Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beta av Eudora 8 - första releasen från Penelope-projektet

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ni vet så har Qualcomm lagt ner utvecklingen av Eudora och ett team av personer från Qualcoom och Mozilla har tagit över programmet som ett open source-program hos Mozilla under projektnamnet Penelope, målet var att utgå från ThunderBird för nästa version av Eudora. (Om ni inte känner till det, kolla in: Eudora blir open source - Mozilla tar över!)

Hursomhelst, idag har Penelope-projektet producerat sin första publika betaversion: Eudora 8.0.0b1:

Eudora is a mail and news application based on the open source Thunderbird client from Mozilla. It's *not* our intention to compete with Thunderbird; rather, we want to complement it.

We are committed to both preserving the Eudora user experience and to maintaining maximum compatibility, for both developers and users, with Thunderbird. It is our goal to build a single development community around Thunderbird and Eudora, so that both mailers advance faster than they previously have.

Whereas "Eudora" is a branded version of Thunderbird with some extra features added by the Eudora developers, "Penelope" is an extension (also called an "add-on") that can be used with either Eudora or Thunderbird. The Eudora installer includes the corresponding version of Penelope along with it so there is no need to install Penelope if you are installing Eudora. Most features in Penelope can be accessed when used with Thunderbird, but there are a few that require Eudora in order to work correctly and it's not something that gets tested.

Mer info och nerladdning här: Penelope Releases

Denna kommentar från MacUpdate känns inte så lovande:

It's still Thunderbird with all occurances of 'Thunderbird' changed to 'Eudora', and the troublesome Penelope plugin pre-installed. If you set it to "Mac like" interface, two windows, you can't check the email with the keyboard or the pulldown. It still has Thunderbirds slow as heck search, still has Thunderbird's wacky filtering system and mailboxes for each account you setup. In other words, it's still Thunderbird. Of course, it's their first milestone, but I'm sticking with Eudore 6.2.4. Speedy Gonzales compared to Thunderslug. Besides, even with Thunderbird 2.0 it still feels like a Windows app. on a Mac.

Jag har kört Eudora i tolv år. Om den nya versionen i princip bara är ett skal till Thunderbird så är det väl slut med den glädjen snart. Trist!

Ja, jag har också kört i 12 år ungefär och jag känner lite likadant. Det räcker ju inte med att det ser ut som Eudora, det måste ju vara lika snabbt och smidigt också, annars är det ett mer eller mindre värdelöst projekt ur min synvinkel.

Ser ut som Eudora?
Så har aldrig mitt Mac-Eudora sett ut under de 10-12 år som jag använd det. Där har allting haft sina egna kompakta fönster. Mycket mera flexibelt och överskådligt att kunna ha mailboxarna i egna fönster (flera öppna samtidigt) och bara en liten knappanel. Mot Eudora8 som täcker hela skrivbordet och där man ändå inte kan ha flera mailboxar öppna.

Den här liknar väl inte Macversionen utan Win-versionen? Dessa två kan väl knappt anses var samma program.
Win-versionen har jag också kämpat med ett par gånger, men det går inte att komma undan det där klumpiga Megafönstret. Jag lyckas inte öppna flera mailkorgar samtidigt, sida vid sida, i egna fönster , som i Mac verionen. Eller går det???
Win-Eudora, som det här liknar, vill jag inte i alla fall inte ha. Urk!

Import av mailboxar fungerar fortfarande inte (har provar Thunderbird ett par ggr tidigare). Av flera tusen mail få jag in ca 100 och i många av dessa är texten stympad till ca en enda rad.
Det går det inte se om importerade mail har besvarats, skickats vidare eller lämnats olästa.
Filterimporten verkar inte fungera alls. osv osv. -Är det något som fungerar med importen överhuvud taget?

Nä det får bli gamla Eudora och Rosetta ett tag till, tills jag hittar något som passar. Något som t ex inte ockuperar hela skärmen och som är lika smidigt. Men det blir kanske svårt. Suck.

Ursprungligen av Roger Jönsson:

Den här liknar väl inte Macversionen utan Win-versionen?

