Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac.com färger och logotyp

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac.com logotypen och vårt färgschema är en del av 99mac upplevelsen och är en del av vår framgång - tro det eller ej.

Den dag vi ändrar på logotypen och/eller färgschemat så kommer det orsaka en hel del känslor och många kommer inte känna sig "hemma". Till och med jag som genomförde dom förändringar som vi gjorde med version 1.5 av 99mac.com hade knepigt att hitta bland forumen och kände mig inte riktigt hemma ett tag...

Vad tycker ni om det jag anser? Motivera!

Jag gillar när ett ´märke´ särskiljer sig från ett annat så att man kommer ihåg det. 99mac för mig är denna lugna bruna färg framför allt, men också den nuvarande lite runda och glada logotypen. För mig är det mer viktigt att man känner igen logotypen än att man tycker att den är vacker. Jag kan tänka mig att loggan fräschas upp en aning lagom till ettårsdagen, men varför ändra färgen? Varför vara som alla andra, en i mängden? Det tycker jag strider tvärtemot mot vad allt 99mac är och står för!

Och en sak vill jag påpeka - 99mac är inte Apple. Att anpassa 99mac´s färg och form för att i största möjliga mån härma Apple ser jag som helt fel. Finns det någon egentlig anledning till detta?

Jag skulle personligen vilja se bruna 99mac-tshirtar med en ny eller den nuvarande loggan på bröstet. Det är mycket starkt av ett varumärke att äga en helt egen färg, detta tycker jag vi ska ta vara på!

Eller vad tycker ni?

/ V - ´grafiskt ansvarig´ på 99mac

Jag håller med dig om att det är bra att särskilja ut sig bland mängden, men det finns många andra sätt att göra det, förutom färg.

Jag vill inte bli överöst med skit för min åsikt, men faktum är att jag tycker att siten är tämligen ful överlag. Både färgval och loggan är rent ut sagt fula. Sen är det inte tvunget att det måste vara jättesnyggt och flashigt; det är ju trots allt ett diskussionsforum det handlar om. Så länge det är siten vi pratar om får nuvarande design gärna vara kvar. Men tryck helst inte tshirts med samma tema...

En del av sitt datorval hänger ju lite på design. Man vill ha en bra dator (en mac), men man vill också ha en snygg dator (en mac igen).
Och det går gärna igen på webdesign också.

Mina åsikter. Mal gärna ner mig...

  • Medlem
  • 2002-02-26 02:30

Jag gillar form och färgsättning på siten, överlag. Lugnt och trevligt. Känns lite Source-inspirererat, ifall någon kommer ihåg det kortvariga projektet.

Loggan är lite lustig, rörig men ändå charmig. Det återspeglar väl ganska bra stämningen i forumen... Fast det ligger något i att den hade haft lite svårt att stå för sig själv, t.ex på en t-shirt. En viss uppstramning kanske hade hjälpt.

För att ändå vara lite kritisk, färgerna hade kanske kunnat göras aningen mindre mättade och smiliesarna hade sett bättre ut ifall de var mer enhetliga i färgsättningen (som meddelandeikonerna är).

På det hela taget en trevlig site.

Jag vill inte bli överöst med skit för min åsikt, men faktum är att jag tycker att siten är tämligen ful överlag. Både färgval och loggan är rent ut sagt fula.

Jag tänker inte hoppa på dig, tvärtom! Kom med ett exempel på ett bättre forum så att vi får inspiration!! Jag tycker AppleInsiders forum är snyggt som tusan, även om det är lite kallt och väl mycket Apple...

http://www.toto99.com/board/

Det här forumet har ingen utpräglad grafisk formgivning, men har hyfsat trevliga färger. Lite väl microsoftiga symboler, men avslappnat färgspråk.

Ja, jag vet att ni tycker TOTO är dåliga...

OM man nu vill ha en nyare logga så kanske det finns många kunniga på 99Mac som i en tävling skulle kunna lämna in förslag. Om bara regler finns för bilden (pixlarnas höjd och bredd) så skulle sedan t.ex Martin Björnström och alla andra admins kunna välja att behålla eller förkasta förslaget som vinner. Självfallet överlåts upphovsrätten gratis till 99Mac. Man skulle kunna förbestämma t.ex max 3 hexadecimala färger och att även ett original med alla layer finns med för eventuelt kommande ändring beroende av sidornas bakgrundsfärg. (resultatet när man sedan väljer att göra en viss färg transparent gör att loggan ser mindre taggig ut). Att vi delar med oss av en massa synpunkter är alltid kul - ännu roligare vore om vi kunde ha en liten tävlan. De 10 bästa skulle sedan Martins jury kunna lägga upp om han vill pejla vad vi tycker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 11:56

Olle, en alldeles strålande idé! Fast först måste väl the top dogs bestämma sig för om de är beredda att byta logga.

Brunt är ju "fult" i allmänhet, fast jag tycker det är rätt coolt. Och vilsamt. En stramare och lite fulsnygg, cool logga i liknande färger skulle bli perfekt!

OM man nu vill ha en nyare logga så kanske det finns många kunniga på 99Mac som i en tävling skulle kunna lämna in förslag.

Alla är välkomna med förslag! Det är en del av 99mac.com att vi hela tiden försöker göra det bästa av siten och forumet...om någon presenterar en logotyp som är så bra att är värt att göra ett byte så är det kul!

Färgvalet är bra, lugnt och avslappnande, samt väldigt eget och profilerande.

