Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta kylpasta?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-16 22:52

Jag kom ihåg att nära jag gjorde detta på min pc så blev den ca 4-5 grader kallare så jag undrar om man ska göra det på en MBP med? Och isf var och om någon vet hur mycket det kan kosta? Jag kan säkert göra det själv men eftersom jag bara har haft den i 1 månad så vill jag helst inte plocka isär den. Man vill ju ha kvar garantin och jag skulle gissa att den inte gäller om man har isär den. Så tips på ett ställe som gör detta ( så man har kvar garantin ) och priser skulle vara mycket trevligt.

Tack på förhand.

själva pastan kostar inte mer än 50 spänn.. men att få det gjort utan att garantin ryker.. det är jobbigare..

Men kan det hjälpa när den är så pass ny??

Ursprungligen av Novice:

Jag kom ihåg att nära jag gjorde detta på min pc så blev den ca 4-5 grader kallare så jag undrar om man ska göra det på en MBP med? Och isf var och om någon vet hur mycket det kan kosta? Jag kan säkert göra det själv men eftersom jag bara har haft den i 1 månad så vill jag helst inte plocka isär den. Man vill ju ha kvar garantin och jag skulle gissa att den inte gäller om man har isär den. Så tips på ett ställe som gör detta ( så man har kvar garantin ) och priser skulle vara mycket trevligt.

Tack på förhand.

Du får bättre kylning enklare och biligare genom att köpa ett underställ till din MBP som lyfter upp den en aning viket medför effektivare/bättre kylning.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-17 01:46
Ursprungligen av Simon Templar:

Du får bättre kylning enklare och biligare genom att köpa ett underställ till din MBP som lyfter upp den en aning viket medför effektivare/bättre kylning.

jag har redan en sådan och mycket trevlig sådan bör jag tilläga, den e helt passive och har något material som fryser vid 28 grader så den mesta värme energin från datorn går åt till att tina upp den. Den räcker i ca 5 timmar och tar ca 30min att "ladda" upp i frysen.
Vet inte om det gör så mycket att bytta ut original pastan mot en ny med silver i men jag märkte skillnad på min gamla pc då jag byte nästan med en gång. Men det skulle vara gött att veta iaf man någon gång skulle göra det.

tror dock Simon syftade på ett enkelt ställ, utan kylning..

  • Medlem
  • 2007-09-17 10:00

Varför ska du få ned värmen på processorn? Den mesta värmen leds ju ut genom botten på datorn när fläkten inte är igång, så jag tror inte att du skulle kunna få någon särskild vinst på att leda den dit lite snabbare. Själva datorn kommer ju inte bli svalare i vilket fall som helst.

Ursprungligen av stfm:

Varför ska du få ned värmen på processorn? Den mesta värmen leds ju ut genom botten på datorn när fläkten inte är igång, så jag tror inte att du skulle kunna få någon särskild vinst på att leda den dit lite snabbare. Själva datorn kommer ju inte bli svalare i vilket fall som helst.

Om du läser den här tråden kommer du nog ändra åsikt: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=316736&page=8

Närmast skrämmande dåligt av Apple.

  • Medlem
  • 2007-09-17 18:28
Ursprungligen av Sundevall:

Om du läser den här tråden kommer du nog ändra åsikt: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=316736&page=8

Nej, inte direkt. Men det beror nog mest på att jag kollar på min egen dator istället för andras på nätet, plus att jag tror att den mesta värmeledningen sker genom aluminium-chassit innan fläktarna går igång. Om man inte har problem, tycker jag inte man ska oroa sig. Om man har problem, ska man vända sig till Apple.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-09-17 22:47
Ursprungligen av Sundevall:

Om du läser den här tråden kommer du nog ändra åsikt: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=316736&page=8

Närmast skrämmande dåligt av Apple.

När jag såg den bilden dog jag nästan för så dåligt trodde jag inte det va. Nu är jag helt säker på att jag ska byta ut den mot bra kylpasta och göra det riktigt, Jag vill helst inte göra det själv för jag har bara öppnat en laptop i hela mitt liv och den va redan sönder
Så om någon vet vart man kan göra detta eller om man har kvar sin garanti om man gör det själv? Som han sa "I dont see how - there are no seals to break, no warnings etc. My warranty is just fine." man kanske ska ringa och fråga. Jag skriver vad dom säger efter jag ringt dom och lägger upp lite bilder på när jag gör det ifall någon funderar på att göra samma sak ( om man får vill säga )

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-17 21:29
Ursprungligen av stfm:

Varför ska du få ned värmen på processorn?

För att en varmare dator inte utför fler instruktioner per klockcykel än en kallare... Men den är tusan så mycket trevligare att ha i knäet.

Ursprungligen av stfm:

Den mesta värmen leds ju ut genom botten på datorn när fläkten inte är igång, så jag tror inte att du skulle kunna få någon särskild vinst på att leda den dit lite snabbare.

Om du tror att vi (som vill om/re-applicera kylpastan) är ute efter att leda ut värmen genom bottenplattan för att på så sätt på en hetare bottenplatta har du nog missupfattat hel poängen. För att om din teori stämmer betyder det att hela grejen med heat-pipe och fläkt är ditsatt helt i onödan. Och så kan det väl inte vara, eller...?

Nä, vi är ute efter att leda ut värmen endast via heat-pipen och inte någon annan väg.

Ursprungligen av stfm:

Själva datorn kommer ju inte bli svalare i vilket fall som helst.

Det finns det lite varierande uppgifter om. I en annan tråd här på 99 så påstås det att hela grejen är en enda stor hoax. "Gå inte på det", etc etc. Jag vet inte, för jag har inte gjort något och mätt.

  • Medlem
  • 2007-09-17 22:53
Ursprungligen av frazze:

För att en varmare dator inte utför fler instruktioner per klockcykel än en kallare... Men den är tusan så mycket trevligare att ha i knäet.Om du tror att vi (som vill om/re-applicera kylpastan) är ute efter att leda ut värmen genom bottenplattan för att på så sätt på en hetare bottenplatta har du nog missupfattat hel poängen. För att om din teori stämmer betyder det att hela grejen med heat-pipe och fläkt är ditsatt helt i onödan. Och så kan det väl inte vara, eller...?

Nä, vi är ute efter att leda ut värmen endast via heat-pipen och inte någon annan väg.Det finns det lite varierande uppgifter om. I en annan tråd här på 99 så påstås det att hela grejen är en enda stor hoax. "Gå inte på det", etc etc. Jag vet inte, för jag har inte gjort något och mätt.

Om man har datorn i knät känner man även av utsläppet från värmeledaren. Jag tror det enda sättet att få bort värme från ett så trångt utrymme är med fläkt. Jag tror man gör bäst i att glömma sitt PC-bygge när man köper en bärbar dator ... dvs inte byta kylpasta för att sänka temperaturen ett par grader.

Nu har jag iofs inga som helst problem med min, och de som har det kanske blir lite desperata.

Jag snackade precis med Apple i dag, jag kanske hade otur, men killen i andra änden hävdade att han aldrig hade hört talas om några problem med temperaturer på MBP. Det säger sig självt att man inte ska oroa sig om temperaturerna ligger inom rimlighetens gränser. Men många av de som har load temperaturer på 80 - 100 C har upplevt kraftiga temperaturminskningar när de lägger på ny kylpasta.

1
Bevaka tråden