Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Torsdagschat på 99mac.com? Ge mig feedback!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har nu installerat en IRC server (ej tillgänglig ännu) på 99mac.com och kan därmed erbjuda realtidschat via en IRC klient.

Programvaran är väldigt kompetent och innehåller funktioner för medlemshantering, moderatorer och "audience mode" där man bjuder in gäster och vi medlemmar kan ställa frågor osv.

Så till min fråga:

- När skall man använda IRC chat? Enligt mig så ska den inte vara igång hela tiden utan endast vid speciella tillfällen (för att inte krocka med forumet).

- En kväll i veckan? Torsdagskvällar 18-24?

- Vid Expo och andra speciella tillfällen.

Ge mig feedback och coola förslag för hur vi ska använda detta nya medium!

Vad sägs om följande "fantasiprogram" för en torsdagchat:

18.00 - Chat öppnar
18.00 - 19.00 öppet café (fria diskussioner)
19.00 - 20.00 Intervju med person #1
20.00 - 21.00 Intervju med person #2
21.00 - 24.00 öppet café (fria diskussioner)
24.00 Chat stänger

Intervju personer finns det gott om naturligtvis. Till exempel folk ifrån Apple, återförsäljare, kända personligheter inom mac sfären, kändisar i allmänhet osv osv.

Sedan finns det ju möjlighet (tror jag) att schemalägga öppettider för speciella målgrupper. T ex kan moderatorer ha en chat tid osv.

Jag har fixat så att Emma ifrån Expedition Robinson kommer att delta i första chatten nästa torsdag. Jag fixar en Axis Webcam så att vi kan se henne svara på alla frågor.

Några intresserade?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-06 13:40
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag har fixat så att Emma ifrån Expedition Robinson kommer att delta i första chatten nästa torsdag. Jag fixar en Axis Webcam så att vi kan se henne svara på alla frågor.

Några intresserade?

Det är på skämt va´?!

Annars:
Varför Emma från Robinsson???

Trodde lägstanivån var nådd redan, men det verkar som om den går allt lägre här på 99Mac...

Man kan ju undra vad hon har med mac att göra. Men sen kom jag på det; hon har faktiskt mycket gemensamt med det som skiljer macens design från pc: sköna kurvor!

(Och kom nu inte med ytterliggare skämt i stil med "saker man vill ta på" och "lickable" och sånt, va!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-02-06 17:29

Tycker att det är helt okej att öppna en chatt på Torsdagar
Vore rätt kul, speciellt med lätt kända personer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 17:39

Idén med en chat en gång i veckan kan vara berikande om man just bjuder in INTRESSANTA personer SOM HAR MED MAC att göra (jo, ni förstår nog att jag INTE menar Emma...!). Varför inte testa under ett halvår och se utfallet... Man skulle ju kunna bjuda in alltifrån supportfolk till föreläsare och en och annan återförsäljare. Men jag bävar inför tanken
att moderera en livechat...

Men somsagt - testa !!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 17:57
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vi har nu installerat en IRC server (ej tillgänglig ännu) på 99mac.com och kan därmed erbjuda realtidschat via en IRC klient.

NEEJ! Jag har ju varit fri i en vecka nu, började besöka 99mac igen då. Ni kommer att dra ner mig i träsket igen.

PS idlade endast på tekniska kanaler DS

Jag skojade bara om Emma - ville bara ha lite inlägg i den här tråden...

Vad tror ni annars om det här med chat? Kan väl vara en kool idé?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 21:44

NÄÄÄEEEEE - INGEN EMMA ?!!!! Nu blir jag besviken!

Skämtåsido - det är coolt,Martin!
KÖR!

  • Medlem
  • 2002-02-07 00:09

en riktigt kul idé Martin!

det kanv ara kul att få lite realtidssvar go for it.
eller som PAP brukar säga: "jobba på, jobba hårt" (utan att ens veta vad han talar om)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-07 09:24

Martin: Efter att ha läst vissa inlägg under Livsstil (dock inte dina), var det lätt att tro på dig angående Emma... Sorry...

Bra idé med chat!

  • Oregistrerad
  • 2002-02-07 15:22

Jag tycker det vore koolare att ha chatten öppen jämt så kunde man gå in när man fick tid över, schemalagda saker har man liksom en förmåga att glömma bort eller bortprioritera...

Vi är trots allt över 1200 medlemmar nu så det skulle inte vara dumt med fler (kontinuerliga) kommunikationsvägar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 18:16

Man skulle ju kunna ha en kanal öppen för folk att idla i 24/7. Dock finns det redan en hel del IRC-mac-kanaler där man kan göra detta.

Öppetider skulle nog kunna samla fler folk som satt vid datan när de befann sig i kanalen, och inte bara ett träsk av idlande personer dygnet runt.

låt den vara öppen hela tiden.
Men varför inte bara skapa en irc-kanal på typ EFnet eller nåt annat nät och lägga upp en irc-bot?

då slipper man koppla upp sig till en speciell server bara för att man vill chatta i #99mac

Vi kanske kan få någon bra föreläsning i Cocoaprogrammering!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2002-02-24 21:58

Låt den vara uppe 24h/dygn mycket bättre så. Alla är kanske inte lediga på torsdagar vid den tiden, fast tycker ni ska ha en speciell officiell dag i veckan också då där strömmar till allt fler, #beos på efnet hade alltid öppet 24h/dygn men en gång körde de stor möte och då var det mycket folk så inget som förhindrar att man har både och.
Sen håller jag på att försöka fixa bort min bugg i min irc klient så förhoppningsvis kan jag släppa en bra version inom snar framtid.

1
Bevaka tråden