Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

söka filer (grrrr…) i OS X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-14 15:28

ok,
jag har förstått. Spotlight är bra, snabbt och skickligt - MEN

- inte som jag vill.

Jag anser INTE att Spotlight behöver indexera rubb som stubb - normalt. Därför har jag exkluderat vissa mappar från att indexeras. Systemmappar, 'gammaltmappar', 'hemliga mappar'.

Men då händer följande(!!)

Jag går till min systemmapp, gammalmapp eller hemligmapp och tänker få tag i den här filen (1 av 4500 ungefär). Försöker följande:
1. Skriver delar av filens namn uppe i sökraden - INGEN träff.
ok skam den som ger sig…
2. Cmd + F för sökning. Fyller i nödiga data - SAMMA RESULTAT - INGEN träff.

Ska det vara så himla svårt för Apple att (även om det är långsammare) kunna OS X bara titta i aktuell mapp och exkludera de filer som ej passar på sökkriterierna?!!?

(eller är det som vanligt - jag är ensam i världen som tänker så här…?)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-14 15:43

Jag förstår vad du menar, men varför vill du inte indexera allt? Det påverkar ju inte prestandan nämnvärt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-14 16:28

Spotlight hittar nästan ingenting. Exkluderingen funkar uselt. Spotlight är ett sorgebarn som jag hoppas att Apple fixat till i nästa OS.

Ursprungligen av mjg:

Spotlight hittar nästan ingenting. Exkluderingen funkar uselt. Spotlight är ett sorgebarn som jag hoppas att Apple fixat till i nästa OS.

Har du exempel på en fil du vet att du har indexerad men som du menar Spotlight inte hittar? För mig så fungerar det rätt bra att hitta filer med Spotlight, faktiskt, de få gånger jag använder det. Mina problem med SL är däremot att det fortfarande är segt som tusan, att mds drar alldeles för mycket kraft av datorn och att man inte kan växla över till direkt filsökning (det som den här tråden handlar om).

Ursprungligen av tcb:

(eller är det som vanligt - jag är ensam i världen som tänker så här…?)

Nädå, jag har råkat ut för liknande när jag inte indexerat ~/Library och snabbt vill hitta en fil i ~/Library/Preferences, då önskar jag att direkt sökning gick att aktivera enkelt, ungefär som det fungerade förut.

Lösningen för min del är att använda det alldeles utmärkta FileBuddy. Nu kanske det inte är värt att köpa bara för en enkel sökning, men om man ändå har nytta av programmet i andra sammanhang (som jag har, gång på gång) så är det helt klart värt pengarna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-14 16:59

http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=757

Som sagt....ett sorgebarn...Apple gapade högt när SL kom, men idag sitter dom och jobbar häcken av sig på labbet för att sy ihop monstret.
Hittar inte filer, vägrar ta emot nya mappar/diskar som ska undantas från indexering, bryr sig inte om inställningar om vilka typer som ska visas, etc, etc,etc...

Om det funkar för en del så betyder det bara att...tja, att det funkar för en del.

Ursprungligen av mjg:

Som sagt....ett sorgebarn...Apple gapade högt när SL kom, men idag sitter dom och jobbar häcken av sig på labbet för att sy ihop monstret.

Apple gillade det men jag vill minnas att mottagandet redan från början var mycket kyligt bland användarna.

Och med fungerar så menar jag bara att jag faktiskt hittar saker med det, inte att jag är nöjd med det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-14 18:06

Det värsta för mig är att medans indexeringen pågår är maskinen i praktiken oanvändbar då både processor och disk är upptagna.

1
Bevaka tråden