Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop Elements-konkurrent - bara för OS X

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske till och med en "måste ha" applikation?

http://www.pixelmator.com/

http://prmac.com/release-id-468.htm

släpps juli.

Programmet ser verkligen supersnyggt ut, märks att det är OS X-only.

Återstår att se ifall det är så bra som det är snyggt.

Ser GRYMT ut. Undrar bara vad priset hamnar på, för det står väl ingenstans på hemsidan va?

Jag tror inte det, letade en del men fann inte någon information om det. Nej.

Ursprungligen av ztaafen:

Jag tror inte det, letade en del men fann inte någon information om det. Nej.

sök och du skall finna.. på PR releasen.

Pricing & Availability
Pixelmator 1.0 will be available in late July for $59 (US). Full system requirements and more information on Pixelmator can be found at www.pixelmator.com

ca 410 kr med dagens kurs.. Det kan jag stå ut med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-30 23:25

Oj, ser ju riktigt grymt ut. Undrar om det kan ersätta Photoshop för mig som webbdesigner. Det hade definitivt sparat en hel del pengar. Men det återstår väl att se. Klart ett program man kommer testa!

Det var ju knappt några pengar alls! Kommer garanterat att testa det när det kommer ut.

  • Medlem
  • Öland
  • 2007-05-31 13:19

Ser mycket lovande ut detta, bara gränssnittet får ju mig att vilja hoppa upp och ner (förslagsvis på skivor med photoshop)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-31 14:43

Jag får lite déjà vu här. Kommer direkt att tänka på RapidWeaver. Ett företag kom och gjorde ett så perfekt Macigt och funktionellt program att det skulle kunna ha gjorts av Apple själva. Programmet var så självklart uppbyggt och så nödvändigt att det redan borde ha följt med alla nya Macar.
En kort period senare lanserade just Apple ett helt identiskt program - iWeb. Mycket riktigt medföljer det i dag alla nya Macar.

Ungefär samma sak hände med Konfabulator (Yahoo Widget Engine).

Pixelmator är gjort på ett så otroligt självklart och Macigt sätt att man skulle kunna tro att det är gjort av Apple själva. Gränssnittet känns Apple. Funktionerna känns Apple. Utformningen på marknadsföringen kan inte vara mer Apple.
Jag har en stark känsla av att Apple inom en snar framtid själva kommer att lansera ett nästan exakt likadant program. Jag (och uppenbarligen många andra) har länge tyckt att ett sådant har behövts och det här är en perfekt lösning – nu är det dags. Kanske får vi se det som en del av Leopard nu på WWDC? Jag hoppas i alla fall att Apple köper idén eller kanske till och med företaget – istf att stjäla allt rakt av, som jag tror att de gjorde med iWeb.

Ursprungligen av Rajje:

Jag får lite déjà vu här. Kommer direkt att tänka på RapidWeaver. Ett företag kom och gjorde ett så perfekt Macigt och funktionellt program att det skulle kunna ha gjorts av Apple själva. Programmet var så självklart uppbyggt och så nödvändigt att det redan borde ha följt med alla nya Macar.
En kort period senare lanserade just Apple ett helt identiskt program - iWeb. Mycket riktigt medföljer det i dag alla nya Macar.

Ungefär samma sak hände med Konfabulator (Yahoo Widget Engine).

Pixelmator är gjort på ett så otroligt självklart och Macigt sätt att man skulle kunna tro att det är gjort av Apple själva. Gränssnittet känns Apple. Funktionerna känns Apple. Utformningen på marknadsföringen kan inte vara mer Apple.
Jag har en stark känsla av att Apple inom en snar framtid själva kommer att lansera ett nästan exakt likadant program. Jag (och uppenbarligen många andra) har länge tyckt att ett sådant har behövts och det här är en perfekt lösning – nu är det dags. Kanske får vi se det som en del av Leopard nu på WWDC? Jag hoppas i alla fall att Apple köper idén eller kanske till och med företaget – istf att stjäla allt rakt av, som jag tror att de gjorde med iWeb.

Jag trodde också det var en apple produkt när jag såg den. Intressant att NU finns nyheten under annan flagg på Macworld.se

jag ser denna applikationen bara som en början på en ny era av applikationer, jag tror leopard kommer att göra det ännu tydligare vilka föredelar man kommer att få som mac användare och för den delen utvecklare. Att parallels 3.0 ser lovande ut gör ju valet lätt om man ändå skall köpa ny hårdvara för man ville väl ha vista i sin "fulla" version? Att vara mid/highend switcher måste ju vara en nobrainer snart..:cool:

Bara surfa? ja då kan man köpa en gammal häck och lägga in ubuntu gratis.. jag sneglar..

