyfte för att se om de fel som uppstår på datorn är hårddiskrelaterade.

Det är svårt att hitta chassin (eller är "kabinett" ett bättre svenskt ord?) för 2,5-tumsdiskar av typen SATA med FireWire, så för sådana diskar är man nästan utelämnad till USB2 än så länge.

1
Bevaka tråden