Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man se vem som har en fil öppen?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-13 16:12

Ibland öppnar folk här saker på en filserver som de inte ska öppna. Kan man se vem som har filen öppen på nåt sätt?

Nu är jag inte säker. Men i OS X-Server så finns följande alternativ vilket jag tolkar som att den loggar öppnande av filer.

  • Medlem
  • 2007-09-13 17:10

Aha. Men den aktuella servern är inte OSX.

Ursprungligen av Baron:

Aha. Men den aktuella servern är inte OSX.

Det känns fel att säga detta till en "deputy", men du borde nog formulera din fråga lite tydligare eftersom det är ett Mac-forum.

Snyggt Martin! Hihi.

  • Medlem
  • 2007-09-13 21:15

Klienterna är faktiskt OSX... Sådetså!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-13 21:17

Haha!
Detta kan bli kul.
Bra Martin.

Yes!!

Mig veterligen så går det inte att, via en Mac OS X-klient, kolla vem som har öppnat en fil i en delad servermapp.
Däremot så borde det gå att kolla loggen på servern vem som öppnat dokumentet. Nu har du ju inte berättat vilken typ av filserver det handlar om, men oavsett operativsystem så borde en sådan loggningsfunktion finnas. Så lösningen borde vara att du ber den som administrerar servern om hjälp.

Det kanske inte gick fram ordentligt, men mitt förra inlägg var inte menat på något drygt sätt!

Jag har skrivit denna fras massa gånger: "Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information", tycker den borde stå någonstans när man postar inlägg eller så.

Martin: Jag tror ingen uppfattade ditt inlägg som drygt, det var bara riktigt roligt! En mycket välformulerad näsknäppning. Kul!

Ok, detta är verkligen ett teoretiskt resonemang, men alla loggar i "Systeminformation" (Äpplet > Om denna dator... > Mera info > Loggar) går att nå via Applescript. Det går även att skicka Applescriptkommandon från en dator till en annan, så i teorin så borde man kunna skriva ett Applescript som man kör i en dator som ber de övriga om lite rader ur log.smdb (Windows fildelningslogg) och sedan letar man de samlade informationen efter vilka klienter som har filer öppna och får fram en lista. Kanske du kan göra en lista med speciella filnamn scriptet kan kolla mot?

Om det nu är så att du helt enkelt inte har tillgång till något server admin program (Konsolen) eller loggar på servern som du kan kolla i dels vilka klienter som är anslutna och dels vilka filer de har begärt.

  • Medlem
  • 2007-09-13 22:31

Jag tog det inte som det minsta drygt.

Det är inte en windowsserver, inte linux och inte OSX, utan nåt vars namn har fallit bort.

Det är i runda slängar 50 personer det kan vara fråga om.

Det är inte av praktisk betydelse att filen är öppnad. Jag byter ut filen med jämna mellanrum och löser det genom att döpa om den gamla och sedan lägga ner den nya med det gamla namnet.
Jag vill bara komma åt den eller dem som öppnar filen för att säga till dem att låta bli. Jag tror nämligen inte att den skyldige är medveten om att den gör fel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-13 22:47
Ursprungligen av Baron:

Det är inte en windowsserver, inte linux och inte OSX, utan nåt vars namn har fallit bort.

Solaris? AIX? HP-UX? FreeBSD?

Ursprungligen av Baron:

Jag vill bara komma åt den eller dem som öppnar filen för att säga till dem att låta bli. Jag tror nämligen inte att den skyldige är medveten om att den gör fel.

Jag har hört talas om en ny uppfinning, det är jättehäftigt! Man kan skicka textmeddelanden till andra människor som dom läser på sin dator, tror det heter e-mäjl. Hihi.

  • Medlem
  • 2007-09-13 23:42

Kanske solaris.

  • Medlem
  • 2007-09-14 07:11

Åfan! Skulle du kunna skicka ett sånt till den som har min fil öppen? Jag vet ju inte vem det är.

Prova köra det här från manusredigeraren

display alert (do shell script "lsof | grep " & (quoted form of POSIX path of (choose file without invisibles)) & "| awk '{ print $3 }'")

Det *kanske* fungerar

De lär du ju måste köra på servern isåfall.. lsof dvs..

Hmm... ja och det lär ju vara ett problem, iom att det inte är OS X, iofs solaris så det skulle väl gå via SSH, men det är väl för bökigt...

  • Medlem
  • 2007-09-14 11:43

Skriptet fungerade inte. Men tack ändå.

1
Bevaka tråden