Jo, det stämmer nog. Penelope-projektet är ju för båda plattformarna, och som du säger så är Windows-Eudora rätt långt från Mac-Eudora. Jag kör visserligen alla mejlboxar i ett fönster (och växlar via sidopanelen) men jag öppnar varje mejl i eget fönster, alltid.

Ursprungligen av Roger Jönsson:

Nä det får bli gamla Eudora och Rosetta ett tag till, tills jag hittar något som passar. Något som t ex inte ockuperar hela skärmen och som är lika smidigt. Men det blir kanske svårt. Suck.

Ja, samma här. Det är intressant, och har diskuterats en del på nätet under året, att det ska vara så svårt att göra ett riktigt bra epostprogram. Det krävs förstås en hel del resurser, men det borde finnas en marknad för folk som vill betala för sig (speciellt bland macanvändare som är bra på att betala för högkvalitétsshareware), men uppenbarligen dödar Apples Mail och Microsofts Entourage den konkurrensen.

Adam C. Engst på TidBITS har testat betan av Eudora 8: Penelope Project Ships Eudora 8.0.0b1

Vissa saker verkar dom ha fått på plats, men det är en lång väg att gå:

But realistically, Eudora 8.0.0b1 is by no means ready for normal users yet. Too many things are simply not fully functional, such as importing mail and filters from the Mac version of the original Eudora (without which any serious test cannot be performed). Other notable Eudora features that seem to be missing include stationery for boilerplate messages, the extremely useful Reply Quoting Selection command, quote bars instead of angle brackets, the ability to drag one or more messages to the To line to add senders, Command-clicking to open URLs in the background, and much more.

Via Michael Tsai hittade jag lite mer:

Chris Lawson:

I knew Eudora. I used Eudora. Eudora was a friend of mine, and you, sir, are no Eudora.

Det är uppenbart att nya Eudora inte är som gamla Eudora. Så medan man snyftar lite över det kan man istället glädjas över dessa ord som verkar lovande:

Odysseus is the code name for the Eudora successor that Infinity Data Systems is working. We have always felt that Eudora was a best-of-breed email application for both platforms, Mac OS X and Windows. Easily one of the oldest email applications, it still offers features either not found in competing applications or, if found, not implemented as elegantly.

Needless to say, we were saddened by Qualcomm's abandonment of Eudora. And while we have the utmost respect for the Thunderbird/Eudora team, like many Eudora users, we don't believe that modifying Thunderbird to mimic Eudora offers Eudora users the features, functionality, or experience they've come to love and depend on. Its our belief that only an application written from the ground up can adequately succeed a program as great as Eudora.

An initial beta will be released by the end of the year, with the final release due toward the end of Q1 2008. The final application will offer full backward compatibility with Eudora, utilize existing Eudora mailboxes and settings, and offer the features and functionality that Eudora users are accustomed to, while at the same time improving on those areas where Eudora lagged behind, such as HTML rendering and OS integration.

Jag vill så hemskt gärna tro att dom kommer att leverera också, det skulle lätta lite av de mörka molnen på mejlprogramhimlen.

Hoppas! Det är vid sådana här tillfällen man önskar att man själv var programmerare...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-11 11:09

Låter som om jag än så länge hellre håller kvar vid min urgamla sista version av Eudora...

Ursprungligen av iggy:

Låter som om jag än så länge hellre håller kvar vid min urgamla sista version av Eudora...

Samma här.

Det sas ju länge att Qualcomm jobbade på Eudora 7 för mac. Synd om det finns massor av förbättringar och liknande av gamla Eudora som ligger kvar oåtkomligt hos Qualcomm nu.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-11 22:23
Ursprungligen av Adrian B:

Samma här.

Det sas ju länge att Qualcomm jobbade på Eudora 7 för mac. Synd om det finns massor av förbättringar och liknande av gamla Eudora som ligger kvar oåtkomligt hos Qualcomm nu.

Om de ändå inte ska fortsätta med Eudora så borde de kunna dela me d sig av de förändringarna

Av ngn anledning kan jag inte riktigt komma på något ännu som jag saknar så hårt i den gamla versionen att jag byter helt..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-12 14:02

Min värsta mardröm är att Eudora 6.2.4 inte fungerar under 10.5. Då blir jag mulen.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-12 18:30
Ursprungligen av Wire:

Min värsta mardröm är att Eudora 6.2.4 inte fungerar under 10.5. Då blir jag mulen.

