Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reaktor 5 hjälp.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 21:49

Hej.

På Volantiz inrådan i G.A.S.M.A.S.K.-tråden så laddade jag hem demon av Reaktor 5.

Med följande resultat; GAAAH!

Jag får helt enkelt inte ljud i skiten. Inget. Nada. Zip!
Öppnar jag en patch som heter SynthOne (som det står att man ska göa i manualen) så får jag inte ett ljud ur programmet. Det står i manualen att jag antingen ska plinka på mitt midi-keyboard, fast jag har inget - så då ska det gå lika bra med qwerty-tangenterna. Jag har misshandlat min q-tangent i minst 4x30min nu (demo-versionen ger upp efter 30 min). När jag öppnar en annan patch som heter Squnc16 så tjuter det och låter 303:a av allting - så det är inte ljudet det är fel på. Det är mitt tangentbord? Har provat ändra till amerikanskt tangentbord (tänkte det kanske var teckenuppsättningen) men det gick inte då heller..

Vad gör jag för fel? Har jag missat någon banal inställning? Är jag inte mogen nog för utmaningen?

Och självklart krävde N-I:s hjälptjänst att man hade köpt programmet. Så help me 99.se you are my one and only hope!

Det är en bugg i Reaktor. Det funkar helt enkelt inte att spela via tangentbordet med OS X 10.4 (10.3 funkar).

Testa ett midiklaviatur eller MIDIKeys + IAC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 21:57

Oh noes!

Vad dåligt

Då får jag helt enkelt lära mig bygga sequencers istället då - känns lite svårt då inlärningströskeln känns ganska hög..

Reaktor kan vara bland topp-5 över världens minst pedagogiska program. Det är någon slags tysk detaljfascism som präglar det, fast genomfört på östtyskt manér (7 olika standarder för signaler, massa konstigheter som visar sig när man lyfter på skalet, en vag känsla av att det som borde vara gjort i metall i själva verket är pressad papp).

Men å andra sidan har det en rent tysk effektivitet när det kommer till ljudet och ett fabriksmässigt tänkande när det gäller att producera bra färdiga patchar.

Så jag köper konceptet som helhet, men det är mycket mer av en bygga-en-färdig-synt-verkstad än modulär synt. Jag har gjort betydligt fler patchar med Nord Modular, inklusive bara sitta och fulpatcha i en timme eller två, men Reaktor är överlägset när man vill ha en färdig synt/effekt/oljudsmaskin/bisarritet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 07:00

Vilket modulärt program skulle du rekomendera för mig som bara vill sitta och fulpatcha - göra fina chords och sen sampla av?

Kanske ska prova G2 editorn och se om det är något. Behöver ju bara 1 röst då man kan stacka osc. för att få ackord osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-14 07:35
Ursprungligen av zthee:

Kanske ska prova G2 editorn och se om det är något. Behöver ju bara 1 röst då man kan stacka osc. för att få ackord osv.

G2 editorn är ett mycket bra alternativ till det ändamål du snackar om - bara att slänga in flera oscillatorer och snedstämma några semi till ackord, smacka på med filter och envelop. Pang! Klart! in i samplern.

Reaktor är ju som sagt lite onödigt krånglig, men går ju att gå mer på djupet om man vill...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 08:43

Ja. Lekte lite med G2 editorn i morse. Funkade riktigt bra! Behöver jobba lite på att få till allt. Men som leksak känns det helt perfekt.

Fast jag är lite sugen på att lära mig reaktor också. Det optimala vore ju att bygga ihop den synth man känner att man verkligen kan använda bäst och sen tuta på med den. Göra ett chords-monster som bara genererar tunga pulserande saker.

  • Medlem
  • 2007-09-14 08:48
Ursprungligen av zthee:

Göra ett chords-monster som bara genererar tunga pulserande saker.

Skall väl inte vara något problem med en nördmödülär?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-14 09:56
Ursprungligen av zthee:

Göra ett chords-monster som bara genererar tunga pulserande saker.

Du får kontakta ebbys föräldrar och fråga hur man gör!

hehehehe!!

Ursprungligen av zthee:

Fast jag är lite sugen på att lära mig reaktor också. Det optimala vore ju att bygga ihop den synth man känner att man verkligen kan använda bäst och sen tuta på med den. Göra ett chords-monster som bara genererar tunga pulserande saker.

Typ nåt sånt här, eller så här? (finns ljudexempel i flashspelaren)

Program för fulpatchande vet jag inte riktigt, men det skulle nog luta åt Nord Modular/G2 i mitt fall - Reaktor är fantastiskt på många sätt, men det är inte programmet där man spontant kopplar ihop som på en klassisk modulsynt. Fast just för automatiskt ackordpulserande skulle jag nog kika på Numerology eller liknande sequencerorienterat, sen fixar man ljuden med effekter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 08:51

Nej, verkligen inte! Nord Modular fixar det mesta.

Men det är alltid roligt att lära sig nya saker och få nya perspektiv på saker och ting. Kör jag med NM så kommer jag upprepa mig i strukturen jag har använt förut - nya program nya metoder. Nya metoder blir nya ljud..

  • Medlem
  • 2007-09-14 08:52

Ah, jo. Det är extremt sant åtminstone i mitt fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 10:03

Haha!

Det skånska chords-monstret

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-09-14 10:10

haha

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-09-14 10:12

zthee: jag tankade hem en plugg som är junochoreus, den måste du testa, tror den är bra på crods, snygg fet e!f!e!k!t!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-09-14 23:08

G2 helt klart, skaffar du sen en me keyboard och rattar.. så är du i dreamland.

Synd att inte G2 editorn (mjukvarusynth) inte funkar på macintel

Eller om du vill ha tusen ggr fler möjligheter, o de absolut bästa Filtrena, Oscillatorerna, osv osv. Köp ett billigt SCOPE kort, samt Creamware Modular & Flexor 2. Sen behöver du aldrig köpa nåt mer, ever.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 11:59

Max S - det var specifikt mjukvara jag var ute efter - målet är att bygga mig en riktig modular under vintern. Så istället för att lägga 10 lax på en synth så tänker jag lägga 10 lax på moduler

Steffensen, Det blir nog ganska svårt att klämma in ett scope-kort i min macbook - om det inte finns som en extern låda?

Ah, du kör mac. Då får du skylla dig själv. :Þ
Skämt åsido, så har iofs hört någonstans, att det kommer komma kort till mac snart, men vem vet. Finns inga firewire versioner (el. liknande) dock, finns det verkligen folk som använder sånt på riktigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 20:31

Om folk använder firewire-versioner? Det har jag ingen aning om - jag skulle själv vara den sista som hoppade på det tåget isf (Hade ett externt eldkabelsljudkort förut, och det gjorde bara min laptop till en stationär brödrost - så jag hoppar gärna över sånt i framtiden.)

I övrigt - inga andra program man kan köra? Kommer ihåg att jag hade något till PC som hete VAZ modular - men det var ju 10 år sen minst.

G2-editorn är rolig. Reaktor kommer ta sin tid.. Mmm..

VAZ låter grymt bra, dock har Reaktor 5 börjat låta riktigt bra med hjälp av den nya Core funktionen också.

1
Bevaka tråden