Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WMV vansinne!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett par veckor sedan gick jag över till mac (mac mini), det känns på det stora helt som ett otroligt lyft. Men jag har extrema problem med att spela upp visa mediafiler. Efter en hel del härjningar har jag lyckats se till att jag kan spela de flesta wmv filer, även de med DD 5.1, men vissa vägrar verkligen att fungera! Med VLC får jag bild med inget ljud (troligtvis för att jag inte kan spela upp 5.1), med QT får jag ljud (efter att ha installerat AC3) med ingen bild... Antar att jag skulle kunna synka de båda spelarna, men det känns ju inte direkt ultimat... Vad kan fattas??

Dessutom kan jag överhuvudtaget inte spela .ts filer, har för mig att det gick med iDVD förr men nu hittar jag ingen sådan funktion, hur kan detta lösas?

//MAC - Newbie

Har du testat installera flip4mac (plugin till QT), alla formaten fungerar nog ändå inte men betydligt fler.

http://www.flip4mac.com/wmv_download.htm

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-15 11:10

Ett tips är också att installera Perian.

Har du Perian, Flip4mac och VLC installerade kan du spela upp i princip alla mediafiler som finns.

.ts borde VLC klara av.

Ursprungligen av akesson:

Ett tips är också att installera Perian.

Har du Perian, Flip4mac och VLC installerade kan du spela upp i princip alla mediafiler som finns.

.ts borde VLC klara av.

Jo, jag tycker också att jag borde klara det med VLC... när det kommer till .ts så har det fö. att göra med BBC's Planet Earth.. Vet inte om det säger dig nåt.

Perian, ska ta hem det omedelbart, vad det nu är

Ja, glömde skriva det... Har dessutom HD versionen av den... Men alltså vissa filer fungerar finfint, även om det verkar vara samma (wmv, 1080p, DD 5.1), det finns inga andra spelare eller codec man kan prova? Känns ju ändå som att jag är nära när jag får bild med VLC och ljud med QT, men att köra dem samtidigt kan ju kanske bli lite segt i längden...

Installerade Perian, verkar vara mycket bra att ha i allmänhet men tyvärr så hjälpte det inte med filer som jag haft problem med... Antar att den slutgiltiga lösningen är boot camp, skulle dock vara nice att slippa windows...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-15 11:54
Ursprungligen av Martin_B:

Installerade Perian, verkar vara mycket bra att ha i allmänhet men tyvärr så hjälpte det inte med filer som jag haft problem med... Antar att den slutgiltiga lösningen är boot camp, skulle dock vara nice att slippa windows...

Det kan nog vara så att Flip4mac inte klarar alla wmv-filer tyvärr, så i så fall får du köra Boot Camp.

Ett annat alternativ är ju att skippa stängda format som wmv och istället kolla på filmer som är kodade i format som bygger på öppna format som exempelvis h264, x264, .mkv osv.

Senast redigerat 2007-09-15 13:44
Ursprungligen av akesson:

Det kan nog vara så att Flip4mac inte klarar alla wmv-filer tyvärr, så i så fall får du köra Boot Camp.

Ett annat alternativ är ju att skippa stängda format som wmv och istället kolla på filmer är kodade i format som bygger på öppna format som exempelvis h264, x264, .mkv osv.

Ja, jag får helt enkelt börja kolla efter sådana format... Det lustiga är ju bara att det verkar fungera bra med vissa filer... Jaja, tack för inputen!

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-09-15 14:28

Jag är inte säker men HD-formatet av wmv tror jag inte det går att få ljud på. Detta för att det som tidigare nämnts är stängt. Jag hade samma problem ett tag, och jag har för mig att det inte finns någon läsning.

Ursprungligen av MacBro:

Jag är inte säker men HD-formatet av wmv tror jag inte det går att få ljud på. Detta för att det som tidigare nämnts är stängt. Jag hade samma problem ett tag, och jag har för mig att det inte finns någon läsning.

Det lustiga är ju bara det att jag har hittat wmv filer i 1080p som går att spela, även om min mac surrar och sprakar ca: 2 min innan filen öppnas, men när den väl gör det fungerar det finfint... Lustigt, mycket lustigt...

  • Medlem
  • 2007-09-15 15:19

Jävligt märkligt med tanke på att Microsoft pushar det som en världsstandard. I deras utopivärld kör nog alla Windows Vista, eller på sin höjd X-box 360.

Jag vet inte när företag ska haja att man inte ska använda Microsofts produkter om man värnar om att så många som möjligt ska kunna ta del av det man gör.

Ursprungligen av stfm:

Jävligt märkligt med tanke på att Microsoft pushar det som en världsstandard. I deras utopivärld kör nog alla Windows Vista, eller på sin höjd X-box 360.

Jag vet inte när företag ska haja att man inte ska använda Microsofts produkter om man värnar om att så många som möjligt ska kunna ta del av det man gör.

Ja, är det något jag lärt mig av detta så är det att kategorikskt undvika filtypen .wmv!

  • Medlem
  • 2007-09-15 20:19

Video.TS kan spelas av DVD Player. Välj Öppna dvd-media, dra in mappen och tryck på play.

1
Bevaka tråden