Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konto utan lösenord?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 21:03

Jag har två konto jag ofta byter mellan. Det är så jävla irriterande att behöva skriva lösen varje gång. Kan man byta konto utan att skriva in lösen?? Finns det nåogn programvara eller något? Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • 2007-09-14 21:14

Man kan låta lösenordet vara "", dvs ingenting.

Jag har den lösningen hemma. Vi är tre personer med varsitt vanligt användarkonto utan lösenord och så har jag ett adminkonto med lösenord som jag nästan aldrig behöver logga in på. Funkar bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 21:15

Är det användarkonton på din dator, du syftar på?

Jag kör endast med admin-kontot. Och jag antar att det lösenord du får ange i de andra kontona är admin-lösenordet? Kanske kan du ta bort admin-lösenordet och slippa ange något för de andra kontona?

Ja, jag bara gissar nu... Kollade i Systeminställningar > Konton... Men fann inget speciellt om detta. Hoppas någon som använder konton kan ge ett bättre svar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 21:16

men jag vill inte ha att göra med den där byta-användare- överhuvudtaget. Jag vill kunna växla mellan två konto utan hinder.. är det omöjligt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 21:22

Svårt att växla mellan konton utan att logga ut/in mellan de olika användarkonton.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 21:32

borde väl inte vara omöjliigt?

  • Medlem
  • 2007-09-14 21:35

Nej, gör som jag säger så fungerar det fint. Aktivera snabbt användarbyte (Systeminställningar/Konton) så byter du mellan inloggningarna högst upp till höger på skärmen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 21:43

Baron: Aha, där lärde jag mig något nytt också!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 22:05

ja, men jag måste likväl skriva in lösen och grejer...

Ursprungligen av elbis:

ja, men jag måste likväl skriva in lösen och grejer...

Då måste du göra fel. Jag provade just att ta bort lösenordet genom att sätta det till ingenting och det funkade hur bra som helst. Lösenordsrutan kanske dyker men det är bara att trycka Enter så kommer man vidare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 22:09

Men har du tagit bort admin-lösenordet och låtit fältet vara tomt? Och sedan aktiverat "Snabbt användarbyte" som du finner under Systeminställningar > Konton?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 22:15

spaces kanske är vad jag behöver, men man lär väl inte kunna ha olika docks där... whatever.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 22:21

Här ser du var under Systeminställningar > Konton... Som du aktiverar "snabbt användarbyte". Markera Inloggning (blåmarkerat under alla konton på bilden) så får du fram dessa alternativ.

  • Medlem
  • 2007-09-14 22:18

Se till att ha användarkonton utan lösenord så kommer du inte att få frågan. Men ge inte de kontona adminrättigheter. Skapa ett adminkonto i stället. Du kan i alla fall göra nästan allt som admin om du uppger läsenordet när det efterfrågas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 22:24

fan, det funkade ju! najs!!
Någon fara med att inte ha lösenord? om man litar på dom man har runtom kring sig vill säga?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 22:29
Ursprungligen av elbis:

fan, det funkade ju! najs!!
Någon fara med att inte ha lösenord? om man litar på dom man har runtom kring sig vill säga?

Sedär... Bra att det nu funkar. Är det en hemdator och du litar på folk som är där, så behövs inget lösenord. Enda gången det är bra att ha lösenord med inloggning är ju om datorn blir stulen. Eller då man har hantverkare eller liknande, springandes hemma när man själv inte är hemma.

  • Medlem
  • 2007-09-14 22:27

har du otur laddar du hem nåt elakt som raderar viktig data. Har du inget lösenord på adminkontot kan du bli av med hela disken. Annars bara hemkatalogen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-15 00:17

bäst att behålla det då! tack för hjälpen gubbar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-15 00:28
Ursprungligen av elbis:

bäst att behålla det då! tack för hjälpen gubbar

Det var inget besvär.

1
Bevaka tråden