Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min router behöver startas om varje halvtimme

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 04:40

Hallå!
Har haft problem med mitt nät ett tag och har nu lyckats lokalisera problemet till routern.

Det är en neatgear med trådlöst av hyffsat ny modell.

Ungefär en gång i halvtimmen (ibland kortare, ibland mycket längre) så dör nätet och kräver att man stänger av och på routern för att komma igång igen.

Finns det något man kan göra förutom att köpa ny router? Jag har testat att uppgradera mjukvaran i routern men det ska redan vara den senaste.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-15 21:01

Jag har sett liknande problem när det suttit en virusinfekterad windowsdator på "insidan". När den skapar tusentals anslutningar pallar inte routern med tillslut, och dör.

Eftersom dessa små routrar tappar all sin loggning när man startar om brukar det vara svårt att kunna kolla loggar på dem. Modellen jag brottades med kunde som tur var logga till en syslog-server, där kunde jag se att den startade om pga för många anslutningar.

Så ta en kik på datorerna som sitter innanför routern och se till att de inte är infekterade på något vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 21:18

Tack för ditt svar.

Min flickvän och polare brukar vara här med sina win-datorer ibland, men nu har det gått några dygn sedan något annat än maccar använde routern. Antar att inga virus kan sätta sig i routern?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-15 21:45

Testa att koppla loss utsidan och kolla om den funkar efter några timmar då. Kan vara en granne som har virus och angriper den från utsidan.

För du har väl inte torrent igång på din dator..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 00:29

Vad menar du med att koppla loss utsidan?

Jag har torrents igång ganska mycket...

Och jag hatar folk som låser sina routrar, därför har jag inget lösenord på routern. Har dock hållt koll i perioder det krånglat och ingen förutom mina datorer har varit påkopplade.

Kanske ska jag tänka om på båda punkterna?

Ursprungligen av snigel1:

Jag har torrents igång ganska mycket...

Laddar du ner mycket torrent kan det ju vara det som sänker routern. De kan generera en himla massa anslutningar som sänker routern. Kolla hur många anslutningar du ställt in att varje torrent får ha och minska dem och de se ifall det hjälper.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-16 21:22
Ursprungligen av snigel1:

Vad menar du med att koppla loss utsidan?

Jag har torrents igång ganska mycket...

Utgående kabel till väggen eller modem så inte trafik från utsidan kan störa.

Begränsa antalet anslutningar i torrent så kanske det hjälper, och speciellt om du kör trådlöst.

Jag har haft samma problem med min Netgear router. Hatade den.
Till slut bytte jag ut den mot en Airport från Apple.
Spelar ingen roll om det är en express eller extreme.
Jag har haft båda.
Jag använde expressen tillsammans med Netgearen och lät expressen ta hand om det trådlösa.
Netgearen hade nämligen inga problem med trådkopplingar. Det var det trådlösa som sket sig hela tiden.
Då funkade det bra.

Efter det bytte jag alltihop mot en Airport Extreme.
Funkar bra.

Det är tyvärr den enda lösning jag kan erbjuda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 03:02

Jag har sneglat på airport extreme... det känns som en ganska omotiverad utgift då jag köper så sjukt mycket onödiga prylar ändå. Men det kanske får bli så

Det vore ju lite roligare att ha en airport extreme än en netgear oavsett om den fungerar eller ej.

Jag har aldrig lyckats greppa airport express. Fungerar den ensam som en router om man nöjer sig med bara trådlöst? Eller måste man ha en router också?

Varför har dom inte airtunesfunktionen i airport extreme om den nu ska vara värstingen?

Ursprungligen av snigel1:

Jag har aldrig lyckats greppa airport express. Fungerar den ensam som en router om man nöjer sig med bara trådlöst? Eller måste man ha en router också?

Nä, expressen är en router fast bara trådlöst.
Om jag minns rätt var det säkert tio adresser, men det är ju lätt att kolla.

Det var därför jag var tvungen att köra Netgear samtidigt för min stationära för den har inte airport.

  • Medlem
  • 2007-09-16 03:19

Med största sannolikhet är det ett värmerelaterat problem. Har skrivits en del trådar om detta. Har själv sedan något år en 120mm fläkt ståendes bredvid min router, för att kyla den. Har inte haft en enda drop sedan dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 06:04

Värmerelaterat? Det låter lite sjukt... routern blir ju knappast varm.. eller?
Borde den inte stänga av sig isåfall?

Borde det inte varit samma problem från början då? Nu är det ju dessutom svinkallt här hemma eftersom dom snåla rackarna i bostadsföreningen inte satt igång elementen än heller.

Men den kanske dammar igen med tiden?

  • Medlem
  • 2007-09-16 12:31

Tänk dig själv, vilket blir varmast, en stationär dator eller en bärbar? Man trycker i en massa komponenter i en liten plastlåda, utan fläkt. Värmen måste ledas bort från komponenterna för att de skall funka optimalt. Första problemet när just Netgearroutrar lägger av, är att det trådlösa försvinner. Skulle den bli ytterligare överhettad dör även det trådade till slut, men det har jag inte lyckats med hittills.

Det kan även vara en buggig firmware som spökar, det har jag också varit med om. Har haft en hel del Netgearprodukter.

Vilken modell har du på trådlös router?

