Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föreningen 99mac

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur blir det, skall det skapas en rikstäckande MUG (eller liknande) för 99mac. Det skulle nog kunna hjälpa att hålla sajten igång.

Jag skulle gärna se att det blev en medlemsavgift (tex. 200 kr/år), men att den är frivillig. 99mac är gratis för alla som vill, men att sajten blev Shareware = "Om du gillar den, så betala gärna".

Jag skulle garanterat betala för att hålla den här communitien igång.

Citat:

Jag skulle garanterat betala för att hålla den här communitien igång.

Det skulle även jag gladeligen göra, men vill inte att det slutar i en variant a´la Mac world! Där alla kan komma in och "fönstershoppa" men inte komma vidare. Tycker det är mycket sniket att endast vi prenumeranter har möjlighet att läsa vidare om de nyheter som alla kan läsa om på Macpressen. Detta gynnar inte det stora hela. I mitt tycke är denna site ett alldeles ypperligt forum för alla med problem/frågor/ideer/tankar etc etc. Hoppas att det kommer att förbli så. Men en frivillig avgift betalar jag gärna!
T-son

[ 19 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: T-son ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-19 23:49

Antingen är det fritt eller inte - precis som med åsiktsfrihet. Man kan inte ligga i ett "mellanläge"... Visst, jag har personligen inget problem med att betala en skälig slant för att hålla ett fungerande, bra forum igång...men jag tror samtidigt att det kan vara förödande på sikt för sakens skull. Ett forum skall fungera som ett "speakers corner" öppet för alla i alla lägen. Även en liten symbolisk "frivillig" avgift kan stjälpa stora lass... :rolleyes:

Forumet kan ju fortsätta vara som det är för de som inte betalar.

De som däremot betalar den frivilliga avgiften får några små extrafömåner, och hjälper till att supporta forumet och garantera dess existens.

Skulle själv inte ha något emot en mindre avgift..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-20 00:09

...men om den som betalar får extra förmåner (vilket är både vettigt och egentligen självklart) så har man ju slagit sönder forumet i olika klasser. Det blir,typ, en helt annan situation...och "bidraget" kommer inte att kännas speciellt "frivilligt" länge! :rolleyes:

Det finns en ekonomisk realitet i det mesta. 99mac.com måste på sikt hitta ett ekonomiskt upplägg för fortsatt drift och underhåll, det är ganska uppenbart.

Jag hade en lite rolig idé om att starta en ekonomisk förening. Det ger många roliga fördelar. Någon tipsade mig om att bli en ideell förening, för då kan vi få bidrag till alla träffar som en studiecirkel.

Idéerna är många, och så länge vi trivs ihop och gör 99mac bättre så är alla vägar öppna känns det som...

Det är viktigt att forumen förblir öppna för alla som vill vara med. Ingen åtskillnad mellan användarna.

En fördel som de betalande medlemmarna skulle kunna få är tex ett nyhetsbrev eller en möjlighet för egen hemsida på 99mac. Men det får absolut inte bli så att betalande medlemmar får fördelar i forumet, då kommer vi nog att förlora många medlemmar.

Jag har tittat lite på bidrag osv ifrån kommunen och det finns en hel del man kan göra men då måste det involvera <21 åringar i mängder...utbildning i iMovie??

Det är rätt stora summor det är fråga om så...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-05 07:14
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det finns en ekonomisk realitet i det mesta. 99mac.com måste på sikt hitta ett ekonomiskt upplägg för fortsatt drift och underhåll, det är ganska uppenbart.

Vad snackar vi för pengar? Om det enbart är den tekniska driften av forumet, dvs avgiften till Infopop så borde det väl kunna gå att lösa med frivilliga bidrag? Jag skulle gärna betala (en mkt liten slant) för att ha kvar 99mac.

Om det skall betalas även för arbete, egna kostnader för underhåll, osv så tror jag den bästa lösningen vore att ha en Pro version och en fri version... det är ju den lösningen de flesta site väljer om de vill få in lite pengar men inte låsa sig helt.

Frågan är om det finns några pro-tjänster som 99mac kan erbjuda som är intressanta?

//mattan

Jag kan idag inte se att det skulle gå att ta betalt för att utnyttja 99mac. Då måste det vara något man erbjuder utöver att man får läsa/skriva i forum. Det finns dessutom andra och bättre sajter för detta.

Tycker att man ser desperationen över att börja ta betalt för detta komma i utryck mer och mer hos de som driver 99mac. Det är ju inte på något sätt omöjligt att få detta att gå runt men för att kunna ta betalt måste man erbjuda något extra. Allvarligt talat så tror jag att det är svårt.

