Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Express accepterar ej bredband

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. När jag kom hem till min lägenhet efter sommaren så märkte jag att min Airport Express (julen 2006) inte längre accepterar mitt bredband (Sourcecom 100Mbps, ingår i hyran). Det är inte något fel på enheten i övrigt.

Av någon anledning så är det som så att bredbandet låser sig till datorns (eller i det här fallet bryggans) MAC-adress, och därför så kan jag inte aktivera det på min dator och sedan koppla in linan i Expressen. För närvarande så kör jag dock med linan direkt inkopplad i datorn.

Jag har tidigare (höst 2006) kunnat aktivera mitt bredband via min Express, genom att koppla in linan i den, vänta tills den lyser grönt och sedan koppla upp mig till den, men nu så fungerar det inte.

Jag har varit i kontakt med Sourcecom, men de kan inte hjälpa mig, så nu förlitar jag mig till er här på 99. Finns det någon som kan hjälpa mig med mitt problem? Jag har gett ut all information som jag kan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 19:25

Rätt dum fråga, men har du provat att nollställa din AirPort E-basstation? Genom att trycka med något spetsigt i de små "hålen". Och sedan startat om dator och AP.

Ja, det har jag. Ingen förändring.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-17 22:09
Ursprungligen av ztaafen:

Ja, det har jag. Ingen förändring.

Vad säger AirPort Admin Utility for Graphite and Snow respektive AirPort Utility när du kollar loggarna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 19:38

Hm, märkligt att det först funka och sedan inte... Finns kanske någon uppdatering till AP som du missat? Nu famlar jag i dagsljus!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 20:05

Det låter helt enkelt som om din ISP låser din port till din MAC adress med port-security, en rätt vanlig lösning och de brukar vanligtvis ha en rutin för hur de skall göra om kunden "byter dator" eller liknande, då MAC adressen ändras ifall man kopplar in annan hårdvara i uttaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-16 20:08
Ursprungligen av ntity:

Det låter helt enkelt som om din ISP låser din port till din MAC adress med port-security, en rätt vanlig lösning och de brukar vanligtvis ha en rutin för hur de skall göra om kunden "byter dator" eller liknande, då MAC adressen ändras ifall man kopplar in annan hårdvara i uttaget.

Jag har fått ringa mitt bredbandsoperatör då jag bytte dator eller annat. Och då starta de om från sin sida och då funka bredbandet igen. Dock funkar ju ztaafens bredband när han har linan direkt inkopplad till datorn.

Men kanske har du rätt i detta ändå. Eller så pratar jag om något helt annat. Haha.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-16 20:28
Ursprungligen av ztaafen:

Av någon anledning så är det som så att bredbandet låser sig till datorns (eller i det här fallet bryggans) MAC-adress, och därför så kan jag inte aktivera det på min dator och sedan koppla in linan i Expressen.

Du menar alltså att det är endast AirPort Express:n som kan köra? Hur upptäcker/verifierar du det? Det neda som gör mig lite brydd är din definition av aktiverar. Avser du logga in, göra det öht möjligt att köra eller vad?

Ursprungligen av ztaafen:

För närvarande så kör jag dock med linan direkt inkopplad i datorn.

Motsägelsefullt. För i förra meningen gick det ju inte att köra med datorn. Du får bestämma dig för vad som fungera och vad som inte fungerar. Återkom.

Ursprungligen av frazze:

Du menar alltså att det är endast AirPort Express:n som kan köra? Hur upptäcker/verifierar du det? Det neda som gör mig lite brydd är din definition av aktiverar. Avser du logga in, göra det öht möjligt att köra eller vad?Motsägelsefullt. För i förra meningen gick det ju inte att köra med datorn. Du får bestämma dig för vad som fungera och vad som inte fungerar. Återkom.

Märker att det blev lite konstigt formulerat. Jag ska försöka att förklara.

Om jag aktiverar internet, så låses nätet till den MAC-adressen. Aktiverar jag internet på min dator så låses nätet till min dators MAC-adress, och för att kunna använda Expressen så måste jag alltså maila Sourcecom och be dem låsa upp låsningen. Som det är nu så har jag valt att låsa det till datorn, eftersom jag vill kunna använda internet.

Blev det klarare nu?

Ursprungligen av frazze:

Är det www.sourcecom.se som du avser?

Ja.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-17 11:30
Ursprungligen av ztaafen:

Om jag aktiverar internet, så låses nätet till den MAC-adressen. Aktiverar jag internet på min dator så låses nätet till min dators MAC-adress, och för att kunna använda Expressen så måste jag alltså maila Sourcecom och be dem låsa upp låsningen. Som det är nu så har jag valt att låsa det till datorn, eftersom jag vill kunna använda internet.

OK, kan du berätta vad du menar med aktivera? Loggar du in? Börjar du bara köra? Vad gör du egentligen?.

Anledningen till att jag frågar är att jag hittar ingen info hos Sourcekom som är nyare än 2006-01-24 vilket pekar på en väldigt dyr bredbandstjänst. Och dom har endast företagsorienterade tjänster - var är privatkunderna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-16 20:31

Är det www.sourcecom.se som du avser?

När jag aktiverar så skriver jag in mitt lägenhetsnummer på en webbsida (den enda som man kan nå innan man registrerar), och efter det så kan jag surfa fritt.

Du kan finna mer information på http://www.stubo.nu/StuBoNet.asp?avd=3

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-17 17:52

Men det ska du kunna göra genom Express:n. För jag har gjort samma sak med en Netgear WGR614 mot ComHem på den tiden dom hade (sin förhatliga) web-inloggning via sina OL-boxar.

Vi får väl hoppas att dom har tänkt på detta, det måste gå att få IP-nummer via DHCP utan att vara aktiverad. Och då fungerar ju Express:n också. Sedan är ju det bara att köra på med aktiveringen (i Safari).

Ja, jag har ju gjort det tidigare. Väldigt konstigt att det inte fungerar att göra det längre.

Börjar fundera på ifall felet kanske ligger i min Express.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-09-17 22:40

Går det inte att klona MAC-adressen från datorn till Airporten?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-18 11:19

Men kan du inte av-aktivera (logga ut) på något sätt via det web-formuläret som du pratade om? ComHem hade en liknande lösning. Efter en utloggning kan du logga in med annan hårdvara. Du kan alltså byta hårdvara utan att blanda in kundtjänst.

En fabriksresettad Express förväntar sig enklast tänkbara: IP-adress via DHCP. Och givetvis DNS etc via samma tjänst (DHCP). Jag insisterar nog vidare på en Express-lösning.

Fick idag veta att StuBo ska byta leverantör från Sourcecom till ServaNet denna vecka. Får se ifall det fungerar efter bytet.

Surt dock att nätet som ingår i hyran sänks från 100- till 1Mbit/s, men jag överlever... :/

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-25 07:56

vilken uppgradering ni får.. men säkert billigt för kommunen.

1
Bevaka tråden