Säg inte så...:'(

Jag skulle gärna ha exakt samma Eudora 6.2.4 som idag, men som universal binary. Visserligen fungerar Eudora utmärkt under Rosetta, men så vitt jag vet är det till en kostnad av ökad minneskonsumtion och jag försöker rensa ut alla PPC-program.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle gärna ha exakt samma Eudora 6.2.4 som idag, men som universal binary. Visserligen fungerar Eudora utmärkt under Rosetta, men så vitt jag vet är det till en kostnad av ökad minneskonsumtion och jag försöker rensa ut alla PPC-program.

Precis. Allt funkar som det alltid har gjort (dvs bra) men nu för tiden (under Rosetta) äter det upp en massa minne (antar jag).

However - jag har inte testat Apple Mail sedan den allra första versionen. Kanske lika bra att ge det en ny chans med ett av mina konton och se vad som händer...

Kan Apple Mail skicka ren text?

Finns det mallar (stationary)?

Någon som testat att köra Eudora Mailbox Cleaner?

  • Medlem
  • 2007-09-13 14:49
Ursprungligen av TZW:

Kan Apple Mail skicka ren text?

Ja. cmd-shift-t

Ursprungligen av TZW:

Finns det mallar (stationary)?

Det kommer "themes" i nästa version. Något förlöjligat, men kan nog användas som mallar. Kanske. Annars kan man ju spara utkast och redigera, men det finns ju inget interface för det.

Ursprungligen av stfm:

Det kommer "themes" i nästa version. Något förlöjligat, men kan nog användas som mallar. Kanske. Annars kan man ju spara utkast och redigera, men det finns ju inget interface för det.

Som workaround kan man även använda brevsignaturer som mallar. Brukar använda det vid återkommande inköp som alltid ska ha med vissa specar.

Ursprungligen av TZW:

Någon som testat att köra Eudora Mailbox Cleaner?

Ja, för några år sedan migrerade jag min fars epost från Eudora till Apples Mail och då använde jag EMC och det fungerade mycket bra, det var några få handpåläggningar, men det mesta blev perfekt. Och det var som sagt flera år sedan.

  • Medlem
  • 2007-09-13 12:54

Jag har använt Eudora under kortare perioder på jobb, men aldrig hajat tjusningen riktigt. Då användes det även för intranätfunktioner har jag för mig. Men efter webläsarens utveckling känns väl inte det så aktuellt?

Som mail-klient tycker jag att Apples mail är helt oslagbar. Det enda jag använder den till är iofs att skicka och läsa mail. Flera fönster med olika konton? Vad är meningen med det? Om man t ex skiftar mellan olika konton i Mail, så kommer man tillbaka där man var när man skiftar tillbaka. Funkar ju som tabbar, men utan tabbar. Sökningen är ju i princip omedelbar. Vad finns det mer för "killer-funktioner" i ett mailprogram?

Mjukvara i stil med TextExpander är ett annat alternativ för mallar.

Sant, jag använder redan TextExpander och det är grymt. Mallar är dock en väldigt bra funktion i Eudora.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 20:34

Beta 4 ute nu. Jag är mer än nöjd med Mail men tänkte på er..

Jag håller inte andan för Penelope-projektet, har fortfarande lite svårt att se hur ett tillägg till Thunderbird skulle ge samma upplevelse. Då tror jag lite mer på Odysseus, men bara lite mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 17:57

Adrian, nu när du kört Mail ett tag är det mycket du saknar?

Ursprungligen av acke:

Adrian, nu när du kört Mail ett tag är det mycket du saknar?

Då tror jag du missuppfattat mig, var har jag skrivit att jag bytt till Mail?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-11-07 10:19
Ursprungligen av Adrian B:

Då tror jag du missuppfattat mig, var har jag skrivit att jag bytt till Mail?

Skönt att se att det är fler än jag som står på sig vad det gäller Eudora!

Ja, det är nog i princip bara du, jag och Adrian

Ja vi är några få tappra, eller om man så vill, trångsynta

1
Bevaka tråden