Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man lägga detta i en databas?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-12 21:23

Hej på er! Jo, jag funderade på en sak...
Skulle det inte gå att lägga det här i nån databas på nåt vis istället?
salukiarkivet.se
Som det är nu är det liiiite jobbigt att uppdatera....
Några tips?

Vad har du för förkunskaper om något som har med saken att göra? Kan du MySQL, SQL, PHP, Lasso, FileMaker, HTML, CMS osv bara för att nämna några saker?

Vad har du för tillgångar, webbhotell med vad?

Hur skall det hela jobbas med? Fungerar det att du uppdaterar en databas i din dator som skjuter ut HTML-sidorna, eller skall man kunna uppdatera informationen online?

Har man väl fått in informationen i en databas kan man få ut den i vilken form man önskar, så det är klart att ett sådant här projekt går att göra, om man vet hur man gör.

Skall du göra det måste du ha de rätta förkunskaperna eller kunna lära dig det som behövs vilket också kan kräva förkunskaper och det handlar även om vilka tillgångar du har eller kan skaffa och förstås din budget. Så nu fick du lite frågor att svara på.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-13 07:09
Ursprungligen av Taz_1999:

Vad har du för förkunskaper om något som har med saken att göra? Kan du MySQL, SQL, PHP, Lasso, FileMaker, HTML, CMS osv bara för att nämna några saker?

Tja, en del kan jag....

Ursprungligen av Taz_1999:

Vad har du för tillgångar, webbhotell med vad?

Det ligger på one.com. MySQL, PHP funkar utmärkt så vitt jag vet.

Ursprungligen av Taz_1999:

Hur skall det hela jobbas med? Fungerar det att du uppdaterar en databas i din dator som skjuter ut HTML-sidorna, eller skall man kunna uppdatera informationen online?

Helst skulle jag vilja uppdatera online. Då kan fler personer jobba med det på ett enkelt sätt.

Ursprungligen av Taz_1999:

Har man väl fått in informationen i en databas kan man få ut den i vilken form man önskar, så det är klart att ett sådant här projekt går att göra, om man vet hur man gör.

Precis, och jag vill veta vad som är smidigast...
Det här är bara ett litet projekt vid sidan av så jag vill inte jobba 8 timmar om dagen i 4 veckor för att få det att funka, innan jag ens har börjat lägga in uppgifterna

När man frågar en utvecklare vad den smidigaste lösningen är så brukar de inte höra den frågan, istället hör de "Vilket verktyg är du van att jobba i?", så svaret blir PHP om du frågar en PHP-utvecklare, Lasso om du frågar en Lasso-utvecklare, FileMaker (om du frågar mig), CMS med Plugins (om du frågar mig en andra gång) osv.

Vad du lägger in i begreppet "smidigt" är troligen helt andra saker, speciellt om du aldrig tidigare arbetat med något av dessa verktyg eller med att bygga databas-baserade webbplatser.

Du kan bygga en databas i FileMaker i din dator och mata in uppgifterna där och sedan klicka på en knapp för att spara en webbsida för den posten (den hunden), klar att lägga upp på webbhotellet via FTP. En sådan lösning knackar man ihop på några timmar bara. Det skulle jag tycka vore smidigt.

Jag har ett exempel på en sådan databas på min gamla webbplats om FileMaker

Smartare veckoplan med HTML-export

Men om man frågar en PHP/MySQL-utvecklare eller Lasso/MySQL-utvecklare så skulle de (jag utvecklar också i Lasso) behöva göra detta:

* Installera PhpMyAdmin (om det eller något liknande inte redan finns på webbhotellet, vilket det brukar finnas)
* Använda det för att skapa en flera nya tabeller för att innehålla dina data
* Skriva php eller lasso-sidor (nja, ditt webbhotell har inte lasso så...) som dels kan visa upp data ur databasen för en post med relaterad information från andra poster i andra tabeller.
* Skapa andra sidor för att söka i data.
* Skapa mera sidor för att hämta en post, göra det möjligt att redigera den och spara tillbaka den i databasen och även göra detsamma med den relaterade informationen.
* Skapa en funktion och hantera vissa rättighetsproblem som kan uppstå för att bygga en file upload-funktion som är så intelligent att man inte kan göra fel som användare (inte helt lätt).

