Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini-community

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-05-02 17:31

Jag skulle vilja ha tips på någon slags form av en liten community/forum för en mindre grupp människor.

Där man kan ha kalender, lägga upp filer. Att skriva meddelanden till varandra i någon större utsträckning är inte så nödvändigt. Men gör inget om det finns.

Detta är tänkt för att kunna administera planering & att alla får ta del av samma information.

Ska/bör kunna läggas på egen server/webhotell och måste ha inloggning.

Många använder gratis-programmet http://www.phpbb.com/

Ps. Vi har ett nytt community forum på http://www.99.se/webb/ !

Drupal kan vara lite åt det hållet, men kräver lite mekk. Annars finns det ju rena Groupware-lösningar, typ phpgroupware, PHPprojekt och more.groupware.

Google är din vän.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-02 23:11

Rekommenderar inte phpbb, de har haft enorma säkerhetshål i sina dagar, jag vet av egen erfarenhet.

Punbb är ett bättre altenativ om man ska kolla på sådana små.

Ursprungligen av Sidde:

Rekommenderar inte phpbb, de har haft enorma säkerhetshål i sina dagar, jag vet av egen erfarenhet.

Punbb är ett bättre altenativ om man ska kolla på sådana små.

Ska man ha ett rent forum fungerar PunBB ypperligt, men för saker såsom att bifoga filer, kalender och sånt (mao det trådskaparen frågade efter) behöver man redigera filerna en hel del. Då är det bättre att spana in ett "större" forum, typ SMF. (har dock en jobbig licens)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-07 15:49

Hallå,

Letar själv efter något för en mini-community.

De funktioner jag är ute efter är:

Login med användarnamn/lösenord
Galleri gärna med videostöd men inget krav. Däremot får den gärna automatiskt beskära bilderna.
Nyhetssida
Diskussionsforum

Får också gärna ha:
Eventkalender
Anmäla folk till nyhetsbrev

Möjlighet till en egen sida eller att skicka PM är inte så viktigt.

Sidan ska användas av umgängeskretsen för att lägga upp bilder/filmklipp från olika fester/händelser som man vill dela med varandra. Samt att planera framtida resor/fester.

Har använt Gallery2 förut men den saknar de viktiga communityfunktionerna.

Gallery2 går fint att integrera i åtminstone SMF, med största sannolikhet phpBB med. Drupal går att använda för att ordna till alltihopa, men det blir lite mer pill.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-08 00:47

irrelogical: Det lat valdigt intressant, ska undersoka det i helgen.

Thanks!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 13:04

irrelogical: Fungerade ju fint som bara den.

Ursprungligen av zazor:

irrelogical: Fungerade ju fint som bara den.

Gött att höra! Vilken lösning blev det?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-10 20:37

SMF med Gallery2 embedded samt Tiny Portal och sen en register plugin till gallery2 sa man inte kan se nagra bilder savida man inte ar member.

Fungerar kalas, sa nu i helgen blir det det att ladda upp bilder. Daremot vill inte mitt webhotell installera FFmpeg sa kan inte anvanda den for att lagga upp filmer sa maste lagga upp dem i flashformat tyvarr vilket jag inte gillar. onskar jag bara kunde lagga upp dem for avi/mpg format.

Ledsen att jag inte svarat tidigare i denna tråd, men jag tänkte ge en annan infallsvinkel. Som synes av mina tidigare inlägg, så jobbar jag med att bygga webbsiter åt företag och organisationer baserade på ett OpenSource CMS som heter Joomla. Så om du skulle vara villig att installera ett CMS också så kan du få en del fördelar av att göra det.

Till Joomla så finns det ett gäng extensions (nya funktioner till din webbplats, drygt 2000 stycken just nu), ett av dem heter Communitybuilder. Communitybuilder har en massa funktioner (alla de du söker i din lista) däribland bildgallerier för medlemmarna, egna bloggar för medlemmarna mm. Till Communitybuilder finns det dessutom en massa extensions. Eventkalender och nyhetsbrev finns som separat extensions också, titta i kategorilistan på extensions.joomla.org.

Lycka till!

1
Bevaka tråden