Ursprungligen av snigel1:

Värmerelaterat? Det låter lite sjukt... routern blir ju knappast varm.. eller?
Borde den inte stänga av sig isåfall?

Borde det inte varit samma problem från början då? Nu är det ju dessutom svinkallt här hemma eftersom dom snåla rackarna i bostadsföreningen inte satt igång elementen än heller.

Men den kanske dammar igen med tiden?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-16 07:09

har bytt min 3com till Airport extreme pga likn problem, problemen för mig uppstod oftas vid torrent samanhang men med Airport Extreme flyter det på bra klart bra investering.

Airport Extreme är inte helt problemlös den heller. Jag införskaffade nyligen en och ibland så stoppas trafiken helt trots att jag har full täckning. Brukar ta runt 30 sekunder igen innan det börjar funka igen.

Om det är någon som har problem med Linksys-routers så kan jag varmt rekommendera DD-WRT. Hade en del småstrul med min WRT-54G, men efter att jag installerade DD-WRT instället för Linksys egen firmware så funkar det hur bra som helst, och det ger dessutom mer möjligheter. Se dock till att läsa installationsguiden ordenligt. Det gäller att man installerar rätt firmware och i rätt orning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 17:35

Tack för era svar, ska testa lite.

När ni pratar om överbelastning, överhettning osv. Är detta ett större problem med trådlöst? Dvs är det bättre att kabla dom datorer som jobbar mycket med nätet och använda det trådlösa mer sporadiskt?

Men säg säg att jag skulle få för mig att skaffa en ny router som klarar mycket mer, exempelvis torrents, är apples då en bra idée eller är det bara samma skräp som netgear i ett snyggt skal? Även om jag älskar apple och os x så är jag långt ifrån övertygad om att apples hårdvara har särskilt märkvärdig kvalité... och routerns design och gränssnitt njuter man ju bara av 15 min vid upppackning, sen åker den in i ett skåp.

Finns det routrar med betydligt bättre kapacitet i prisklassen 1500-2000 ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 22:41
Ursprungligen av snigel1:

Tack för era svar, ska testa lite.

När ni pratar om överbelastning, överhettning osv. Är detta ett större problem med trådlöst? Dvs är det bättre att kabla dom datorer som jobbar mycket med nätet och använda det trådlösa mer sporadiskt?

Men säg säg att jag skulle få för mig att skaffa en ny router som klarar mycket mer, exempelvis torrents, är apples då en bra idée eller är det bara samma skräp som netgear i ett snyggt skal? Även om jag älskar apple och os x så är jag långt ifrån övertygad om att apples hårdvara har särskilt märkvärdig kvalité... och routerns design och gränssnitt njuter man ju bara av 15 min vid upppackning, sen åker den in i ett skåp.

Finns det routrar med betydligt bättre kapacitet i prisklassen 1500-2000 ?

Hej!

Kommer in lite sent här men det har varit problem med en hel del routers i kombination med just 10.4 (nyare MBP) som körs trådlåst. Tydligen har dessa routers kört en äldre version av DHCP server som gjorde att routern kraschar.

Detta inträffar då routern belastas hårt, typ vid torrents odyl.

För att testa kan du byta från DHCP ip till fast ip. Ta även bort DHCP leases om du har såna definierade. Starta sedan om routern och testa.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=489910

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=883183

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-16 20:42

Det finns guider/sammanfattningar på olika (trådlösa) routrar och deras maxkapacitet var det gäller routing mellan de olika interfacen, samtidiga anslutningar etc etc. Typ Toms Hardware och allt vad dom heter brukar sitta med sådana.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-17 05:54

Min router brukade krångla med att anslutningen försvann väldigt ofta, jag provade ny firmware, andra kanaler m.m. Det som fick det att fungera till slut var att reseta routern.
Det hjälper antagligen inte i ditt fall men iaf värt att testa före köp av ny router.

Överhettning är i högsta grad ett problem. Routrar, modem och trådlösa basstationer kan bli skållheta, liksom nätadaptrarna, i synnerhet om de står staplade på varandra och rumstemperaturen är hög.

Här i Beijing var det konstant över 28 grader inomhus för lite sen, och följaktligen dog min D-Link-router efter en kvart-halvtimme varje gång. Sedan fick den vila några timmar. Bytte till en kombinerad router/trådlös basstation från det förtroendeingivande (not!) märket TP-Link för 200 spänn, och nu funkar allt som det ska. Nu när det är lite svalare kanse D-Linken funkar igen. Skall se om någon i bekantskapskretsen vill prova.

Jag har precis samma problem på jobbet där vi har en Netgear router. Den suger rejält faktiskt, trots att den är ny. Efter en hel del labbande, jämförelser med min AEB och koll med kollegorna som har Netgear hemma vågar jag påstå att deras firmware helt enkelt är buggig.

Jag har ett par switchar från Netgear som funkar klanderfritt, men deras trådlösa routrar ger jag inte mycket för längre.

Kanske tur att Netgear var slut när jag köpte trådlös router/modem i Sverige nyligen. Det blev en Linksys istället. Komplicerad setup med extrem många inställningsbara parametrar, men som tur var behövde man inte ställa in så mycket - det var bara att köra (Telia 8Mb).

1
Bevaka tråden