Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva inlägg ger nervklåda

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara jag som upplever problem med att skriva meddelanden på 99mac?

Jag har problem med radbrytningar. Ibland kommer de med i slutresultatet, ibland inte. Jag har varit med följande exempel: jag har skrivit TRE radbrytningar för att få två tomrader mellan två stycken. Det blev dock bara EN tomrad när jag gjorde preview. Så jag petade in YTTERLIGARE en, vilket gjorde att det inte blev något utrymme alls mellan styckena. Trots att jag använder lite mellanslag på tomraderna för att fejka innehåll.

En annan sak som krånglar för mig: funktionen Förhandsvisa inlägg.

Jag kan tvingas trycka 10-15 gånger för att faktiskt få se förhandsvisningen. Fönstret dyker alltid upp direkt, men oftast slutar den ladda sidan i princip direkt, inget syns av den. Så jag trycker och trycker på knappen tills jag ser att den laddar längre.

Detta, plus lite andra grejer, gör att det inte är en njutbar process för mig att skriva inlägg på 99mac. Jag håller sakta men säkert på att drivas mot vansinnets yttersta gräns.

Mac OS 9.2 / IE 5.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-14 17:43

Ett annat problem är att skrivfältet är väldigt litet i vissa webbläsare.

Är det nödvändigt att visa att och när en post har ändrats?

Varför är vissa delar av forumet inte översatta ännu?

Det förekommer många särskrivningar och språkliga missuppfattningar. "99% Macintosh diskussioner" är bara ett exempel. Varför?

[ 14 Juli 2002, 17:45: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ett annat problem är att skrivfältet är väldigt litet i vissa webbläsare.
Är det nödvändigt att visa att och när en post har ändrats?
Varför är vissa delar av forumet inte översatta ännu?
Det förekommer många särskrivningar och språkliga missuppfattningar. "99% Macintosh diskussioner" är bara ett exempel. Varför?

Skrivfältet är större nu.

Det finns saker kvar att översätta - vi har översatt ungefär 60-70% av dom "wordlets" som finns i UBB. Det har tillkommit nya när vi uppdaterade till UBB 6.3.0 dessutom. Jag får väl sätta mig och översätta resten då...

Särskrivningar är inte min starka sida, erkänner det villigt. Skapa inlägg med några exempel så fixar jag.

Jag har problem med radbrytningar. Ibland kommer de med i slutresultatet, ibland inte. Jag har varit med följande exempel: jag har skrivit TRE radbrytningar för att få två tomrader mellan två stycken. Det blev dock bara EN tomrad när jag gjorde preview. Så jag petade in YTTERLIGARE en, vilket gjorde att det inte blev något utrymme alls mellan styckena. Trots att jag använder lite mellanslag på tomraderna för att fejka innehåll.

En annan sak som krånglar för mig: funktionen Förhandsvisa inlägg.
Jag kan tvingas trycka 10-15 gånger för att faktiskt få se förhandsvisningen. Fönstret dyker alltid upp direkt, men oftast slutar den ladda sidan i princip direkt, inget syns av den. Så jag trycker och trycker på knappen tills jag ser att den laddar längre.

Förhoppningsvis så fixar UBB 6.3.0.1 några buggar. Explorer 5.x strular duktigt på Mac - kör man 99mac på en pc så finns inte problemen alls. Inte så bra. Om någon har en lösning så är den varmt välkommen!

Skrivfältet är större nu.

Jäklar, den förbättringen satt som en smäck!

Det finns saker kvar att översätta - vi har översatt ungefär 60-70% av dom "wordlets" som finns i UBB. Det har tillkommit nya när vi uppdaterade till UBB 6.3.0 dessutom. Jag får väl sätta mig och översätta resten då...

99mac är fullt av fanatiker. Kan du inte lägga upp en tabbseparerad fil? Översättningen är säkerligen klar inom 24 timmar.

Förhoppningsvis så fixar UBB 6.3.0.1 några buggar. Explorer 5.x strular duktigt på Mac - kör man 99mac på en pc så finns inte problemen alls. Inte så bra. Om någon har en lösning så är den varmt välkommen!

Det låter helt bisarrt. Jag upplever inte dessa problem på någon annan webbplats, vilket rimligen borde innebära att problemet snarare bor hos 99mac än i min browser. Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-14 22:20

Yepp - upplever samma problem hos mig. Svarta rutor över hela eller delar av forumfönstret. Har pågått i några månaders tid nu... ibland blir det inte ens en svart ruta utan "bara" den kaffegröna färgen och för man pekaren över ytan framträder de olika textfälten.

Lösningen är alltid att "växla fram" ett nytt fönster som beskrivits ovan; antingen med den blåa knappen överst till höger i fönstret eller genom pilknappen i övre mappmenyn till vänster. Det funkar, men är lite enerverande ibland.

Och det är bara på det här forumet som problemet finns.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Svarta rutor över hela eller delar av forumfönstret. Har pågått i några månaders tid nu... ibland blir det inte ens en svart ruta utan "bara" den kaffegröna färgen och för man pekaren över ytan framträder de olika textfälten.

Och det är bara på det här forumet som problemet finns.

Detta brukar hända om man kör Internet Explorer för OS X.
Jag har varit med om detta problem på fler siter än 99mac.
Det är något i tabell-byggnationen som inte IE X gillar.

[ 14 Juli 2002, 22:53: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-15 04:10
Citat:

quote: Det finns saker kvar att översätta - vi har översatt ungefär 60-70% av dom "wordlets" som finns i UBB. Det har tillkommit nya när vi uppdaterade till UBB 6.3.0 dessutom. Jag får väl sätta mig och översätta resten då...

Skicka alltihop i en text-, RTF- eller Word-fil så fixar jag det om du vill. Jag är ju i alla fall översättare till yrket. Just nu är det lågvatten på jobbfronten så det är OK.

Det är även min åsikt att det är HTML-problem på sidan som orsakar dessa svarta rutor. Koden behöver gås igenom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-15 09:58

Men om nu koden vore så hemsk, hur kan det komma sig att det funkar klanderfritt på Mozilla, Omniweb och Chimera. Dom borde väl i princip ha liknande problem som Explorer?

IE för OS X är nog väl stingslig, det är nog inte bara koden i 99.mac.

"Detta meddelande är skrivet i Mozilla och vägrar att visa sig korrekt i Internet Explorer"

Till alla som kör IE och sidorna renderas inte korrekt (blir svarta eller bruna).

Tryck cmd+a (markera allt).

Om jag minns rätt så funkar 99mac i IE under Mac OS 9. Men under Mac OS X kommer problemen fram.

1
Bevaka tråden