Jag har i mina kurser i Lasso en övning där man gör något liknande detta, man bygger en databas som innehåller citat (senare gör man en annan övning för restauranger och matsedlar som då alltså är relaterad info innan man går vidare till mer skojiga projekt som webbshoppar mm). Du kan se en färdig sådan site på denna adress:

http://quotes.intelligentmammals.se/ (funktionen för att skapa citat är avstängd).

Denna knackade jag ihop på ungefär en kväll, men jag är väldans van att göra sådant här.

Så vad är smidigast? Tja... En del tycker det är smidigt att slippa lära sig och sedan skriva PHP och SQL-kod (eller Lasso-kod som inte behöver SQL-kod), andra tycker det är smidigt att bygga en databas i FileMaker som har en grafisk arbetsmiljö för att skapa databaser och i vilken man kan webbpublicera en databas med några kryss i några rutor, andra tycker att smidigt är att kunna göra det online alltihopa och det uppväger kodskrivandet osv.

Hoppas du fick lite ideer nu.

Ursprungligen av Taz_1999:

http://quotes.intelligentmammals.se/ (funktionen för att skapa citat är avstängd).

Denna knackade jag ihop på ungefär en kväll, men jag är väldans van att göra sådant här.

Det där kan jag göra på en kväll i PHP också, om jag använder Symfony

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-13 10:49

Filemaker har jag inte jobbat med sedan det kom, ungefär
Skulle iofs vara kul att testa det igen.
Jag har inte gjort några databasbaserade webplatser alls (för www.hundfoto.net räknas väl knappast, coppermine är ju ett färdigt verktyg...kanske är mest ett sånt färdigt verktyg jag söker???)
Jag skulle mer än gärna lära mig, dock känner jag att jag inte hinner just nu...
Hur har de gjort på www.greyhound-data.com?

Greyhound-data verkar vara en site där man satsat massa pengar på att bygga en helt skräddarsydd webbsite baserad på PHP-programmering. Det ligger troligen hundratals eller mera timmar i arbetstid bakom den. Så det är ju helt klart ETT sätt att bygga det på.

Denna site med länkar till tjänster mm för hundar och deras ägare som även har en massa medlemmar där de registerar sina hundar är byggd med ett CMS som heter Joomla och ett par plugins Community Builder (för medlemsprofiler mm) och en för att placera ut medlemmar på en karta (CB GMaps Plugin)

http://mylondondog.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Eftersom Joomla är Open Source och gratis och CB också är gratis så får du ju med sådana lösningar oerhört mycket mera i form av funktionalitet än vad du själv kan sitta och skapa genom att knacka kod.

Om detta inte är tillräckligt är de ju sedan fullt möjligt att koppla ihop Joomla med andra databaser/tabeller med just skräddarsydd programmering i tex PHP eller Lasso på minst två sätt. Jag har på min ofärdiga CMS-demo-site två exempel på detta:

Databasintegration

Skräddarsydda

Notera att i båda fallen så syns exempelet först när du i vänstra navigationskolumnen klickar på länken till exemplet.

Alltså skulle du kunna få en site med massa massa funktioner (med Joomla) och sedan skriva lite lite kod bara för just hundregisteringen. Det skulle se väldans imponerande ut med väldans lite arbete, kanske en extra dag för Joomla och i övrigt enligt mitt förra inlägg.

Här är alla extensions (extra funktioner till Joomla), drygt 2000 stycken:
http://extensions.joomla.org/

När det gäller FileMaker och webbpublicering så har jag en guide för hur man webbpublicerar en databas man byggt med FileMaker Pro på FileMaker Server Advanced. Den innehåller några extra steg i relation till att webbpublicera en FileMaker-prodatabas i en egen dator som kan hantera 5 samtidiga användare över webben. Guiden finns här:

Direkt webbpublicering med FileMaker Server Advanced

Jag har med denna länk för att du skall se att det inte är speciellt många steg att webbpublicera en FileMaker-databas.

Let's see it!

(Detta är förresten Symfony Web PHP Framework)

Ursprungligen av Taz_1999:

Let's see it!

