Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på bra VPN-terminerande brandvägg

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj,

Jag skall på lite sikt sätta upp en IT-miljö åt en kund utomlands, som jag skall kunna administrera över nätet. Det är lite av en "shoestring budget", så jag kör enklast möjliga grejjer hela vägen. Det mesta är löst, men remote access är inte kirrat ännu. Jag skulle behöva hitta en schysst brandvägg/router till vilken jag kan VPN:a in för att komma rakt in på deras interna nät. Prioritet är stabilitet (eftersom den kommer stå 100 mil bort), kompatibilitet (helst bör såväl OS X som Windows inbyggda VPN-klienter fungera, men i vilket fall OS X är ett krav) samt hyfsat billigt pris (intervallet 500-1500 SEK).

Har ni någonting som kan rekommenderas?

/K

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-17 10:29

Det låter som ett bra jobb för en NSLU2 som snurrar OpenVPN och en brandvägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 13:13

Måste den vara vpn terminerande? Kan du inte bara klara dig med ssh och port forwarding?

Jag kör Sveasoft firmware på en Linksys 54GS. Den har en inbyggd pptp server som funkar fint med både XP och OS X. Sveasoft kan du installera på en rad olika routers och det finns en hel del begagnade ute.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-17 14:16

Om du är bekväm med olika Unix-varianter så föreslår jag OpenBSD på vilket gammalt datorskrälle som helst. Enkelt, funktionellt och med en trevlig syntax för brandväggsreglerna.

Om du prioriterar stabilitet kanske Cisco ASA 5505 är något. Inte billigaste men den är lika pålitig som de stora Cisco Routers på internet (tror jag). Den hanterar VPN (IPSec och PPTP), SSL.

1
Bevaka tråden