Däremot har väl loggan sett sina bästa dagar, och en tävling dit förslag på ny logga och med vinsten en tröja med sin logga på vore nog en bra idé...

Visst är det sant att smileysen har ganska iögonfallande färger, som dessutom inte riktigt går ihop med sajtens lugna färgskala i övrigt, men frågan är om det är ett problem eller kanske snarare önskvärt (de skall ju synas =).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 20:13

Färgtest 1....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 20:15

Färgtest 2...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 22:46

Se den som ett debattinlägg...

[ 26 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: HL ]

  • Medlem
  • 2002-02-26 23:26

Mycket bra initiativ av Calvius att göra färgtester.

Jag tycker dock att båda färgtesterna kändes "kalla" i färgen inte alls lika avslappnande som den ljusbruna bakgrundsfärgen som finns nu. Däremot kanske man kunde ändra färgerna på de delar som nu är mörkbruna.

Har inget mot färgen, gillar att det används brunt. Det är inte många som vågar använda brunt i några sammanhang - faktiskt. Däremot har jag märkt att färgen på vissa skärmar (främst PC) blir grön.

Loggan funkar där den sitter, men kanske skulle kännas för "naiv" att funka på tröjor o.dyl. OM en ny logga ska göras ska man tänka på att den bör kunna funka i andra (tryckta) sammanhang. Dessutom alla olika storlekar. Då funkar det inte att göra den i photoshop speciellt för webben, originalet bör göras i vektorgrafik. Ska loggan kunna tryckas på tröjor kan man heller inte använda för många färger (många färger=många pengar). Den nuvarande loggan har ju tre färger (svart, vitt och grått i skuggan). En logga bör dessutom helst kunna användas i en färg där nödvändigt (t.ex. brevpapper). Nuvarande loggan skulle isåfall behöva en "rits" mellan 99 och Mac för att funka i en färg.

Färgerna är varma och loggon är rund och fin.

Alldeles utmärkt med andra ord.

Låt det vara som det är. jag gillar det!

En t-shirt hade varit klockrent! Gärna en med texten "MODERATOR" på ena ärmen eller så..

Jag tyckte Färgtest 2 var riktigt schysst. Blått är ofta snyggt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-27 23:35

(Jo, jag vet - jag överdriver) några ytterligare färgdebattinlägg...

Färgschemat som är nu tycker jag är alldeles utmärkt. Färgerna är enligt min åsikt vilsamma för ögonen och framhäver texten mycket bra. Kontrasterna mellan text och bakgrund blir därmed också mycket bra. Många andra debattforum har antingen för mycket färg som gör att texten drunknar i en kakafoni av signaler till hjärnan. Andra är alldeles för rena och vita, vilket gör att kontrasten mellan text och bakgrund blir för stor. Det är också jobbigt att läsa.

99mac har hittat en bra kompromiss, tycker jag.

[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Simonsj ]

  • Medlem
  • 2002-02-28 15:05

Färgerna är sköna tycker jag. Lite soft och laidback... Förvånansvärt lyckade, faktiskt. Loggan är däremot i behov av en smärre redesign.

Jag måste säga att jag verkligen ogillar brunt i de flesta fall. MEN, på 99mac tycker jag det är rätt skönt. Jag gillar att sidan inte är sådär otroligt flashig och randig med en massa lickable detaljer. Att ha blått eller grönt känns lite för kallt, och blir tröttsamt i längden, speciellt om man sitter och läser tio- eller hundratals inlägg. Så, även om färgschemat kanske inte är vackert tycker jag att det är funktionellt, och i fallet med en diskussionssajt är det ju faktiskt huvudsaken.

Loggan däremot tycker jag kunde göras om lite.

Mina 5 cent: Stå kvar vid dagens färger.

Inte för att det är så himla snyggt, men det är en del av 99mac (nittiniemac numera. Eftersom smak och tycke oftast ändras med tiden (det är ju sånt H&M lever på så är det väl en risk att man hamnar i förändringsträsket om man börjar peta i det. Och dagens färger är bra för att dom är lugna, så dom håller längre än färger som är skrikiga eller väldigt mörka.

Ta Lunarstorm, det vore ju helgerån av dom att ändra färgerna nu, den är en väldigt tydlig del av deras grafiska identitet. Jag har snackat med lärare som uppmärksammat det, för dom har sett hur elever surfar på Lunarstorm på lektionstid, även på långt håll, tack vare sin starka identitet.

Fast man måste ju få ändra sig ibland också, var det jag som drev 99mac så vet jag att jag skulle ha svårt att hålla fingrarna borta från att peta...

Det finns så mycket saker att fixa med så man hinner inte...tro mig...

Vi jobbar på en ny toppmeny längst upp på sidan som har premiär inom någon vecka. Den kommer ha "flikar" á la www.apple.com mfl.

  • Medlem
  • 2002-03-02 03:53

Hoppas ni lyckas Martin. Med menyn menar jag.
Som många andra har jag sett många olika "apple-menyer" men inte nån kan härma orginalet alls, hitta på något originellt som funkar.
Mest fula/dåliga imitationer, som M$ Windows.

  • Medlem
  • 2002-03-08 09:56

Loggan är konstig, men färgerna är helrätt.
Gillar inte apples flikar. Hu!

Gillar inte heller brunt, men på denna sida är det verkligen lyckat. Tycker inte det ska ske något färgbyte, dock håller jag med om att loggan behöver en uppryckning.

Kanske själv skickar in något.

1
Bevaka tråden