Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn är seg ibland, varför?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 20:49

Har en splitterny macbook pro. Den är lite seg ibland och rutor stänger ner sig ibland, ikonerna försvinner någon sekund på skrivbordet.

Jag installerade om datorn idag höll ner C och körde på dock så fanns alla mina kontoinställningar kvar? Kan man felsöka datorn och laga eller är det pc-regeln som gäller totalt formattering och sånt huvudvärk?

Tack för hjälpen!

/Abbe

Ps. Förresten jag har bootcamp men funderar på att ta bort den men vill kunna använda msn cam när man pratar med famijen som bor långt bort men i värsta fall får man väl ta bort windows.

använder även skype på windows då den inte verkar fungera på mac det är bara på engelska och när jag ringer till svenska nr så hittar skype inte osv. Även windows för att logga in på BankID men det är ju extremt sällan. Ds.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 20:55

Får badbollen då o då!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 21:27

Körde du ominstallationen Arkivera och installera? Dvs ominstallation av endast system och spara alla sparade filer och inställningar. På din OS X-skiva finns ett program som heter Apple Hardware Test, som testar hårdvaran i din dator.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 21:42

Jag vet inte vad jag körde. Kan du hjälpa mig över msn kanske? vore snällt om du kan adda mig på abraham_georges@hotmail.com

Jag tar o provar hårdvaran. Back soon!

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 22:01

Det var inget fel på hårdvaran. Snälla hjälp någon! Det kom tidigare upp terminalen med fel o grejs. detta för någon dag sedan.

Kanske har med Spotlights indexering att göra? Går att stänga av.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 22:07

Är det inte lättast att installera om datorn kanske? Jag har quicksilver installerat

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 22:29
Ursprungligen av Abbe83:

Är det inte lättast att installera om datorn kanske? Jag har quicksilver installerat

Förresten, vad är Quicksilver för något?

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 22:17

Hur gör man om man vill installera från scratch? Antar att man startar om med skivan o i håller ner c: men sen då? något val man ska välja för att göra om det hela om det nu inte går att felsöka datorn?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 22:24
Ursprungligen av Abbe83:

Hur gör man om man vill installera från scratch? Antar att man startar om med skivan o i håller ner c: men sen då? något val man ska välja för att göra om det hela om det nu inte går att felsöka datorn?

Ja, starta om med skivan i och håll ner C. I ett av de första stegen får du upp två alternativ, Arkivera och installera och Radera och installera. Det sistnämnda både raderar och installerar om allt på datorn.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 22:27

tack! ska prova direkt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 22:32

något som gör att man kan jobba väldigt snabbt i datorn. grymt smidigt...sök på det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 22:35
Ursprungligen av Abbe83:

något som gör att man kan jobba väldigt snabbt i datorn. grymt smidigt...sök på det!

Aha oki ska söka lite här på forumet.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 22:36

Tror du att det kan vara bootcamp som strular?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 22:40
Ursprungligen av Abbe83:

Tror du att det kan vara bootcamp som strular?

Kan vara Bootcamp/Windows som segar ner hela datorn. Men det borde inte bli segt så snabbt. Du har ju nyss skaffat din MBP. Men en ren ominstallation borde fixa det. Och så får du hoppas att det inte kommer tillbaka.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 22:38

När man avinstallerar program så drar man väl bara ikonen/mappen till papperskorgen så är det väl inget mera med det eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 22:39
Ursprungligen av Abbe83:

När man avinstallerar program så drar man väl bara ikonen/mappen till papperskorgen så är det väl inget mera med det eller?

Precis!

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 22:40

Äsch provar att installera om allt sen måste allt vara rätt igen...tusen tack för hjälpen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-17 22:42
Ursprungligen av Abbe83:

Äsch provar att installera om allt sen måste allt vara rätt igen...tusen tack för hjälpen

Skriv gärna här efter allt är åter fixat och berätta om problemet försvann.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-17 22:46

ska göra det...annars blir det att ta bort bootcamp men det kan ju INTE vara där felet är det måste vara jag som klantat mig i tiger.

Som sagt prova att stäng av Spotlights indexering.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-18 18:44

Sådär nu har jag fixat om datorn men inte hunnit installera några program men den är inte seg alla fall. Tack!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-18 19:20

Ok, vad bra. Det vore konstigt om det inte blev bra efter en ren ominstallation. Hoppas det inte krånglar längre fram. Har du Bootcamp och Windows installerat också?

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-09-18 20:25

Jo det är kvar på den andra hårddisken. Men misstänkte att det var strul med OSX.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-18 20:26

Ok, då var det OS X som strula. Bra att det ordna sig!

1
Bevaka tråden