Tycker att man ser desperationen över att börja ta betalt för detta komma i utryck mer och mer hos de som driver 99mac. Det är ju inte på något sätt omöjligt att få detta att gå runt men för att kunna ta betalt måste man erbjuda något extra.

Jaså? Hurdå? Jag är mest angelägen att gå längre och erbjuda fler tjänster och träffar etc. Men allt kostar pengar och än så länge har vi inte haft några intänkter överhuvudtaget.

Det system som vi just nu testar för nyhetshantering etc (en slags avancerad intranätlösning) är väldigt bra och skulle passa perfekt för 99mac.com men kostar ca 70.000 kr för en licens...(jag håller iofs på att pruta - jag är bra på sånt...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-05 12:40
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det system som vi just nu testar för nyhetshantering etc (en slags avancerad intranätlösning) är väldigt bra och skulle passa perfekt för 99mac.com men kostar ca 70.000 kr för en licens...

Wow. För dom pengarna skriver nyheterna sig själva hoppas jag?

[ 05 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Linus ]

I det vänstra fältet, där namn och antal inlägg står, så skulle man kunna på något sätt visa att man bidragit med en skälig summa pengar (shareware-idéen bygger jag ut). Inget mer, inget mindre. Man kan se där att en person ställt upp med en summa pengar. Absolut inte hur mycket det handlar om, utan bara kort och gott en stjärna i kanten

Det är väl inte att göra för stor åtskillnad av medlemmarna eller?

Spelar ingen roll om jag ställer upp och modererar eller hjälper till med sidan på olika sätt, jag skulle ändå gladeligen skänka en skälig summa.

Så snuskiga fel det kan bli då man har bråttom. Stavade fel på antal...ta bort T.et så förstår ni vad jag menar

[ 05 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Jag förstår inte riktigt varför "vi" skulle investera i ett sådant nyhetssystem när vi lika gärna kan skriva det själva (för jag utgår från att det är ett "nyhetssystem" och inte ett forum).

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-05 15:13

Varför överhuvudtaget satsa på ett nyhetssystem när Macsurfer finns?

Varför ens ha ett forum när xxxxxxx också har forum? :rolleyes:

Allvarligt talat så ska nyhetsbevakningen vara unik - inte en kopia av andras nyheter. Mer om detta i en annan diskussion.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-06 03:19
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Varför ens ha ett forum när xxxxxxx också har forum? :rolleyes:

Dålig jämförelse, jag tycker inte att det fanns ngt forum som går att jämföra med 99mac innan, dvs ni skapade ngt nytt som folk vill ha

Med Macsurfer menade jag endast att de är så bra (tycker jag) att jag aldrig går någon annan stans för att leta nyheter längre...

Men såklart om ambitionen är att ha eget unikt material kan det väl vara bra med ett nyhetssystem...

//mattan

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Tycker att man ser desperationen över att börja ta betalt för detta komma i utryck mer och mer hos de som driver 99mac. Det är ju inte på något sätt omöjligt att få detta att gå runt men för att kunna ta betalt måste man erbjuda något extra.

Jaså? Hurdå? Jag är mest angelägen att gå längre och erbjuda fler tjänster och träffar etc. Men allt kostar pengar och än så länge har vi inte haft några intänkter överhuvudtaget.

Det system som vi just nu testar för nyhetshantering etc (en slags avancerad intranätlösning) är väldigt bra och skulle passa perfekt för 99mac.com men kostar ca 70.000 kr för en licens...(jag håller iofs på att pruta - jag är bra på sånt...)

Jag förstår inte vad man ska tjäna pengar på? Vad är affärsplanen för det hela? Det skulle ju vara trist om allt försvann som många andra mac projekt på senare tid...

Jag skulle gärna se att 99mac växte och fick en redaktion. Förslagsvis så skulle en mindre medlemsavgift kunna användas på att få söka bland inlägg eller/och redaktionellt material äldre än 1 dygn. Liknande det MacFixit nyligen genomförde. Förmodar att flera av oss någon gång varit på andra siter/forum och diskuterat, resulterade ofta i en massa larvigt tjafs med PC-ägare - just detta är jag beredd att betala någon krona för att slippa. Annat jag saknar efter att MacWorld började kräva att man är prenumrant för att komma in på deras site är jämförelser om priser på minnen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Annat jag saknar efter att MacWorld började kräva att man är prenumrant för att komma in på deras site är jämförelser om priser på minnen.

Detta är något du kommer att hitta på MacBarometern (systersajt till 99mac.com) under våren. Jag kan inte lova när det kommer eftersom sajten sköts helt ideellt och det alltid är svårt att hitta tid.

Fortsatt diskussion om MacBarometern görs i vårt eget forum

Mvh,
Christian Åhs
MacBarometern
www.macbarometern.com

1
Bevaka tråden