Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fönster bränner fast på min skärm?!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-16 20:26

Hej!

Titta på bilden:

http://www.flickr.com/photos/adamklingspor/1392296459/

Till vänster ser ni troligtvis ett vitt streck. På denna plats har jag mitt iTunes-fönster hela tiden.

Strecket brukar försvinna när datorn vilar, men det känns ändå konstigt att saker ska bränna fast på en datorskärm!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-16 20:28

Äh, man ser inte strecket på den bilden, men det finns där!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-09-16 21:01

Det händer på min Eizo i jobbet också. Inte det första året men numer så blir det så till höger på skärmen. Försvinner som sagt efter en stund om man flyttar runt grejerna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 12:21

Nu har jag även upptäckt ett "bälte" av pixlar (ungefär en cm i bredd) som går tvärs igenom min skärm. Detta bälte ser man bara vid vissa färger (ljusblått tex).

Är förklaringen likadan här, att skärmen är gammal? Finns det något jag kan göra för att få bort det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 12:40

Lite nyfiken, men hur hade du tänkt dig att en inbränning på din bildskärm skulle visa sig på en skärmdump?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 12:48

Strunt samma, det är inte det viktiga nu!

Det där "bältet av gröna, hoppande pixlar" är riktigt irriterande, och jag vill verkligen veta vad det är!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 12:50

Om du har möjlighet att ta ett fotografi av bildskärmen så kanske det går att göra en bättre bedömning. Det kan vara bildskärmen som är gammal, grafikkortet som är trasigt, en signalkabel som är glapp o.s.v.
Vad har du för dator/bildskärm/grafikkort?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 13:09

Tyvärr har jag inte möjlighet att ta kort.

Datorn är en iMac G5 g1 (17").

Att lämna in den är inte ett alternativ; garantin har gått ut för flera år sen (tänk er vilka kostnader!). Ska troligtvis byta ut datorn mot en bärbar efter MacWorld 08 (kom igen Apple, nya bärbara!), men det skulle vara trevligt om detta är ett problem man kan göra något själv åt (tvivlar).

Tänk er ett vertikalt streck som bildas av en stor mängd horisontala linjer. Dessa kan man bara se ibland (beror på vilken färg det är bakom), och de syns då i olika färger (ännu än gång, beroende på vilken bakrundsfärg det är bakom).

Jag köpte en begagnad (ett demo-ex) Cinema Display 23". Då upplevde jag exakt det du beskriver. Hade jag några Finder-fönster öppna och lät dem stå framme några minuter och sedan drog exempelvis ett mörkt Firefox-fönster framför, så blev det som att det var kvar inbränt.

Det såg nästan ut som om det mörka fönstret släppte igenom 5-10%, alltså som om det var lite transparent.

Jag har dock upplevt detta ytterligare även på den interna skärmen på min dator (som är en Macbook Pro c2d 2.33 / 2gb).

Vill gärna höra om fler upplevt dessa problem.
Kan det vara grafikkortet som är trasigt?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-09-30 13:57
Citat:

Tänk er ett vertikalt streck som bildas av en stor mängd horisontala linjer. Dessa kan man bara se ibland (beror på vilken färg det är bakom), och de syns då i olika färger (ännu än gång, beroende på vilken bakrundsfärg det är bakom).

Det låter som problemet som beskrivs i denna tråd. http://www.99.se/emac-imac/69238-allvarligt-grafikfel-pa-imac-g5-2.html?highlight=grafikfel+imac+g5
Kolla då ditt serienummret här, om du omfattas av den förlängda garantin till tre år. Men skynda dig för om du köpte den tidigt så har du inte många dagar på dig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 14:49

Oj, det där låter väldigt bra för min del! Min dator har både haft problem med strömmen (den kan inte gå i vila utan att stängas av) och nu med skärmen!

Mitt serienummer är detta: W8447313PP7, vilket passar in.

Datorn skeppades 17/12/04, så då borde den fortfarande kunna ta del av den extra garantin!

En fråga bara; om jag nu lämnar in datorn på min lokala Apple-store, måste jag ta backup på allt som ligger på datorn, eller är detta onödigt?

Om jag måste, skulle ni kunna ge några bra tips på hur jag tar en backup på hela datorns innehåll till en hårddisk?

Ursprungligen av Adzam 1:

En fråga bara; om jag nu lämnar in datorn på min lokala Apple-store, måste jag ta backup på allt som ligger på datorn, eller är detta onödigt?

Om jag måste, skulle ni kunna ge några bra tips på hur jag tar en backup på hela datorns innehåll till en hårddisk?

Jag ser det som en självklarhet att ta backup innan jag lämnar in datorn på service. Inte vill du förlora all din data om något skulle hända?

Enklaste sättet att ta backup är ju att kopiera över det du vill ta backup på till en extern hårddisk eller så bränner du ner allt på cd eller dvd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 15:04
Ursprungligen av Mikael E:

Jag ser det som en självklarhet att ta backup innan jag lämnar in datorn på service. Inte vill du förlora all din data om något skulle hända?

Enklaste sättet att ta backup är ju att kopiera över det du vill ta backup på till en extern hårddisk eller så bränner du ner allt på cd eller dvd.

Så jag tar bara och kopplar in en extern disk och kopierar hela "Macintosh HD" till den externa?

Ursprungligen av Adzam 1:

Så jag tar bara och kopplar in en extern disk och kopierar hela "Macintosh HD" till den externa?

Jag föreslår Super Duper. Väldigt smidgt program, som räddat mig ett par gånger på sistone.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 19:24
Ursprungligen av Mikael E:

Jag ser det som en självklarhet att ta backup innan jag lämnar in datorn på service. Inte vill du förlora all din data om något skulle hända?

Självklart ska man ta backup innan service. Alla dataföretag avskriver sig innan kunder lämnar in dator på reparationer. Alltså kunden skriver under innnan inlämning.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-02-08 19:43
Ursprungligen av Adzam 1:

Oj, det där låter väldigt bra för min del! Min dator har både haft problem med strömmen (den kan inte gå i vila utan att stängas av) och nu med skärmen!

Mitt serienummer är detta: W8447313PP7, vilket passar in.

Datorn skeppades 17/12/04, så då borde den fortfarande kunna ta del av den extra garantin!

Hur gick det för dig? Fick du iMacen lagad genom den extra garantin?

Testa programmet Carbon Copy Cloner annars Det är till för exakt sådant.

http://www.bombich.com/software/ccc.html

1
Bevaka tråden