Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal Summary

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 14:29

Jag vill räkna ihop mina timmar på olika jobb under året. Allt finns nedskrivit i iCal men det finns inget sätt att enkelt räkna ut summan. Scripten "iCal Summary" ger halva lösningen men den hämta den senaste månaden bara.

I scripten står det : copy my month_of((current date))
jag har försökt med att byta ut "month_of " med "year_of" och "period_of" men det funkar inte.
Har någon lösningen?
Kan någon berätta för mig var sånt finns nedskrivit? Under Dictionary hitta man inte det.

Jag använder inte iCal, men väl Entourage, där jag gör exakt samma sak.

Det går dessvärre inte att säga något om varför programkod inte fungerar när man ser en del av rad men eftersom jag är en hejare på AppleScript så kan jag åtminstone se ungefär vad som går fel.

Det du ser är ett anrop till en egendefinierad funktion, som gissningsvis på något vis bearbetar ett datum man stoppar in i det. När du ändrar ordet "month_of" ber du AppleScript anropa en funktion som inte finns, dvs du ber AppleScript utföra något som är omöjligt.

Det lönar sig med största sannolikhet inte att peta i den funktionen, utan du måste in i den delen som görs själva jobbet.

Hur det ska skrivas för att få ut hela året är omöjligt utan att se hela scriptet. Även om jag med säkerhet skulle kunna lösa det åt dig bedömer jag det som lite för stor arbetsinsats för att jag personligen skall vilja göra det ideellt, men om du postar hela scriptet här så finns det kanske någon annan som kan hjälpa dig.

Jag håller med Richard, det är svårt att hitta felet utan att se scriptet, peta in det så kanske man direkt kan se något som är fel. mymontof är just en egen funktion någonstans. Ett vanligt fel kan vara att scriptet kanske räknar med att få datum i det engelska/amerikanska formatet, och din iCal leverar dem enligt systemets inställningar, som kanske är på svenska?

Om man ser koden bör man också kunna skriva om scriptet att ropa på saker och ting 12 gånger, alltså för varje månad under året och summera alltihopa.

(Lite offtopic, men vill skryta lite om en lösning jag är ganska nöjd med: Jag som jobbar med FileMaker har baserat mitt tidrapporteringssystem på just FileMaker som i sin tur kör ett litet Applescript för att limma in en sammanställd tidrapport i ett Word-dokument, du kan se skärmdumar här av mitt Tidrapporteringssystem. Man kan göra mycket kul med Applescript. )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 11:08

Tack för tippset. Ganska ovan vid sånt här. Scripten är en standard script som följer med OSX. Jag letade vidare i scripten och hittade mycket riktigt en definition för "month_of".

Finns det en bättre resurs än Dictionary för att ta reda på vad som kan användas med varje fördefinerad objekt?

Nej, ordlistan beskriver hur objekt, metoder och properties ska användas. Det är för övrigt knappast en fördefinierad metod du tittar på, utan en användardefinierad.

1
Bevaka tråden