Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seniormedlem kräver 75 inlägg

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har ändrat på inställningen för seniormedlem. Nu krävs det 75+ inlägg för att bli seniormedlem på 99mac.com.

Är det ingen annan än jag som håller med om att hela den här seniormedlem/guru-biten är tämligen överflödig? Vad har man egentligen för intresse av att veta hur många inlägg någon gjort?

  • Medlem
  • 2002-02-07 21:20
Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Är det ingen annan än jag som håller med om att hela den här seniormedlem/guru-biten är tämligen överflödig? Vad har man egentligen för intresse av att veta hur många inlägg någon gjort?

Du har gjort 333 inlägg. Jag föreslår att du inte gör fler. Det känns magiskt på något sätt. Eller så gör du 333 till. Snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-07 21:37

Vad blir man när man gjort 2367 inlägg?!
BigMac ?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-02-08 12:40

BigMac finns det redan en medlem som heter.
Men man kan kaske bli iMac

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vi har ändrat på inställningen för seniormedlem. Nu krävs det 75+ inlägg för att bli seniormedlem på 99mac.com.

Vilken tur, jag klarade mig, jag är fortfarande seniormedlem! *puh*

Är det kvantitet eller kvallitet som som räknas?

Jonas!

Jag är nytilkommen och har ägnat några sena kvällar till att läsa igenom en del diskussioner. Svaret på din fråga är för mig alldeles självklart, det är kvantitet som gäller. Denna mötesplats är ett riktigt klotterplank med en och annan höjdpunkt.

Men kanske är också kvantiteten av inlägg också en förutsättning för kvaliteten. Tror du att det kan finnas ett sådant samband?

Min högst personliga åsikt är att man inte ska ha seniormedlemsstatus alls. Då finns risken att folk sprutar ur sig onödiga inlägg bara för att få en häftigare titel. Antingen är du användare eller administrator, och din "rang" beror helt enkelt på hur smarta saker du säger - och således hur mycket folk lyssnar på dig.

Martin

Vi är medvetna om att seniorstatus kan innebär att folk kastar ur sig en massa "jag håller med" och liknande. Men det är inte många sådana inlägg här trots allt.

Seniorfunktionen är en inbyggd funktion i UBB forumet och vi tycker den är lite roligt så vi låter den vara påslagen.

Tycker det är bara trevligt, fast man borde nog inte ha fler "ranker" för då kanske folk börjar posta överdrivet mycket strunt bara för att få bättre status.

Jag håller med

Me too!

Humm... detta blir mitt inlägg nr 74....

Haha, det är ett skönt gäng här på 99mac.com iallafall!

När vi uppgraderar till UBB 6.2 så finns det möjlighet för moderatorer att sätta "titlar" på folk. Då kan man t ex sätta en liten text med vilken modell man använder:

Martin Björnström
Powerbook G4/550

...eller någonting annat intressant...

Fast en vild gissning är att de flesta här har mer än en dator.

Jag tycker att 99mac är bra på grund av att det är så fritt från tjafs (egna ikoner, signaturer osv) men det skulle kunna bli ännu renare tex. genom att avlägsna status. Att dela in det i fler steg skulle bara öka betydelsen av statusen och därmed de problem den medför. Jag tycker administratör eller icke administratör är nog.

Jag gillar att man kan på vissa UBBer kan ge varandra betyg. Det ger en möjlighet att värdera vad personen har skrivit och värdera den kunskap de delar med sig.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Jag gillar att man kan på vissa UBBer kan ge varandra betyg. Det ger en möjlighet att värdera vad personen har skrivit och värdera den kunskap de delar med sig.

Pardon me, men jag tycker det är en rätt dålig idé. Min åsikt i det mesta är att folk inte ska tycka så mycket, för om de tycker så tycker de fel.

Men allvarligt så tror jag att det är farligt att börja betygsätta varandra. Huruvida en person är sansad, kunnig och intressant tror jag framgår av deras inlägg - och då kan alla skaffa sig en egen åsikt om personen i fråga, i stället för att automatiskt få sin åsikt färgad av ett "medelvärde" av andras åsikter...

Betygsätta varandra är nog ingen bra ide, men det vore ju lite kul att kunna ha en titel. Tycker jag iaf..

[ 11 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Vi hade betyg påslaget i typ en vecka när vi drog igång 99mac.com. Blev bara fånigt kom vi fram till...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Svaret på din fråga är för mig alldeles självklart, det är kvantitet som gäller. Denna mötesplats är ett riktigt klotterplank med en och annan höjdpunkt.

Oj oj, jag tycker precis tvärtom. Gå och kolla runt lite på andra forum runt om på nätet, det är YTTERST få som håller så hög kvalitet som vi gör här. Men allt är ju relativt trots allt

/ V

Tycker det mesta är seriöst här, Livsstil som enda undantag där folk kan släppa loss lite

Vilket är bra, så slipper man dumma inlägg där de inte hör hemma.

Det är väl inte hela världen om någon postar mer eller mindre onödiga inlägg, skumma bara förbi det ni inte tycker verkar relevant. Det är ju viktigt att alla vågar säga sina synpunkter utan att fasa för att folk ska nervärdera ens åsikter och inlägg. Alla kan ju inte kunna lika mycket, man är ju oftast här för att lära sig mera.

Funkar bra utan betyg, och som sagt. Generellt är det bra kvalitet på detta forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-27 21:18

Små titlar eller ikonbilder som representerar medlemmarna är helt ok, men ge inga betyg - det kommer bara att missbrukas på ett ofördelaktigt sätt. Vet man också vilka som i sitt yrke använder Mac, och på vilket sätt, så kan man ställa mer riktade frågor (fortfarande givetvis i detta öppna forum - annars kunde man ju lika gärna maila).

En liten detalj dock - lär gärna ut hur stora bilder man max bör ha med i sina inlägg. På vissa trådar tenderar det bli ett j-kla scrollande förbi bautafeta foton med ganska liten intressefaktor!

Tycker jag då, liksom, alltså, va´ !

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-29 06:10
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Min högst personliga åsikt är att man inte ska ha seniormedlemsstatus alls. Då finns risken att folk sprutar ur sig onödiga inlägg bara för att få en häftigare titel.

Har sällan känt mig så häftig som förra veckan när jag blev senior

Tror risken för "inläggs-sprut" är ganska överdriven, faktiskt...

Titlar med macmodell tycker jag kan vara kul för då ser man lite hur utvecklingen sker med nyköp osv... Kodnamn+MHz vore ett bra format.

//mattan

Jag läser hellre 99mac än macnytt då det senare forumet används av alltför mycket fjortisar som inte är torra bakom öronen plus att inte förglömma det är betydligt mindre stavfel på detta forumet av skribenterna. Men största fördelen är att man kan få svar om man ställer en fråga och inte endast bara "goddag yxskaft"...*L*

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-03-29 11:09

Jag är för tillfället en glad människa. Är smått förälskad i detta vårskinande forum där jag vet att mina bröder o systrar med stort intresse läser var o vartannat ord jag skriver. Min ventil i rymden.. Tack 99mac att du finns.

Yes! Äntligen!!

  • Oregistrerad
  • 2002-04-18 22:31

Personligen så ser jag ingen "status" alla i
att vara seniormedlem.
Men jag kanske kommer att känna annorlunda om jag själv blir det.....

Bevaka tråden