Nu börjar juli lida mot sitt slut. När får vi se Pixelmator?

Vi som köpte MacUpdate-paketet nyss via Mac Heist (se den här tråden: http://www.99.se/ovrig-programvara/220293-macupdates-programpaket-10-populaera-program-foer-49-99-dollar.html ) är lovade att få en beta av Pixelmator. Än har jag inte hört något, och skall den släppas i juli (mindre än två dygn kvar...) verkar det lite överspelat med beta nu.

Den som lever får väl se, men visst skulle det vara roligt att känna på det här.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-08-18 21:06
Ursprungligen av elgenper:

Vi som köpte MacUpdate-paketet nyss via Mac Heist (se den här tråden: http://www.99.se/ovrig-programvara/220293-macupdates-programpaket-10-populaera-program-foer-49-99-dollar.html ) är lovade att få en beta av Pixelmator. Än har jag inte hört något, och skall den släppas i juli (mindre än två dygn kvar...) verkar det lite överspelat med beta nu.

Den som lever får väl se, men visst skulle det vara roligt att känna på det här.

Jag har ett svagt minne av detta..ja. Undrar vad som hände?

Ursprungligen av elgenper:

Vi som köpte MacUpdate-paketet nyss via Mac Heist (se den här tråden: http://www.99.se/ovrig-programvara/220293-macupdates-programpaket-10-populaera-program-foer-49-99-dollar.html ) är lovade att få en beta av Pixelmator. Än har jag inte hört något, och skall den släppas i juli (mindre än två dygn kvar...) verkar det lite överspelat med beta nu.

Den som lever får väl se, men visst skulle det vara roligt att känna på det här.

Köpte man via MacHeist ska man nu i dagarna ha fått e-post om det. Kolla eventuella skräppostfilter om du inte fått det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-30 09:29

Wow! Ser verkligen snyggt ut. Och av artikeln att döma, är detta något som kan konkurrera med Adobe. Dock är det modigt att utmana Adobe som är så dominerande och revolutionerande inom mediahantering. Detta kommer säkert att bli omtyckt bland Mac-användare. Undra hur kompatibelt det är med dagens arbetsflöde/system? Jag ska absolut skaffa mig en licens när det släpps.

Det står i bloggen att det kan släppas en beta i mitten av augusti. En buggfri version lär dröja längre.

Jag är en av dem som fått den stängda betan och lovat att hålla tyst om detaljer. Förutom att programmet stöder otroligt många format så är layouten så läcker, bara den får mig inspirerad i mitt arbete.

Buggar finns, men programmet är fullt användbart och inspirerande. Detta känns som mycket mer än en kul idé. Pixelmator kommer att gå mer än Photoshop hos mig.

Jag är inte ens säker på varför jag skulle behöva öppna Photoshop.

När det gäller stöd för CMYK så lär den konverteringen ske som ett alternativ under export av bild.

Visst, det ser skitsnyggt ut och bra på alla sätt.
Men har man jobbat i photoshop flera gånger i veckan i typ 10-11 år, så är det svårt att bara byta.
Jag kommer nog testa det, men om jag känner mig själv rätt så kommer det bli ganska kortvarigt.
Jag är rätt inkörd på photoshop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 17:01

Programmet känns långsamt vid stora bilder, en del buggar och småsaker som fattas som man är van vid i Photoshop. Men fint är det och har massor med potential!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-12 21:49

Händer det nåt på den här fronten egentligen?

Ursprungligen av lobStar:

Händer det nåt på den här fronten egentligen?

Ja, det ligger ju en beta ute som utvärderas och buggar hittas och de två bröderna bakom Pixelmator fixar buggar så snabbt som de hinner. Men de är faktiskt bara två så det kan ta några veckor för pojkarna att lösa buggarna, men visst kommer version 1.0 allt närmare.

Hälsar
R

Ursprungligen av lobStar:

Händer det nåt på den här fronten egentligen?

Jo, tydligen. Länken till betan (för oss som köpte MacHeist-paketet) kom för ett tag sen, och idag kom beta 2.

Som någon skrev, vi får inte diskutera eller beskriva betan här, men det må väl få sägas att det är riktigt snyggt men långt ifrån färdigt än. Det skall nog mycket ytterligare puts till för att jag för min del skall överge Photoshop till förmån för Pixelmator, men jag skjuter väl lite på uppgradering från CS2 till CS3 för säkerhets skull...;)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-12 21:58

Så bra. Jag satt beredd med min vaporware-skylt.

1
Bevaka tråden