(Detta är förresten Symfony Web PHP Framework)

Jag har förvisso massor med annat jag borde göra istället, men what the heck, you're on!

Sagt och gjort.

http://quote.infiniteloop.se

Kända fel:

Den validerar inte det man skriver när man lägger till eller redigerar ett citat. Således gäller att om man lämnar ett citat eller en författare blank, så sparas inte citatet eller ändringen.

Sidan ser ut som om den saknar ett stylesheet, eftersom jag inte har skrivit något stylesheet.

Det finns inget sätt att skriva någon slags rich text när man fyller i sitt citat. Detta löses lämpligen med Markdown, men det är inte gjort än. Hellre såhär än att det är öppet för XSS.

Valideringen skulle jag kunna ordna på typ 15 minuter, men nu är jag hungrig, så det får vara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 23:10

schysst trådkapning

Såg din uppdateringshistorik och förstår att du blir lite trött...

Att skapa unika sidor för varje hund är otroligt jobbigt, speciellt om du har korsreferenser.

Det är enkelt att skapa en databas som hjälper dig hantera korsrefenserna på ett enkelt sätt.
Till databasen behöver du skapa ett fåtal php sidor som visar själva informationen, i princip en av varje typ som du har nu: kennel lista, kennel info och hund info.

Till en början behöver du inte göra någon avancerad databas utan det räcker med de tre ovanstående kategorierna.

Admin delarna kräver en större insats men det behöver du ju inte börja med.

Ursprungligen av DrRotmos:

Bra jobbat!

Ursprungligen av mry:

schysst trådkapning

Var? Jag förstår inte vad du menar. Inte heller vem du riktar ditt inlägg till om uppdateringshistorik till.

Vi diskuterar fortfarande hur man skulle kunna lösa problemet och det framework som DrRotmos använde sig av är förstås ett alternativ för den uppgift som man vill lösa i urspungliga inlägget då min och DrRotmos citatwebbsiter båda har många likheter med uppgiften.

Jag kan komplettera med en länk till;

Open Source Web Design Här kan du ladda hem gratis färdiga utseenden på webbsiter, att använda i sådana här projekt.

Ursprungligen av Taz_1999:

Bra jobbat!

Var? Jag förstår inte vad du menar. Inte heller vem du riktar ditt inlägg till om uppdateringshistorik till.

Vi diskuterar fortfarande hur man skulle kunna lösa problemet och det framework som DrRotmos använde sig av är förstås ett alternativ för den uppgift som man vill lösa i urspungliga inlägget då min och DrRotmos citatwebbsiter båda har många likheter med uppgiften.

Jag kan komplettera med en länk till;

Open Source Web Design Här kan du ladda hem gratis färdiga utseenden på webbsiter, att använda i sådana här projekt.

Jodå, känner till den sidan. Brukar dock inte riktigt göra såna här småprojekt som jag inte tänkte använda, och de som faktiskt ska användas får en riktig och egen design (inte av mig dock, för någon designer är jag inte).

Sedan är det här naturligtvis en jämförelse som inte säger något egentligen i verkligheten. Jag har snart 5 års erfarenhet av PHP och nästan lika många med MySQL, och har gjort åtskilliga hela webbplatser med Symfony. Det går inte lika snabbt om man måste läsa i docsen jämt och ständigt, eller om man inte gjort något liknande förut

mry: Jag skulle verkligen rekommendera att man kör med ett framework och en vettig ORM, istället för att skapa en databas och PHP-sidor helt själv. Det sparar massor med tid. Jag gillar Symfony och Doctrine (standard i Symfony är Propel, men det finns ett plugin, sfDoctrine, som fixar biffen ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 23:38

ah sorry ser att jag är lite otydlig i texten. Måste vara min kroniska mail skada som visar sig här :">

Kommentaren om trådkapning skulle nog ha haft den här smilisen (stavning?) istället kanske. Hur som, det kändes som att ni for iväg lite väl långt ut i kulisserna för ajm991's ursprungliga frågeställning.

Historiken jag menade var den här: http://www.salukiarkivet.se/uppdaterat.php vilket visar de tre senaste uppdateringarna som är gjorda. Måste ha varit lite jobbigt.

/matt

1
Bevaka tråden