Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac offline

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-08 16:22

Är det bara jag som har haft tämligen begränsad tillgång till 99mac idag? Det beror väl på flytten antar jag, men nu gick det

Vänligen, Ylan

Det här har inte varit en bra dag!

1. Carambole´s internetrouter kopplade ner i fem minuter imorse.

2. Nacka energi grävde av en elkabel så halva Nacka slocknade i 45 minuter - inklusive serverhallen.

3. Någonting är inte som det ska med servern märker jag, tror att det kan vara vår nya Perl DLL som ska snabba upp forumet - den verkar sluka enormt mycket minne.

Suck - jag är tillbaka och sitter vid datorn och ska försöka hålla detta flytande...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-08 16:30

Det är alltid så då man skall flytta något. Fast allt är som det borde vara så tillkommer alla andra bekymmer...

Förresten, i vilket uland ligger Stockholm? Är det inte elavbrott så är det snökaos....

Martin, bra du jobbar på det! Man märker ivarjefall hur beronde man är!

http://aspn.activestate.com/ASPN/Reference/Products/ActivePerl/faq/Windows/ActivePerl-Winfaq2.html

Why should I use Perl for ISAPI rather than Perl for Win32 (perl.exe)?

The short answer is: it´s faster. The long answer gets kind of technical, but it goes like this:

The main advantage of PerlIS over perl.exe is that PerlIS runs as a DLL in the web server´s process space. Because Win32 platforms set up a protected memory space for each process that is started, there´s a lot of overhead in starting a new process or program. Passing scripts to an interpreter, such as perl.exe, requires starting a new process for every script, which gets expensive in terms of system resources.

DLLs, on the other hand, don´t need their own process space; they use the space of the process that calls them. They don´t require nearly as much overhead to start, and once loaded they stay loaded until the calling process ends. PerlIS therefore runs Perl scripts with a quicker turn-around time than perl.exe.

- Ok! Men varför äter den upp allt minne så att servern stannar. Hmm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-08 17:28

Hej!
När jag läste rubriken "99mac offline" så trodde jag att någon föreslagit att man skulle kunna tanka hem forumet för offline läsning.. Sitter och hjälper till med en installation av en bärbar dator och inser hur mysigt det skulle vara att kunna sitta och läsa igenom denna enorma kunskapskälla på ställen där internet inte fungerar... Skulle kunna vara räddningen när man fastnat på landet tex
Nu har jag ju ingen egen bärbar dator men man är väl gullig och tänker på er andra där ute

heh..

Mvh

Är fortfarande förvånad över att en Mac sida så stor som denna kör på Windows server. Dubbelmoral.

Finns det något bra argument för att köra Windows?

Ciryon

Det finns många bra argument för & emot, det här är hela historien i korthet:

1. Tidigare hade vi inte råd med ytterligare en serverplats - vi fick hosting gratis hos Speedmania på deras Win2k server.

2. Nu har vi möjlighet att placera en MacOS X Server hos immitt.com genom att dom sponsrar en serverplats åt oss. Därmed är processen att flytta igång.

3. Jag har ordnat fram en Power Macintosh G4/450MP med 768MB RAM och hygglig disk osv.

4. Jag har verkligen försökt att installera MacOS X Server 10.1 och UBB (kräver Perl CGI och PHP) och få det att fungera - men det snurrar inte ännu. Jag har bara lagt 14 arbetstimmar på det så jag ska göra en kraftsamling och sätta igång igen med ett nytt försök.

Med andra ord - det är på gång!

Hmmm både Perl och PHP är förinstallerade.
PHP ska du använda Marc L
Fast det visste du väl...

Perl är väl bara att installera har jag för mig... eller slå på. Hmmm när pillade med Perl var det vara en fråga om att slå på det eftersom det fanns installerat redan i Mac OS X klient.

Jag vet inte hur det är i X Server.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Med andra ord - det är på gång!

Låter jättebra! Se till att det står "Powered by Mac OS X Server" någonstans sen!

Ciryon

1
Bevaka tråden