Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera alla mina Word-dokument till Pages

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-09-12 18:05

Hej!

Sen nya iWork08 kom så har jag slängt ut MS Office.
Nu blev jag sugen på att konvertera alla mina .doc filer till Pages-dokument.

Finns det något smidigt sätt att göra detta utan att behöva öppna alla och spara dem?
Typ Automator eller nåt?
Har över 10000 dokument så jag är inte så sugen på att gör det för hand..

Tack!

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2007-09-12 18:23

jag har samma problem, men kanske inte med lika många dokument.

hur gör du för att spara om .doc filer till .pages? (även om det inte är smidigt dvs?)

  • Oregistrerad
  • 2007-09-12 18:33

Du högerklickar på .doc filen och väljer Öppna med-Pages.
Och därofrån sparar du filen. Då blir den i Pages-format

Blir inte Pages-filer ordentligt svullade jämfört med .doc? Jag gav upp Pages '06 efter ett och ett halvt dokumet då det det var extremt segt på min iBook G4 (1,2 GHz, 1,25 GB RAM). Stora blev dokumenten också.

Är det inte bättre att konvertera när du behöver och låta resten vara. .doc torde vara ett betydligt mer framtidssäkert format.

Annars så går det väl att ställa in i Finder (Visa info - öppna med - ändra alla) att alla .doc skall öppnas med Pages. Konvertering när det behövs, återigen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-12 19:03

Jag håller med tidigare inlägg om att låta OS X alltid öppna alla .doc i Pages. Och låta dokumenten vara Wordfiler. Om du någon gång behöver skicka dokument till någon med PC, så behöver du inte konvertera Pages till Word.

Öppnar du .doc filen m Pages så vill den spara om i Pages format så snart du gjort en ändring....så det funkade liksom inte....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-13 00:12
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Öppnar du .doc filen m Pages så vill den spara om i Pages format så snart du gjort en ändring....så det funkade liksom inte....

Aha, där ser man! Ok, det var ju inte smidigt.

  • Medlem
  • 2007-09-12 22:24

Nä, men då kan du ju spara om dem när det blir aktuellt. Dokument som inte öppnas kanske kan ligga kvar i .doc?

Annars borde ett litet appleskript kunna greja biffen? Det måste gå att googla fram om ingen här kan hjälpa till.

  • Medlem
  • 2007-09-12 22:30
  • Oregistrerad
  • 2007-09-13 13:54

Får kolla lite på den.

Självklart skulle man kunna ha kvar alla i .doc, men jag lämnar gärna Microsoft så mycket som möjligt.

Kan ju ta en backup innan konverteringen om jag någon gång vill köra Office igen.

1
Bevaka tråden