Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur switchar man OS?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-15 12:14

Har nyss installerat Parallels på min MacBook. Windows funkar, nu till min fråga. Hur bytar man operativsystem snabbt? jag har sätt att folk gör det i en slags kub. Ifrån MacOS till Win Xp på en halv sekund. Nu när jag försöker förstår jag inte riktigt hur man ska trycka. Någon som vet hur man gör?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-15 13:49

Har du kollat manualen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-15 14:44

Jag har inte testat Parallels, men är det inte så att du befinner dig i OS X och sedan startar du Parallels och sen väljer du din Windows och startar den. Då öppnas väl ett fönster med Windows och du kan växla mellan OS X och Windows. Jag antar bara...

På sidan 100 i manualen för Parallels som heinz_p tipsar om står det hur man startar annat OS via Parallels. Tyckte det stod något om hur man växlar OS där också...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-15 14:39

Man ska ju hitta det i manualen också:P

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-15 14:49

Alltså problemet är att jag kan växla mellan Windows och MacOs, men om man jag vill byta så måste jag minimera Xp i MacOS. På filmer jag sätt har man haft XP öppet i Fullscreen och sedan tryckt på någon knapp så kommer MacOs upp. Men för mig så måste jag gå ur fullscreen i xp och sedan minimera Parallels så jag ser MacOs i bakgrunden.

Ursprungligen av Trino:

Alltså problemet är att jag kan växla mellan Windows och MacOs, men om man jag vill byta så måste jag minimera Xp i MacOS. På filmer jag sätt har man haft XP öppet i Fullscreen och sedan tryckt på någon knapp så kommer MacOs upp. Men för mig så måste jag gå ur fullscreen i xp och sedan minimera Parallels så jag ser MacOs i bakgrunden.

Jag utgår från att när du betalade för (eller laddade ned demon) även fick med information och manual till Parallels desktop. Den är bra och lätt att använda.

I alla fall så har du svar på dina frågor i menyn Parallels > Preferences.
Se bifogad bild.

Lycka till. Underbart program.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-15 14:51

I Parallels välj Full screen (kubeffekt till Win). Sedan Alt+Enter (kubeffekt till Mac OS).

Annars brukar jag mest köra i Coherens-läge. Då är ju Win desktoppen dold men Taskbar är framme.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-15 14:56

Och då ska det funka som jag beskriver eller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-15 15:09

Det du kan göra är att efter att du kommit tillbaka till Mac OS är att gömma Parallels (cmd+h). Det går snabbare än att minimera.

Är det inte Ubuntu Trino pratar om? eller går kuben att få i paralells också!?

Ursprungligen av rosen888:

Är det inte Ubuntu Trino pratar om? eller går kuben att få i paralells också!?

Yep, det går att få i paralells också.

Iaf tidigare så gjorde man så att man hade ett program för att ha flera skrivbord (virtuedesktop eller något liknande) med stöd för övergångar (t ex "kuben") när man byter skrivbord. Då har man parallells maximerat på ett skrivbord, sen är det bara att byta.

1
Bevaka tråden