Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda sin Mac som X11 server

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag har en gammal iMac G3:a som kör NetBSD och trots att det är ganska lättviktigt är det jobbigt för den att köra firefox och när jag skulle kompilera gnash för att kunna surfa ordentligt blev det riktigt jobbigt...

Så då tänkte jag att man kanske kan använda den som X-terminal och låta min G5:a göra grovjobbet i stället.

Jag vill alltså att en användare ska kunna köra Mac OS X med Aqua på normalt vis på G5:an samtidigt som den servar min X-terminal med en X-session.

Jag har försökt konfigurera X för detta enligt den dokumentation jag lyckats hitta (fast den gäller oftast Linux).

När jag ska testa den startar jag xdm som root och den startar snällt men X verkar inte gå igång. Drar jag igång min X-terminal med "X -query <G5:an>" eller "X -indirect <G5:an>" så drar den igång X så jag får den typ rutiga bakgrunden och krysset som är muspekaren, men jag ser inga tecken på att mina burkar pratar med varandra.

Någon som vet om detta alls går att göra? Och dessutom vad man behöver göra för att få det att funka i så fall?

(Jag inser att om jag väl fått X att göra det jag vill måste jag få Mac OS X att starta xdm på rätt sätt åt mig med automagi men det ser jag som ett senare problem.)

Jag kör Mac OS 10.4.10 på G5:an och NetBSD 3.1 på G3:an.

Filer under /usr/X11R6/lib/X11/xdm på G5:an:
- Xaccess:
192.168.1.4 # G3:an
datornamn*
- Xservers
192.168.1.4:0 foreign
datornamn:0 foreign
datornamn.local:0 foreign
- xdm-config
! kommenterat ut:
!DisplayManager.requestPort: 0

/Christer

Såvitt jag vet så går det inte att göra, iom att gränssnittet i Mac OS X (Aqua) inte är baserat på X. Det närmsta du kommer är nog att köra över VNC eller något liknande, men då blir det ju inte riktigt samma sak.

Jodå, det går bra, enklast gör du det över ssh tycker jag. Öppna /etc/sshd_config och ändra

#X11Forwarding no
till
X11Forwarding yes

å sen sätter du igång Remote Login (m.a.o. ssh). Det hittar du i Preferences -> Sharing. Nu är det bara att starta X på din BSD-burk och logga in på din G5a med 'ssh -X [åsså ditt hostname eller ip]'. Nu kan du starta X-klienter på G5an och dom visas på din X-server i G3an. Smart va?

Annat som är kul är ju att göra en port forwarding för ssh (port 22) i din router till G5an så kommer du ju åt datorn från internet, och startar du sftp i ssh-servern också så kommer du åt filerna dina osv. Jättebra tycker jag

X är rätt fint på det här sättet, jag använde min IBM 240 (subnotebook med 400 MHz celeron, 192MB RAM) som X-server rätt länge. Att köra firefox lokalt var självmord, men att köra det på min skärmlösa serverburk funkade finfint

Senast redigerat 2007-09-14 02:07
Ursprungligen av space_zom:

Jodå, det går bra, enklast gör du det över ssh tycker jag. Öppna /etc/sshd_config och ändra

#X11Forwarding no
till
X11Forwarding yes

På min maskin verkar det heta ForwardX11 men ok...
Det är lite frustrerande att Mac OS X, trots att det är jätte-UNIX (SUS3 faktiskt) så hittar Apple på en massa egna sätt att konfa. Tur att man kan få hjälp av likasinnade...

Ursprungligen av space_zom:

å sen sätter du igång Remote Login (m.a.o. ssh). Det hittar du i Preferences -> Sharing. Nu är det bara att starta X på din BSD-burk och logga in på din G5a med 'ssh -X [åsså ditt hostname eller ip]'. Nu kan du starta X-klienter på G5an och dom visas på din X-server i G3an. Smart va?

En av många grejor som är gulliga med X11/*nix...

Ursprungligen av space_zom:

Annat som är kul är ju att göra en port forwarding för ssh (port 22) i din router till G5an så kommer du ju åt datorn från internet, och startar du sftp i ssh-servern också så kommer du åt filerna dina osv. Jättebra tycker jag

X är rätt fint på det här sättet, jag använde min IBM 240 (subnotebook med 400 MHz celeron, 192MB RAM) som X-server rätt länge. Att köra firefox lokalt var självmord, men att köra det på min skärmlösa serverburk funkade finfint

Kan inte annat än hålla med.

Men det tråkiga är att när jag gjort det du beskriver ovan så funkade det ändå inte; när jag försökte starta xterm remote så klagade den att den inte kunde öppna displayen. Vilket fick mig att undra om jag verkligen har fått igång X11-forwardingen. Så jag kollade manbladet till sshd där det stod att om man skickade en HUP så skulle den läsa om sina konf-filer. Så jag HUPpade den men då dog den.

Nu verkar det som att den inte lämnat ifrån sig socketen som den ska heller (då kan man inte starta en ny sshd för den tycker att porten är upptagen) så jag ska prova att starta om G5:an i kväll, så får vi se om det hjälper.

Tack för hjälpen!

/C

Man kan med andra ord forwarda mac-program över X?

Nej, men X11-program.

Ursprungligen av Johan S:

Nej, men X11-program.

Tänkte väl det, var nära att påbörja en revidering av hela min världsbild.

1
Bevaka tråden