Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prylportalen haussar nya iMac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jämför man med en vanlig stationär pc med jämförbar prestanda så kan man hävda att imacen är dyr. De flesta köper en dator och vill ha så mycket prestanda som möjligt för pengarna, för 13 000 får man en rätt rejäl prestanda-dator.

Nu ska jag själv köpa en imac så jag tycker inte datorn är för dyr, men de hade gärna fått vara lite mer generösa med mängden ram-minne och hårddiskutrymme i grundutförandet.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

De flesta köper en dator och vill ha så mycket prestanda som möjligt för pengarna

Så är tyvärr fallet, men för de allra flesta datoranvändare är prestanda en av de allra minst viktiga aspekterna egentligen. Tänk alla massor som har sin dator till a) kolla e-posten, b) surfa och c) lägga in semesterbilderna från digitalkameran. Att just de där funktionerna funkar absolut klockrent är värt mycket mycket mer än om datorn har några megahertz hit eller dit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-17 07:56
Ursprungligen av Ciryon:

Så är tyvärr fallet, men för de allra flesta datoranvändare är prestanda en av de allra minst viktiga aspekterna egentligen. Tänk alla massor som har sin dator till a) kolla e-posten, b) surfa och c) lägga in semesterbilderna från digitalkameran. Att just de där funktionerna funkar absolut klockrent är värt mycket mycket mer än om datorn har några megahertz hit eller dit.

För alla dem finns ju Mac Mini!

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Jämför man med en vanlig stationär pc med jämförbar prestanda så kan man hävda att imacen är dyr. De flesta köper en dator och vill ha så mycket prestanda som möjligt för pengarna, för 13 000 får man en rätt rejäl prestanda-dator.

Och det är ju på grafiksidan som iMac hamnar långt efter PC i samma prisklass, inte på CPU-sidan..

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-09-16 23:09

Men, räknar man med i priset en i jämförelse lika bra skärm?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Men, räknar man med i priset en i jämförelse lika bra skärm?

Med tanke på hur dålig panelen verkar vara i 20"-modellen så hittar du en bättre skärm i samma storlek för strax över 2000 kr.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-17 10:07
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Med tanke på hur dålig panelen verkar vara i 20"-modellen så hittar du en bättre skärm i samma storlek för strax över 2000 kr.

Tvärtom, skärmen i nya iMacen är riktigt bra. Den glossybehandlade ytan gör att svärta och färger fullkomligen hoppar ur skärmen. Lite dålig vertikal betraktningsvinkel, men det är ju bara att vinkla den rätt.

  • Medlem
  • 2007-09-17 10:23
Ursprungligen av badmojo:

Tvärtom, skärmen i nya iMacen är riktigt bra. Den glossybehandlade ytan gör att svärta och färger fullkomligen hoppar ur skärmen. Lite dålig vertikal betraktningsvinkel, men det är ju bara att vinkla den rätt.

Ja, vad som är bra är ju rätt subjektivt. För den stora massan så är dessa egenskaper rätt säljande och det är väl huvudsaken. Den stora gruppen köpare är just de som vill att skärmen skall ha den karaktären (kontrastrik och mycket svärta). MEN det är fortfarande en rätt enkel och i olika avseenden rätt dålig panel i den OM man skall använda den för tex bildarbete. Problemet med en dålig betraktningsvinkel är att du vill att färgen skall återges exakt på samma sätt över hela panelen/skärmen och när skärmarna blir sörre , i relation till hur nära du sitter så finns det risker att färgerna kommer att se olika ut om dna ögon är på ett och samma ställa och du betraktar iolika delar av skärmen (oj, vad krångligt det blev). Nåväl, 24-tummaren har en bättre panel MEN fortfarande är valet av glaset framför en försvårande faktor.
Skitsamma iMacen är ju en kanondator och priset är väl inte SÅ himla mycket mer än en motsvarande Dell eller hembygge. Jämför man 24-tummaren med en PC med en BRA 24-tums-skärm OCH OS så är väl skillnaderna inte så himla stora, om ens någon alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-17 10:55

Beror ju lite pa vad man vill ha. For en tre ar sedan var jag less pa spel o kopte glatt en iMac. Da fick jag en javligt snygg och hyffsat portabel dator. Nu borjar jag bli lite sugen pa att spela lite spel igen och trots att jag vill kopa den nya iMacen lutar det dock mot en dell laptop. Kommer bli dyrare an en imac men man far sa mkt battre grafikkort.

For nojjessurfande o mail har man naturligtvis en macbook

Ursprungligen av eriken:

Beror ju lite pa vad man vill ha. For en tre ar sedan var jag less pa spel o kopte glatt en iMac. Da fick jag en javligt snygg och hyffsat portabel dator. Nu borjar jag bli lite sugen pa att spela lite spel igen och trots att jag vill kopa den nya iMacen lutar det dock mot en dell laptop. Kommer bli dyrare an en imac men man far sa mkt battre grafikkort.

For nojjessurfande o mail har man naturligtvis en macbook

Jag tänker lite som du, men jag satsar på en iMac sen ett xbox 360 eller ps 3 om spel suget blir för stort

1
Bevaka tråden